• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

Sonen fyller 1år inom en månad och hans pappa vill så gärna att han ska få en egen tårta att kladda med på kalaset men jag är lite skeptisk om det går att få till... Är det någon av er som har recept på en barnvänlig tårta utan mjölk, havre, vete, majs och ägg? Helst ska det inte vara soya i heller...

Sen undrar jag, går det att använga risgröt/mjöl istället för vetemjöl? Har man i samma mängd i så fall..?

Tack på förhand!

• Snutten

Vad jag vet ska det vara ok att äta de fisksorter man tål. Vår dotter reagerar kraftigt på lax och torsk så vi undviker övriga sorter också. Torsk är det man vanligen reagerar på.

• Snutten

Igår gav jag Siri en pytteliten bit jordgubbe. Bara precis toppen på en, inte ens så det skulle fylla en tsk. Det tog 20 min så var ungen helt full med röda knottror. Då hade hon ändå antihistaminer i sig. Suck!

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-07-18 14:34:00 följande:

Sonen fyller 1år inom en månad och hans pappa vill så gärna att han ska få en egen tårta att kladda med på kalaset men jag är lite skeptisk om det går att få till... Är det någon av er som har recept på en barnvänlig tårta utan mjölk, havre, vete, majs och ägg? Helst ska det inte vara soya i heller...

Sen undrar jag, går det att använga risgröt/mjöl istället för vetemjöl? Har man i samma mängd i så fall..?

Tack på förhand!

Den översta är jätte god! Dock majs i. Men tål han teff? För teffmjöl tycker jag är super att baka med. Blir bra konsistens. Så jag hade nog testat mig fram med teff, potatis och rismjöl istället för majsen. Tänkt på att för mycket potatismjöl blir klister!
    utanallt.blogspot.com/2010/03/hallofeepaj-med-blabar.html

Jag har även gjort blandningar av nedanstående, med ovanstående recept på botten (alltså utan cholad).
    utanallt.blogspot.com/search/label/T%C3%A5rta

Sen har nog både jag och Blå Myran lite blandat i våra bloggar!

Rismjöl är ju kornigare än vetemjöl, så det blir inte samma, jag hade nog försökt blanda upp ris med potatis och teff, men man måste försöka för att lyckas!
  • Kavat
    LindaLampa skrev 2010-07-17 23:04:14 följande:
    Hej!
    Jag undrar om någon kan komma med råd - min son på 15 månader har ätit torsk vid 3 tillfällen, första gången spottade han ut det så jag vet inte hur mycket som gick ner, men andra och tredje gången svalde han en del och vid båda dessa tillfällen började han kräkas efter ca 3 timmar. Han kräktes i 3-4 timmar, efter det var han helt slut och hade dålig aptit hela dagen efter. Det är ingen magsjuka som härjar och jag känner mig ganska så säker på att det är torsken han reagerar på.
    Är det någon annan med erfarenhet av fiskallergi? Hur "allvarligt" är det? Kan det växa bort? Ska vi undvika all fisk till honom? Han har ätit lax och det har gått bra, men ska vi ändå undvika det?
    Jättetacksam för svar, är så orolig för min lilla pojke.
    Jag tycker att du ska kontakta en allergimottagning eller liknande och få hjälp, samt att han blir testad ordentligt. Sen behöver ni förmodligen läkarkontakt ändå för att få intyg till förskola framöver.

Det kan bli allvarligt, men det varierar från barn till barn. De rekomenderar ju inte att man ska undvika allt, men kanske ni bör undvika alla vita fiskar. Sen är frågan angående skaldjur.. Så vänd er till läkare så ni kan få hjälp och antihistaminer att ta om han reagerar. Man kan nämnligen svullna upp och få andnöd och en allergi kan bli värre för varje gång, eller bättre, så det är svårt att veta, men dumt att riskera något i onödan.
  • Tibell

Kan man reagera med endast magont och gnäll vid en allergi/överkänslighet ?! Eller " bör " man ha fler symptom?!

• ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-07-18 21:01:04 följande:
    Den översta är jätte god! Dock majs i. Men tål han teff? För teffmjöl tycker jag är super att baka med. Blir bra konsistens. Så jag hade nog testat mig fram med teff, potatis och rismjöl istället för majsen. Tänkt på att för mycket potatismjöl blir klister!
    utanallt.blogspot.com/2010/03/hallofeepaj-med...

Jag har även gjort blandningar av nedanstående, med ovanstående recept på botten (alltså utan cholad).
    utanallt.blogspot.com/search/label/T%C3%A5rta

Sen har nog både jag och Blå Myran lite blandat i våra bloggar!

Rismjöl är ju kornigare än vetemjöl, så det blir inte samma, jag hade nog försökt blanda upp ris med potatis och teff, men man måste försöka för att lyckas!
    Åh tack, vad glad sambon kommer att bli (och sonen, får vi hoppas Flört)! Kikade lite i bloggen tidigare men missade tydligen dem..

Aldrig hört talas om teffmjöl men det ska vi absolut testa, köper man det i vanliga butiker? I första receptet, ska jag blanda lika stora delar av ris-, potatis- och heffmjöl så det blir 2dl..? Tänkte eftersom det egentligen ska vara 1,5dl Maizena och 0,5dl majsmjöl. Vet inte hur känslig han är mot majsprodukter egentligen, det kanske funkar bättre än ren majs men eftersom vi ska till att testa havre inom kort känns det som om vi låter majshistorien vänta ett slag...
    Finns det grädde som inte är baserad på mjölk, soya eller havre?
  • Mela78
    ViFrånLandet skrev 2010-07-18 21:32:21 följande:
    Åh tack, vad glad sambon kommer att bli (och sonen, får vi hoppas Flört)! Kikade lite i bloggen tidigare men missade tydligen dem..

Aldrig hört talas om teffmjöl men det ska vi absolut testa, köper man det i vanliga butiker? I första receptet, ska jag blanda lika stora delar av ris-, potatis- och heffmjöl så det blir 2dl..? Tänkte eftersom det egentligen ska vara 1,5dl Maizena och 0,5dl majsmjöl. Vet inte hur känslig han är mot majsprodukter egentligen, det kanske funkar bättre än ren majs men eftersom vi ska till att testa havre inom kort känns det som om vi låter majshistorien vänta ett slag...
    Finns det grädde som inte är baserad på mjölk, soya eller havre?
    Det finns risgrädde, minns dock inte om den innehåller spår av havre eller andra spannmål. Tyckte den smakade riktigt illa tyvärr. Kanske en smörkräm vore godare? Går att smaksätta...
  • LindaLampa
    Kavat skrev 2010-07-18 21:04:20 följande:
    Jag tycker att du ska kontakta en allergimottagning eller liknande och få hjälp, samt att han blir testad ordentligt. Sen behöver ni förmodligen läkarkontakt ändå för att få intyg till förskola framöver.

Det kan bli allvarligt, men det varierar från barn till barn. De rekomenderar ju inte att man ska undvika allt, men kanske ni bör undvika alla vita fiskar. Sen är frågan angående skaldjur.. Så vänd er till läkare så ni kan få hjälp och antihistaminer att ta om han reagerar. Man kan nämnligen svullna upp och få andnöd och en allergi kan bli värre för varje gång, eller bättre, så det är svårt att veta, men dumt att riskera något i onödan.
    Tack så mycket för ditt svar! Ringde läkare i morse och har fått en tid i augusti först (pga semestrar). Enligt dem skulle det inte behövas ett intyg till förskolan, utan det skulle räcka med att jag säger till? Vet ni hur det är med det?

Jag kommer inte att våga ge honom några vita fiskar eller skaldjur, knappt att jag vågar ge lax även fast han inte har reagerat på det tidigare, man vet ju inte om det kan ge reaktion ändå. Synd, eftersom fisk ju är så nyttigt, och jag vågar ju inte ge fiskolja som alternativ (tänker på omega-3).
    Kan jag ge linfröolja istället tro?
  • Miralicia
    Snutten skrev 2010-07-18 19:49:29 följande:
    Igår gav jag Siri en pytteliten bit jordgubbe. Bara precis toppen på en, inte ens så det skulle fylla en tsk. Det tog 20 min så var ungen helt full med röda knottror. Då hade hon ändå antihistaminer i sig. Suck!
    trist.
    Här har vi också jordgubbsreaktion.

Tidigare har det räckt med att jag tog 1 klunk av fel saft  (= blandsaft med sådär 5-6% jordgubbar som en av frukterna i) när jag ammade för att hon skulle få eksem i nacken och böjvecken inom några minuter efter amning. Men jag har upplevt att det hade lindrats då hon fick provsmaka Cars-isglassen som innehåller jordgubbar utan att reagera.

Så när vi var iväg på lite semester hos släktingar i förra veckan så fick hon smaka jordgubbar. De har ett land med bla jordgubbar alldeles intill där badpoolerna var uppställda så barnen fick gå och plocka fritt och äta bäst de ville, så jag tänkte att dottern kunde få testa några eftersom det nu var länge sen vi senast testade något med jordgubbar (annat än cars-glassen).

Så dag 1vi var där var det inga problem alls - hon åt kanske 6-7 st fördelade över hela dagen utan minsta reaktion. Samma sak nästa dag och även tredje dagen, inga reaktioner alls - förrän på kvällen tredje dagen vi var där då började jag ana lite eksem i knävecken och sen på morgonen dag 4 så var det även lite eksem i armvecken och sen fick det vara bra med jordgubbar även om hon snyltade väl åt sig nån enstaka sen i lördags.

Nu smörjer vi med stark kortison på eksem som går från mitten av insidan av underbenen över knävecken och sen upp över baksidan och insidan av låren upp till strax intill underlivet. Själva underlivet är fritt men hela ljumskarna och magen är en massa eksem. och stora eksemblaffor i armvecken och går vidare längs insidan av överarmarna upp till armhålorna och sen på halsen mitt fram och på halsen under käklinjen från öra till öra.

Tror aldrig hon haft så här mycket och kraftiga eksem nån gång tidigare. Men nu har vi i varje fall testat jordgubbar och fått det bekräftat att det fortfarande inte fungerar (även om  Cars-glassen fungerade innan, men den är det ju bara några % som är jordgubbar i). Men kombinationen starka kortisonsalvor + hög värme och kraftig sol är mindre rolig, när man måste tvinga på henne långärmade tröjor pga att huden inte ska reagera av solen pga kortisonet. Och sen extra antihistaminer pga klådan.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden