Inlägg från: barefoot |Visa alla inlägg
  • barefoot

Allergitråden

Prince: Vi har valt Thorne kosttillskott eftersom de ska vara hypoallergena (och bra kvalite). Ger båda barnen Thorne d-vitamin under vinterhalvåret och den stora får även periodvis c-vitamin och omega 3 därifrån. Vi tycker dock oss se att den minsta mår bättre om han får i sig näringsämnena på naturlig väg, via maten, därav buljongkoket etc.

• barefoot

Kan tillägga att den stora också får buljong från märgben och att en fördel för henne bl.a.är att det är en naturlig källa till glucosamine som ingår som "byggbit" i ledvätskans "smörjmedelsmolekyler" (hon har värk i ben och tår ibland och har haft triggertumme...)

• barefoot
    Prince or Princess skrev 2012-01-17 22:06:39 följande:
    Myntha! Nu har jag varit inne där o hittat kalcium "som kalciumcitrat" som de uttrycker sig. Vad är skillnaden på det och kalciumkarbonat? (som finns i vitakalk o kalcidon)
    Här finns några skillnader http://helbreds.info/15/2010/01/vad-Ur-kalciumcitrat-for.html . Det är således individuellt vilket form som passar bäst antar jag. Har dock också läst att kalciumcitrat är organisk form medan klaciumkarbonat ej är det (syntetisk).
  • barefoot

Björn: När man läker skador/sjukdomar på naturlig väg, gnm att bygga upp kroppen, så måste man alltid räkna med en eller flera sk "healingcrisis" se tex http://falconblanco.com/health/crisis.htm när kroppen gör sig av gifter etc. OM det är detta du går igenom nu har jag naturligtvis ingen aning om men det var det första jag kom att tänka på. Har själv upplevt detta på nära håll och vet att det är lätt att tro det är ett bakslag istället för tvärtom. Vad säger "homeopaten"? Har du inte fått något homeopatmedel av denna person? Vet att vissa homeopater dock vill få bort de födoämnen som personen reagerar på innan de börjar arbeta med medel vilket i mina öron låter helt rätt!

• barefoot

Björn: andra exempel på när ökade symtom inte betyder försämring är när personer som slutar röka blir jättesjuka eller när personer som bott i mögelhus flyttar och plötsligt får en massa akuta symtom tex doftöverkänslighet. Gemensamt är att när belastningen har slutat öka och kroppen börjat återhämta sig så avgiftar den sig automatiskt - under tiden får personen symtom. Det finns ju sedan många sätt att hjälpa kroppen på traven i denna process, jag tror dock det i mångt och mycket är individuellt VAD som är bra (när gäller kost tex) under denna tid. Kan dock reckommendera http://www.earthingpeople.se/sv/ (som jag tidigare tjatat om här :)). Earthinggår att ordna med vanlig koppartråd (utan dyra produkter) - effekten blir densamma som att gå barfota :)

• barefoot

2 prinsessor: Vi har kontakt med en pensionerad biokemist och alt medicinare som fokuserat på att arbeta med allergiska. Hon har hjälpt oss med kosten med vår son. Hon avrådde oss starkt från kosttillskott (vi gav då redan det när vi träffade henne) och sade att vår son troligen inte fixade mineralerna ännu (annat än som form av kött och viss mängd salt). Hon sa att hon skulle säga till när det var dags att introducera. Vi gick dock händelserna i förväg och gav buljongen innan hon tyckte det var dags och det funkade (han var då drygt 2). Om det är samma för er har jag förstås ingen aning om. Dock vet jag flera allergiska barn som inte kan äta kalcium som tillksott.

• barefoot
    2prinsessor skrev 2012-01-21 11:18:42 följande:
    Myntha: okej, men de från thorne? Räknas de med dit? Menar du alltså att man inte ska ge buljongen förrän de är två? Vad gör jag då då? Funderade på risdrycken med?
    Thornes produkter ska som sagt vara hypoallergena så kanske funkar de bättre? Hon som hjälpte oss reckommenderade dock inga tillskott alls. Vi började ge märgben vid 2 år för att det var då jag för första ggn läste om en naturlig kalciumrik källa som jag trodde han skulle tåla. Vet ju inte om han hade klarat det lika bra vid 1 års ålder? 

• barefoot
    barefoot skrev 2012-01-21 16:02:35 följande:
    Thornes produkter ska som sagt vara hypoallergena så kanske funkar de bättre? Hon som hjälpte oss reckommenderade dock inga tillskott alls. Vi började ge märgben vid 2 år för att det var då jag för första ggn läste om en naturlig kalciumrik källa som jag trodde han skulle tåla. Vet ju inte om han hade klarat det lika bra vid 1 års ålder? 
    Har försökt inboxa dig igen men nu behöver jag bli "inbjuden" igen eftersom du bytt användarnamn...
  • barefoot
    skånegås skrev 2012-01-31 20:32:00 följande:
    Jag fattar inte heller varför det är så farligt att de äter på nätterna. Som tur är har jag inte stött på någon sådan själv. Nattamning till åtminstone 2 år är väl helt ok och då är ju ersättning det med. Välling däremot är tydligen ok. Jag fattar noll.... Man har väl mjölktänder av en anledning...

Heja På tOva!! Förstår också att ni hellre vill testa ägg och fisk. Det är ju BRA mat om man tål. Det är aldrig nån som dött av att utesluta säd. Det är inte ens någon "naturlig" mat.. började ju med det först iom bondesamhället....

Lycka till!!!
    Håller helt med, på alla punkter! Stå på dig Tova
Svar på tråden Allergitråden