Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Nu har vi fått det bekräftat. Alexander är allergisk mot ägg.
    gav honom en liten bit kokt ägg i morse men han gjorde som vanligt, spottade ut men resten av dagen var ungen ett monster. Skrek nästan hela tiden, vägra lyssna på vad man sa till honom, han var högt och lågt, överlycklig och skitarg. Utbrott på utbrott och sen när kvällen kom hade han fått röda kinder, eksemen i knävecken var illröda, magen var uppsvälld och stenhård, precis kolsvart under ögonen (är det ett symtom? Borde vara eftersom det kom helt plötsligt från ingenstans?) och så fick han diarré.

Och amanda, herregud. flickungen sov knappt på hela natten. eller sov gjorde hon kanske men jag fick sitta i soffan och buffa henne och hon bara grät. Hon har varit trött men glad under dagen men nu när hon skulle sova var det samma visa igen. vaknar stup i kvarten. Ska detta verklgien aldrig ta slut? Känner mig helt uttömd på all energi. fick iaf tag på lite neocate, en snäll apotekare ringde runt och lyckades tillslut få fatt på 4 burkar på sjukhuslagret. tack och lov! så nu får hon väl gå tillbaka till att bara äta det ett tag igen.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-20 22:11:10 följande:
    Stackarn.. Men då vet ni det.

Vad har Amanda ätit idag då? Eller igår?
    Skönt att du fick tag i mer Neocate!
    Hon har ätit sempers ris välling men det skulle ju likagärna kunna varit den där lilla ostbiten som spökar ännu?
    vet inte om du läste men vi plockade ju bort en pyttebit med ost ifrån hennes halsveck igår på morgonen/fm, efter ett tag får hon som blåsor runt där osten suttit. Märkte inte något mer konkret igår, men idag har det varit lite sämre. Hon håller förmodligen på att bli lite förkyld också så det kan ju kanske vara annat.
  • mithrandil
    ViFrånLandet skrev 2011-03-20 22:17:36 följande:
    Mithrandil : Säger som Kavat: stackare! Men skönt att veta säkert...

Kavat: Låter vettigt med minst en vecka!
    Ja, nu får han inte äta mer ägg, inte för att han vill ha, han brukar alltid rata det mesta som innehåller ägg men eftersom han fick ganska kraftig reaktion på att ha en liten bit i munnen i ett par sek så kommer ingen annan äta ägg hemma heller när han är i närheten.

Ska ringa och beställa patch/lapptest på honom. eftersom han alltid har mer eller mindre eksem kanske det är annat också.
  • mithrandil

Jaha, då vet jag varför amanda sovit dåligt senaste 2 dagarna.
    Idag har hon 39graders feber, snorig, ögoninflammation och astma.
    Har till och från jättedjupa indragningar, har gett henne första dos pulmicort.
    Ska jag varva den och airomir? De är väl olika mediciner till olika ändamål?
    Läkaren vi träffade sa att vi skulle ge dubbeldos första tiden men har glömt hur många dagar det gällde.
    Nån som vet?

Då hade ju läkaren i varberg ingen aning om vad hon pratar om. det kan väl inte ha varit rs eftersom det kommit igen? detta blir ju vår 3e omgång nu så jag antar att det verkligen är förkylningsastma då eftersom de sa att om man var in 3 gånger så fick man diagnosen.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-21 18:01:31 följande:
    Mithrandil - man brukar ge airomir 15 min innan pulmicort för att vidga så pulmicorten som är långtidsverkande kommer längre in. Man brukar ge pulmicort mellan 1-3ggr per dag Sen kan man ge airomi ensam några gånger under dagen.

Dosering pulmicort är väldigt olika. Man brukar ge en högre dos i ca 2 veckor för att sedan trappa ner.
    vi skulle ge 1 inhalation morgon och kväll i 2 v, därefter 1 på kvällen i 1 v.
    hon sa vi skulle ge dubbeldos första dagarna. det dumma är bara att jag inte vet hur många de där första dagarna är.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-21 18:29:44 följande:
    Första dagarna är mer än en dag men mindre än 4 dagar. Så 2-3 dagar skulle jag säga. Det är nog inte petnoga och du kommer lära dig efterhand hur hon och astman funkar och vad som hjälper när.
    tack.. då får vi göra det i 2-3dagar beroende på hur hon mår.
    Vi ska in till halmstad om hon inte är bättre imorn för de säger att hon kanske behöver annan medicin än airomir för den verkar inte göra någon speciell nytta.
    Hon hade kraftiga indragningar även efter akutdos (4 puffar + 4puffar efter 15min) Indragningarna försvann av sig självt när hon hade sovit en stund. men nu är hon jättehostig och låter superkonstigt. typ som om hon drar efter andan flera gånger i följd, ungefär som om hon ska nysa fast hon nyser aldrig och när hon gör så blir magen som en boll som höjer och sänker sig jättesnabbt. Imellan de gångerna ser man knappt på magen alls att hon andas men man känner lite svag luft om man sätter fingret under näsan. Hon får sova på mig i soffan inatt så hoppas jag hon kanske kommer sova litegrann.

ELI 79: tack! Ja, vi ska också ge 1 puff airomir var tredje timme, vid behov och pulmicort morgon och kväll.
  • mithrandil

Hur lång tid kan man förvänta sig att en reaktion på ägg ska ta slut?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-21 20:19:01 följande:
    Upp till 14 dagar för Bellas del =/
    du menar inte allvar?
    Usch och fy fan rent ut sagt.
    Alexanders humör blir bara sämre och sämre, kinderna blir rödare och idag har det varit 8grader varmt ute så de beror ju inte på kyla. Vaknade flera gånger under går natten och han brukar ofta sova hela natten numera.
    Hoppas det går över snabbare än 14 dagar.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-21 20:24:43 följande:
    Märkligt att indragningarna inte släppte trots en monsterdos airomir men av att sova ?? Skönt i allafall att det lättade..
    Sen undrar jag ens om så mycket airomir på så kort tid ens hjälper bättre än mindre ? alltså de ska ju vidga luftvägarna men de går ju bara vidga till en viss gräns ? Fråga inne i förkylningsastma tråden istället..de är toppen där inne. Fråga hur de har gjort och hur det funkar.. Tycker det låter knas
    Hoppas ni kan få något bättre i morgon..
    ja, jag tycker det är sjukt märkligt. Kanske inte ens är astma hon har? Kan de ha ställt fel diagnos?

Kavat: nej vi har ingenting. fram tills att jag kom hit till tråden och amanda började utesluta mjölk hade jag inte en tanke på att lilleman hade någon allergi. visst har han alltid haft problem, men jag har räknat de som problem oberoende av varandra. Kanske skulle be om nånting för han kliar ihjäl sig.
    Idag är iaf kinderna nästan hudfärgade igen, magen är inte så extremt svullen och eksemen börjar bli mer rosa igen, snarare än illrött. Humöret är ju fortfarande skit men hoppas det släpper med snart.

Läste en fråga du skrev, kan öroininflammationerha koppling till komjölksallergi?
    amanda har varit sjuk 3 gånger, 2 gånger har hon fått dubbelsidig öroninflammation, man nästan väntar på att den ska komma här nu.

ELI79: Nä vi ska inte ge så stora mer, det var en engångs akutdos bara.
    Visst säger de i halmstad att man kan göra det fler gånger men vår allergolog sa att man ska ge så ifall barnet redan kommit in i ett anfall innan man hunnit börja med pulmicort, men endast 1 gång och sen är det 1 puff 8 gånger om dagen som gäller.

Tycker också det är jättekonstigt. hon blir alltid bättre av att sova. Hon ligger inte ner och sover utan sitter typ upp. ligga går inte för då vaknar hon direkt, Hennes humör är olidligt. Klängig, vill vara i famnen men när jag bär henne så bara ålar hon sig. gråter hela tiden, även om hon sover. hon är jättepåverkad. Kände på hjärtat igår för jag tyckte det slog underligt (typ snabbt och lite oregelbundet) men sen kom jag på att hon fått 1 puff airomir 1 tim innan så tänkte det kan berodde på den?

Sen igår kväll har hon sån hemsk hosta, hon hostar verkligen nästan hela tiden. hon spyr upp allt hon precis ätit eller väcker sig själv om hon sover. Hostan är jättejobbig för henne. trodde det skulle bli lättare för henne när hon fått astma medicin men verkar inte bli det. Hon är inte knastrig längre och verkar inte så anfådd heller, inga indragningar. men hostan är värre än nånsin.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-22 09:21:11 följande:
    Fast min dotters astma blir också bättre när hon sover troligen för det är enda gången hon är still igår kväll knastrade och väste det ordentligt när hon andades ut och hon hade kraftig bukandning och ordentlig hosta. Det släppte dock efter två dubbeldoser airomir. Inatt var det helt ok, lite knastrande men inte så farligt. Imorse flåsade hon lite men var så pass pigg så hon fick gå till dagis. Det är så himla svårt att veta när man ska vara hemma vid astma så vi har sagt att dagis ska ringa om hon inte verkar orka med i samma takt som övriga barn eller om medicinen inte hjälper.
    ja, amanda är då aldrig still om hon inte sover. framförallt inte om hon har problem med andningen. då blir hon som hyperaktiv och rör sig konstant, oavsett om hon är i famnen eller på golvet. Förvirrande allt detta!
    Så då kan det ändå vara förkylningsastma även om hon blir bättre av att sova? haha, herregud. hoppas man kommer in i allt snart. mer förvirrande än detta har jag då aldrig stött på.

Skönt att hon blev bättre!
    Amanda verkar ha blivit mycket bättre av airomir och pulmicort, det enda hon har nu är hostan.
    Ska man ge hostmedicin också? vet att läkaren sist skrev ut något som jag aldrig hämtade ut för jag tänkte att jag inte ville plåga henne med ännu mer medicin än det hon redan fick. desstom är jag inte förtjust i att medicinera hela tiden. Hon fick nån hostmedicin som hette lepheton, någon som hört om den?
Svar på tråden Allergitråden