• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Findusfideli skrev 2010-07-23 12:20:19 följande:
    Hej!
    Jag brukar läsa lite här i tråden och ni verkar väldigt kunniga. Det är så att jag har en pojke som blir två i oktober. När han var bebis var han väldigt hård i magen (han fick ersättning) och när vi började med smakportioner började han även sova väldigt dåligt. På Bvc sa de att allt bara var normalt. Han har alltid gått upp bra i vikt, ett tag var det till och med för bra och då fick han testa ämnesomsättningen, laktos, mjölk och gluten via blodprov. Inget visade något, men när han började bli så hård i magen att det alltid kom blod och gick fler dagar emellan gångern fick vi börja med nutramigen till slut (och även mjölkfritt resten). Då började magen fungera, men han fortsatte att sova illa (grät, gnällde och vred sig) fram tills ganska nyligen, typ mars.

Nu började han på förskola och jag skolade inte in. De missförstod nog vad han skulle äta, för jag förstod ganska snabbt att han nog fick mjölk i maten. Dock fortsatte han sova okej och verkade inte ha ont i magen. Grejen var att han började bajsa på natten och det blev successivt hårt igen. Numer bajsar han oftast på dagen, men det går dagar emellan och det är hårt och blod i då och då. Han har alltid varit lite sträv i huden, men efter förskolestarten blev han värre och det började klia. Enligt barnläkarens rek på Bvc har vi smörjt med milt kortison nu och det kommer tillbaka när vi slutar med den. Jag kontaktade en barnmottagning och fick komma in. De gjorde prover igen och de visade på att han hade svårt att bryta ner mjölksockret, så doktorn sa att han antagligen kommer att bli laktosintolerant. Glutenprovet har vi inte fått svar på. Doktorn tyckte att vi skulle ge honom klyx och laktulos nu (vi testade laktulos när han var bebis på bvc:s inrådan och då fick han bara ont i magen).

Jag känner mig så villrådig. Hans symtom känns inte entydiga och det visar inget på tester. Jag tycker han sover dåligt om han druckit havremjölk tillexempel, men han verkar pigg och glad när han får mjölk. Då krånglar magen däremot. Är det någon som har något tips? Barnläkaren på Bvc föreslår en låglaktoskost och på barnmottagningen ska vi ge allt men också laktulos samt klyx. Han äter inte särskilt mycket av något. Sista nätterna har han börjat gnälla och skrika igen.   
    Hej!
    Han har ju ett antal symptom på allergi/intolerans. Att han inte sover är absolut ett tecken på att han inte mår bra. Förmodligen har han rätt ont i magen också.

Lite snabbt bara, man kan inte få eksem av laktosintolerans! Så en ev. låglaktoskost kommer inte på några sätt hjälpa mot eksemen och innebär att det är något mer han reagerar på.

Min son har ju allergi mot havre, så det är ju en möjlighet om du märker han blir sämre av det. Är man glutenintolerant så brukar man tåla ren havre, men absolut inte alla.

Återkommer, mat här nu...
  • Blåtiran

Måste fråga, hur har era allergiska barn bettet sig humörmässigt? Min son är 20 månader och har mestadels vid maten, ett hemskt humör. Kan skrika galet i 20-30 minuter. Ligga på golvet, vägra äta mm. Efter ett tag går det oftast bra o h han äter glatt.

Har frågat på BVC och de säger att "1.5åringar har humör" men gör mig som har ett äldre barn är detta inget alls jag känner igen.

Några andra "symtom" har jag dock inte sett och därför kanske det är åldern??? Tänkte ändå fråga om det är nåt ni känner igen.

Har ett rätt hett temperament i övrigt också i och för sig...

• Findusfideli
    Kavat skrev 2010-07-23 12:28:54 följande:
    Hej!
    Han har ju ett antal symptom på allergi/intolerans. Att han inte sover är absolut ett tecken på att han inte mår bra. Förmodligen har han rätt ont i magen också.

Lite snabbt bara, man kan inte få eksem av laktosintolerans! Så en ev. låglaktoskost kommer inte på några sätt hjälpa mot eksemen och innebär att det är något mer han reagerar på.

Min son har ju allergi mot havre, så det är ju en möjlighet om du märker han blir sämre av det. Är man glutenintolerant så brukar man tåla ren havre, men absolut inte alla.

Återkommer, mat här nu...
    Tack för din respons! Jo, han är ju liksom inte jättedålig, men han mår ju helt klart inte bra. Doktorn på Bvc litar jag inte riktigt på. När jag sa att han hade ont i magen då han åt ersättning rekommenderade hon oss att ge honom välling. När vi sa att han blivit sämre i huden kom rådet om låglaktoskost. Hon är helt inne på laktosen då han är halvfinsk. Själv velar jag mellan olika alterntiv, men laktos har jag inte trott hitills. Han blev ju bättre i magen på mjölkfritt, men sömnen blev inte bra.
  • HemmaHosSofi

Vet inte riktigt vad jag skall ta mig till men tänke höra mer er här..
    Har en son som är allerigisk mot mjölk och soja (det är testat), sedan även fått allergiska reaktioner av potatis och morot så jag misstänker även stenfrukt.
    Idag gav jag honom ca 1msk med EnaGo mjölkfri banangröt och då gav det också en liten raktion i form av att halsen blev röd, lite svullen och vita små prickar på.
    Någon som vet om det kan dölja sig något konstigt i gröten? Kan jag ha missat något? Min första tanke var vete/have.

Det enda han fått förutom bröstmjölk som gått bra är banan och majskrok, det har inte visat någonting.
    Just nu känns allt rätt jobbigt Rynkar på näsan

Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • xanni
    Kavat skrev 2010-07-15 16:42:48 följande:
    Hej!
    Havre bör kollas. Mjölk, soja, vete, havre, råg och på vissa ställen ägg är det som de brukar kolla. Men det brukar vara förberett när man kommer så har de inte förberett så är frågan om de sätter det du säger på plats. Ring och hör med dem!
    Men jag tycker ju att de borde sätta havre per automatik när de sätter vete och råg.
    Lycka till!
    Vi fick testa det mesta vi ville! Dvs, alla åtta koppar var fulla på testet.
    Reaktion på:
    mjölk+
    ägg+
    vete+
    ärta ++

Ingen mätbar reaktion på återstående soja, havre eller majs.

Jag tänkte själv lapptesta lite frukter; banan, päron, aprikos och katrinplommon för att se vad han ska få svälja ned majsgröt/ risgröt med.

Toppentråd det här med en massa tips och trix och som gör att man ibland inte behöver uppfinna hjulet igen!
  • Mamsie
    xanni,
    Får du ihop det med maten?
    Det är ju en hel del som ni ska utesluta nu, och det blir inte bättre av att livsmedelsproducenterna kan "gömma" ämnen, tex så kan glukossirap göras av antingen majs eller vete!

Hojta bara om du funderar på nåt - antingen här i tråden eller stör i inboxen
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Kavat
    Findusfideli skrev 2010-07-23 17:53:54 följande:
    Tack för din respons! Jo, han är ju liksom inte jättedålig, men han mår ju helt klart inte bra. Doktorn på Bvc litar jag inte riktigt på. När jag sa att han hade ont i magen då han åt ersättning rekommenderade hon oss att ge honom välling. När vi sa att han blivit sämre i huden kom rådet om låglaktoskost. Hon är helt inne på laktosen då han är halvfinsk. Själv velar jag mellan olika alterntiv, men laktos har jag inte trott hitills. Han blev ju bättre i magen på mjölkfritt, men sömnen blev inte bra.
    Eftersom det inte visar på tester så avvakta svaret på glutenintolerans och hör sedan om ni kan få hjälp av dietist att testa utan havre,. vete mm mm för att se om det funkar. Ni fixar och testa själva, men det är oftare lättare att få lite hjälp och medhåll från läkaren.

De vanligaste allergierna bland barn är mjölk, ägg, soja (baljväxter, sojasläktingar, kolla min sojablogg!), vete (havre), fisk (torsk) och nötter. Så där är väl det vanligaste att man börjar.

Sen kan det ju vara allt mellan himmel och jord. Och är det fler saker så är det ofta svårare att komma på. Min son tog vi bort mjölk, ägg och soja för och han blev inte så mycket bättre alls. Det visade sig tillsist att han även var allergisk mot vete, havre, råg och korn...
    Så när vi fick bort det (10 månader gammal) med började han sova ok för första gången i sitt liv! Innan dess sov han korta perioder, var svårsövd, vaknade lätt, sov bara korta slumrar på dagen osv och var allmänt ledsen och grinig.

Att utesluta och provocera är ibland det enda sättet att ta reda på varför de inte mår bra. Matdagbok med vad de äter, när de äter, hur de sover, eksem osv är också till god hjälp. Vill man/orkar man inte utesluta helt och inte vet vart man ska börja så är det en bra start på vägen. Då skriver man upp allt och fotar gärna och dokumenterar hur barnet mår under flera veckor, kanske flera månader. Man kan påskynda resultatet genom att variera saker så gott det går, över minst 3-4 dagar. Alltså du undviker t.ex vete i all form och ser om det gör någon skillnad, gör likadant med ägg och ja, allt du kan komma på.

Mjölk misstänker ni ju själva så det hade jag nog tagit bort direkt. Sen har du ju även misstankar mot havre, så börja där kanske att ta bort mjölk helt och även havre och se hur han mår utan. Vi äter ju utan det och mycket till så kolla gärna i mina bloggar. Vi använder ris och kokosprodukter istället. Soja bör man undvika minst till de är ett år och i och med att ni misstänker något mer så hade jag absolut undvikit det och sen kanske provocerat. Soja och mjölk är väldigt lika och det är vanligt (någonstans mellan 30-50%) att man har både mjölk och sojaallergi.

När ni uteslutit i minst 2 veckor och om han då mår bra, så tar ni t.ex havre och provocerar försiktigt med och ser om ni får någon reaktion. Skriv upp och dokumentera så ni har bevis.

Blir han inte bra så kanske det är ytterligare saker, men du får återkomma!

Hoppas att ni får honom att må bra nu!
  • xanni
    Mamsie skrev 2010-07-23 20:37:10 följande:
    xanni,
    Får du ihop det med maten?
    Det är ju en hel del som ni ska utesluta nu, och det blir inte bättre av att livsmedelsproducenterna kan "gömma" ämnen, tex så kan glukossirap göras av antingen majs eller vete!

Hojta bara om du funderar på nåt - antingen här i tråden eller stör i inboxen
    Mamsie, helammar fortfarande men ska börja fundera till helgen tänkte jag. Vi har dock lite strul i familjen som tar energi, svärfar är jättesjuk och kommer tyvärr att kila vidare snart.

Tänker nog försöka lapptesta en del själv innan det ges till grabben, han är ju - vad jag märkt - långsamt reagerande och då blir det ju lite svårt med tolkningen av reaktionen, det tar ju lite tid innan reaktionen dyker upp...

Men var så säker Mamsie (och ni andra!   ),  I'll be back! Cool
  • Kavat
    Blåtiran skrev 2010-07-21 21:51:41 följande:
    Ni som har barn som får eksem av något födoämnen, har alla besvär av dem typ klåda eller liknande?
    Blåtiran skrev 2010-07-23 12:34:06 följande:
    Måste fråga, hur har era allergiska barn bettet sig humörmässigt? Min son är 20 månader och har mestadels vid maten, ett hemskt humör. Kan skrika galet i 20-30 minuter. Ligga på golvet, vägra äta mm. Efter ett tag går det oftast bra o h han äter glatt.

Har frågat på BVC och de säger att "1.5åringar har humör" men gör mig som har ett äldre barn är detta inget alls jag känner igen.

Några andra "symtom" har jag dock inte sett och därför kanske det är åldern??? Tänkte ändå fråga om det är nåt ni känner igen.

Har ett rätt hett temperament i övrigt också i och för sig...
    Griniga, ledsna, arga, ja, de reagerar helt klart med "dåligt" humör.

Såg att du frågade om eksem ovan, har han sådana?

Vissa eksem kliar mina på men andra inte, beror på vad de får dem av.
  • Findusfideli

K Kavat: Tack så väldigt mycket! Nu är vi ju lediga i flera veckor, så då kan jag ta bort mjölken igen. Havre brukar han nästan aldrig få, men jag ska titta extra noga nu. ´Han vägrar ju äta det mesta, så egentligen får han inte i sig så mycket  men jag ska nog även börja föra dagbok över matintagen och se om jag kan få någon klarhet i vad som inte stämmer. Jag ska kolla dina bloggar också!

Svar på tråden Allergitråden