• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    ViFrånLandet skrev 2010-07-14 21:47:18 följande:
    Läste länken om lapptest, verkade vara ganska simpelt att göra själv. Ska prata med sambon om han tycker det är värt att göra det eller om vi ska vänta tills vi varit hos läkaren i september. Såg man inte får bada under tiden, inte duscha heller..? I så fall avvaktar vi åtminstone till den här enorma värmen ger med sig...

Satt lite havregrynsgegga (upplöst i vatten) mot huden i morse, ingen reaktion. Känns skönt! Väntar nu otåligt på att utslagen runt munnen ska ge med sig så vi får testa ge honon ren havre att äta. Tips på bra salva så nära munnen? Det där med att testa rispa i huden lät läskigt så det hoppar vi nog över...

Vad betyder egentligen "snabb reaktion"? Är det bara direkta utslag/eksem och andningsbesvär..? Eller tex magknip och gaser också..? Tänkte bara eftersom ägg visade sig på prick men inte mjölk. Vet inte hur han skulle reagera på rent ägg, aldrig testat och nu får han inte ägg alls eftersom ni upplyst om att det kan bli kraftiga reaktioner på just ägg (tack för det!). Tänkte hur stor sannolikheten är att havre visar sig på test eftersom det är samma symptom som mjölken, om än lite värre, plus utslagen runt munnen (om det nu beror på det).

Ska absolut kika in på era sidor!
    Snabb reaktion är om det visar sig inom 30 min. Det brukar oftast vara kräkningar, nässelutslag, andnöd m.m.
  • susieQ

Olofs utslag som jag la in en bild på är nog värmeutslag. De är visserligen kvar fortfarande, men jag tyckte att de var lite mildare igår när det inte var fullt lika varmt här. Vi får se. Och det verkar som att han tål risgröten, så imorgon ska han få prova lite banan tänkte jag. Ser dock fram emot besöket hos dietisten på måndag.Skönt att få prata av sig lite och stämma av läget. Känner ju också att vi snart skulle vilja ha en läkartid och kanske få göra tester för lite fler saker.
    Är det nån av er som vet om ett negativt pricktest kan bli ett positivt senare? (alltså, ett nytt test menar jag då ) Har ju hört att vissa läkare inte gör pricktest på små barn eftersom de sällan är tillförlitliga, men skulle det kunna ge ett annat resultat nu när han är lite äldre? Dum fråga kanske, men jag ställer den ändå...

• myran82

Hejsan.
    Tänkte fråga er med erfarenhet av mjökallergi.

sonen är 3,5 månad och äter mjökfri ersättning. Vi började med det vid ca 5 veckor ålder och han mår myket bättre, skriker mindre och sover nu även på dagtid.

Alltså tror de att han är mjökproteinallergisk.

När började ni att provocera era barn och hur går det till? Är det någon bvc kommer säga till att vi ska göra framöver eller hur fungerar det hela?

• crazy hannah

Hej, det gick inte alls bra idag... såhär blev provsvaren...

Cellulosa+NaCl  = ++
    Mjölkpulver+NaCl = ++
    Mjölkpulver+vaselin = +
    Vete+NaCl = ++
    Råg+NaCL = +
    Havre+NaCl = ++
    Sojaböna+NaCl = ++

(ett + betyder svag reaktion
    ++ betyder stark reaktion)

Det konstiga var att han även reagerade stakt på celluslosa som är testet. Sköterskan kunde däeför inte svara på hur tillförlitligt provet är men att han skall hållas helt ren från dessa ämnen tillsvidare.

Jahopp vart börjar man? Suck...

Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • xanni

Hej!

Dags för lapptest i morgon för vår sexmånaders pojke. Jag tänkte att de skulle kolla mjölk, ägg, soja, vete, och råg. Borde vi kolla för något mer? Jag är  själv björkpollen/stenfrukt/gråbosallergiker och allt vad där hör till och kanhända ska vi testa för något relaterat till det också?

Vi gjorde pricktest för en månad sedan ca och då visade det endast för råg, inte för mjölk och ägg som jag eliminerat ur kosten (med gott resultat; eksemet visar sig numera sällan). Pojken helammas igen efter ett smakisförsök för två månader sedan, då det serverades potatis, palsternacka, banan, päron och mjölkfri risgröt och eksemet blossade upp på nytt. Slutade med smakisar och började helamma igen efter 4-5 dagar.

Nån som har något mer till morgondagens lapptest att föreslå?

• Kavat
    xanni skrev 2010-07-15 16:37:25 följande:
    Hej!

Dags för lapptest i morgon för vår sexmånaders pojke. Jag tänkte att de skulle kolla mjölk, ägg, soja, vete, och råg. Borde vi kolla för något mer? Jag är  själv björkpollen/stenfrukt/gråbosallergiker och allt vad där hör till och kanhända ska vi testa för något relaterat till det också?

Vi gjorde pricktest för en månad sedan ca och då visade det endast för råg, inte för mjölk och ägg som jag eliminerat ur kosten (med gott resultat; eksemet visar sig numera sällan). Pojken helammas igen efter ett smakisförsök för två månader sedan, då det serverades potatis, palsternacka, banan, päron och mjölkfri risgröt och eksemet blossade upp på nytt. Slutade med smakisar och började helamma igen efter 4-5 dagar.

Nån som har något mer till morgondagens lapptest att föreslå?
    Hej!
    Havre bör kollas. Mjölk, soja, vete, havre, råg och på vissa ställen ägg är det som de brukar kolla. Men det brukar vara förberett när man kommer så har de inte förberett så är frågan om de sätter det du säger på plats. Ring och hör med dem!
    Men jag tycker ju att de borde sätta havre per automatik när de sätter vete och råg.
    Lycka till!
  • Kavat
    crazy hannah skrev 2010-07-15 13:33:51 följande:

Cellulosa+NaCl  = ++
    Mjölkpulver+NaCl = ++
    Mjölkpulver+vaselin = +
    Vete+NaCl = ++
    Råg+NaCL = +
    Havre+NaCl = ++
    Sojaböna+NaCl = ++

Det konstiga var att han även reagerade stakt på celluslosa som är testet. Sköterskan kunde däeför inte svara på hur tillförlitligt provet är men att han skall hållas helt ren från dessa ämnen tillsvidare.

Oj, ja, det var ju en del. Men kolla i bloggarna jag tipsade om igår. Vi äter ju utan allt det du skrev. Bara att fråga på annars och gå gärna in i sädesslagsallergitråden och kolla länkar mm.
     Kram!
  • FenomenaA
    crazy hannah skrev 2010-07-15 13:33:51 följande:

Cellulosa+NaCl  = ++
    Mjölkpulver+NaCl = ++
    Mjölkpulver+vaselin = +
    Vete+NaCl = ++
    Råg+NaCL = +
    Havre+NaCl = ++
    Sojaböna+NaCl = ++

Jobbigt! Jag vill också peppa er att ni fixar kosten när ni vänjer er! jag äter utan allt det och en del till. Men jag förstår att det är ett tungt besked.
  • jeli

Hej!

Jag har varit inne i mjölkallergitråden litegrann då min som 5½ månad inte verkar tåla mjölkprotein. Nu har vi börjat fundera lite över vår 2 åriga dotter.
    Hon har senaste månaderna haft väldigt kletigt bajs som luktar illa och ofta innehåller osmält mat. Jag frågade bvc om detta när jag var där för ett par veckor sedan med sonen och hon sa att det troligen inte var något eftersom dottern mår bra i övrigt.
    Jag har börjat fundera på om det kan vara så att även hon inte tål något i maten. Var tror ni med erfarenhet? Vad ska man börja och utesluta i så fall?
    Eller kan det vara att det saknas något i hennes kost? Hon är lite petig med maten för närvarande.
    Hoppas att någon kan komma med lite tips.
    Vi försöker få henne blöjfri för att slippa byta dessa hemska blöjor men det går så där :(

Svar på tråden Allergitråden