Inlägg från: LokesMammi |Visa alla inlägg
  • LokesMammi

Allergitråden

Ni som kan o vet o är kunniga! =)
    Sonen har länge kliat sig om näsan o nyst mkt så jag frågade hans läkare i maj om man kan ta prov för pollen o damm o kvalster o det ska vi göra i november.
    Han har hela sommaren fortsatti o nyst o kliat sig om näsan. Han har tom börjat o peta sig i näsan för att det kliar. Idag stoppade han in gaffelns ena "pinne" i ena näsborren.........
    Han vaknade nyss o skrek o stod upp o när jag satte ner honom så kliade han sig frenetiskt om näsan. Så jag fick panik o kom på att vi har ju för tusan allergi medicin hemma. Så han fick 2ml aerius o 5ml tavegyl (kliade sig på sina böjvecksexsem)
    Till min fråga nu =)
    Är det ngt skit ute i luften nu, eller har vi för dammigt hemma? Vi gör om hemma så vi har inte städat på ett tag o idag borrade sambon upp ett skåp i vardagsrummet.
    Kan han reagera på damm och/eller "väggdamm". Eller är det pollen ute? Börjar få lite smått panik.

11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • LokesMammi
    Sephyria skrev 2012-08-05 21:47:38 följande:
    Lokesmammi: funderar på om inte gråbo börjar lite smått nu, men är inte alls säker. Är rätt dålig på det här med klåda, pollen osv men finns säkert nån annan som kan ge dig bra svar.
    Tack.
    Ja, jag hoppas på att nån kan o vet. Finns många kunniga här inne! =)
    Är så himla långt till november nu. Annars går tiden så fort men väntar man på nåt då går det assakta! :/
  • LokesMammi
    ränderpåtvären skrev 2012-08-05 22:39:18 följande:
    Lokes mammi, hittade pollenprognoser här www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/pol.... Även mögelsporer finns nu, tydligen. Jag reagerar på damm/väggdamm under pollensäsong.
    Tack. Får "hoppas" att det är ngt sånt han reagerar på.......

• LokesMammi

Fick ett svar:

Hej Tack för ditt mail.
    Druvsocker är en vattenfri glukos och glukosmonohydrat . Den
    innehåller inte något gluten eller laktos.

Och det betyder? Att druvsockret inte är gjord av vete antar jag.............
  • LokesMammi

Svar ang potatiskroketterna:

Hej!

Tack för att du har hört av dig till oss angående druvsocker.
    Det är gjord av vete.

Tack för det. Inget för sonen! :(
  • LokesMammi
    Kavat skrev 2012-08-06 14:33:12 följande:
    Att de inte har någon koll på ursprunget. Fråga igen vad glukosen och glukosmonohydraten kommer ifrån. Om ursprunget är vete, majs eller potatis.

Ibland får man helt knasiga svar och när man luskar vidare så får man "rätt svar".
    Aha, ok. Tack. Ska fråga det! =) hehe

• LokesMammi
    Molina skrev 2012-08-08 21:02:55 följande:
    Vet att många har gluten barn här.... Kan en sån reaktion visas genom förstoppningar och avstannande av vikt?
    Det enda jag vet är att det ger diaree och eksem och självklart dålig viktuppgång.
    Dom ska köra igång en omfattande allergiutredning på min dotter nu och gluten/sädesslag står först ut.
    Min son har bla sädesslagsallergi o han stannade i vikt innan de gav sig på en alleriutredning! Förstoppad minns jag inte! Har alltid haft problem med avföringen. Hade "windi" när han var spädis. Har problem nu med. Ibland hård avföring, ibland FÖR lös o ibland flera dagar innan bajs. Har nu inte bajsat på 2dagar! Men fiser som en karl! =)
  • LokesMammi

Har en liten undran som nån kanske kan svara på.
    Vi har Aerius o ge sonen v.b. Han kliar sig mkt i näsan, ögonen o nyser mkt så han reagerar säkert på pollen (eller damm) så vi ger honom aerius varje morgon nu o astma medicin (har förkylningsastma). Det står på ordinationen 1½-2 ml v.b. Max 2ml/dag. Nåt sånt står det. Vi ger honom 1½ml varje morgon. Om han får i sig ngt han inte tål o reagerar på det, hur mkt ml kan man ge då? Tänker mest på vad man kan säga till dagmamman. Kan hon ge 1ml då? Vad händer om man ger för mkt medicin? Funderar på om man ska säga att hon ska ge 1ml o sen ringa 1177.
    Är det även bäst o ge aerius på morgonen?

• LokesMammi
    Trottoarbonden skrev 2012-08-14 20:17:42 följande:

Hur gammal är sonen och hur mycket väger han? Utifrån vikt beräkas dosen att ge på morgonen.

Enligt de läkare jag pratat med så är det ingen fara att vid behov ge upp till dubbla dosen på ett dygn, förutsatt att detta enbart är tillfälligt.

Jag hade gett full dos på morgonen.
    Han är 19mån o vägde senast 9.9kg. Så säkert 10kg nu.
    Aha, ok! Det låter bra. Då ger jag 2ml på morgonen o säger åt dagmamman att ge 2ml om han behöver det.
  • LokesMammi

Nu var det längesen jag var härute o läste!
    Men en fråga till de som har barn på dagis. Hur fungerar det med astma o allergin? Vill ha sonen hos dagmamma o hade det i nån månad, men det gick åt skogen o håller nu på o skolar in honom på dagis. Vill INTE ha dagis, men har inget val. Är så orolig över allergin, att de inte ska ha bra koll på honom o han får i sig ngt fel! Är så nervös! Men men!

Svar på tråden Allergitråden