Inlägg från: barefoot |Visa alla inlägg
  • barefoot

Allergitråden

Angående köldallergi: vår sons luftvägar klarade ej kylan förra vintern, då fick han ha en "rånarluva" i tunn ylle som vi köpt på kvalitetssportaffär (vuxen stlk men som vi tog in lite i öppningen) när det var som kallast. Har även en "cold wheather face mask" http://www.icanbreathe.com/ men den är ju lite tjockare och tänkt för problem med luftvägarna... 

• barefoot

Idag publicerade UNT en debattartikel som vi skrivit angående behovet av allergiförskola i Uppsala! Det går bra att lämna kommentarer i anslutning till den...
    www.unt.se/debatt/barnens-halsa-pa-spel-14935...

..och angående detta om "kroniska förändringar på slemhinnans struktur" är det så klart barn som redan har pälsdjursallergi som avses (UNT redigerade lite i texten)
    www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_...

• barefoot

Fantastiskt Tes, håller tummarna!
    Förresten så har tummen på vår 5-åring, som troligtvis varit böjd sedan födeseln (triggertumme), nu rätat ut sig! Vi hade tid för operation, som vi behövde avboka, för några vecor sedan och så i helgen så sa det klick! Måste vara all "stenålderskost" vi äter
    Själv har jag tänkt göra ngt på Teff. Har ngn gjort etiopiskt bröd, Injera? Någon som har recept på detta utan jäst?

• barefoot

Tova: Vi har (delvis på skoj) talat om att prova Vinbärssnäckor (sniglar). Har hört att man ska mata dem med sallad i några dagar innan man äter dem så de rensar ut alla "orenheter" :)

• barefoot

Prince....
    Mina tips (som säkert börjar vara utjatat för dem som läser här ofta) är  om det funkar förutom kött ( såsom lamm, hjort, älg, fasan) kanske kalkon (som ej ätit GMO soja) och vit quinoa, spetskål och savojkål. Blomkål, hirs kanske samt animaliskt fett (utom gris).  Buljong på märgben för kalcium eller oxsvans (för samma ändamål). Stenålderskost, GI, LCHF har hjälpt många sjuka... Kräver lite jobb i början, maila mig om du vill ha fler liknande tips, annars finns det ju många andra bra tips här på tråden :) 

• barefoot

Troll: Jag vet bara att för vår son så är kosten A och O för att hålla astman i schack. Det handlar inte bara om det är han är allergisk mot utan allt som "blir till socker" (snabba kolhydrater, de flesta frukter etc) gör honom sämre. När det gäller soja har han heller inte visat utslag på tester men vi har märkt att han reagerar och ger honom inte. Vi har en grundkost som vi vet att han är symtomfri på och utifrån den kan vi testa och utöka (och även backa) beroende på annan belastning (väder, luftburna allergener etc) som han kan reagera på... Kan ju bara tala för hur det är för oss, hoppas ni kan finna någon reda i vad som utlöst anfallet för er flicka...

• barefoot

Undrar om det är någon som har tips till mig inför morgondagen? Har läkarbesök med dottern, 5 år. Inga allergier vad vi vet men hon får gaser och kan blirslemmig/snorig om hon dricker mjölk därför har hon varit mjölkfri nu i 2 år. Hon har nu börjat ny förskola och de vill ha läkarintyg angående mjölken. Talade med en läkare på VC som sa att det är ovanligt att så små är laktosintoleranata och att hennes symtom ev beror på sekundär intolerans och att det kanske är gluten hon är känslig för. Nu under lovet tog vi bort allt vete, råg och korn och hon blev mycket gladare, lugnare i rörelserna och klagade inte längre på ont i tårna som hon gör ofta annars. Hon åt dock Teff istället. Man kan nog säga att hon är lite hyperaktiv i vanlig fall. Undrar så klart om det är gluten eller vete hon reagerar på. Men är det gluten kan jag ändå tycka att det känns naturligt att ta bort de livsmedel som gluten ingår i. Vi vill inte göra biopsi. Har någon erfarenhet eller tips att dela med sig av om hur vi nu ska gå tillväga. Vet någon om det finns ett gott knäckebröd utan vete, råg, korn? 

Hittade recpet på trad Injera! (endast Teff, vatten och salt som först får bli till surdeg)
    http://www.food.com/recipe/authentic-injera-aka-ethiopian-flat-bread-96980 

• barefoot
    Allrona skrev 2011-11-14 10:47:53 följande:
    Var med stora dottern hos vc idag pga hon har mycket ont i magen och lös mage och jag ville ha en allergiutredning även på henne. Läkaren hade skrivit ut info från 1177 som han läste ifrån - vanliga symtom luftvägssymtom, eksem och magont som hon har, de vanligaste allergierna är då eh pollen, mat och laktos...... Ha ha, pollen vid magont Fick tack och lov en remiss till barnallergimottagningen och där är vi ju redan stammisar
    Ha ha skrattar högt här också. Helt otroligt. Hoppas ni får bra hjälp nu.

Svar på tråden Allergitråden