Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-03-22 11:51:54 följande:
    Den skulle jag inte ge till henne. 
    Förstår inte att läkarna envisas med att skriva ut den då det tydligt i FASS står att den inte ska ges till barn under 2 år pga morfinets biverkningar.

Den bästa hostmedicinen är inhalationerna. 
    Tack! nej tack, den medicinen vill jag inte ha till min dotter.
    Tycker inte hostan blir bättre dock, snarare sämre?
    Idag på vc sa läkaren att hon lät ganska bra på lungorna, inga pipljud. Ångrar att jag inte frågade vad ganska betyder. Börjar fundera över om det ens är förkylningsastma hon har? Kanske är något annat då eftersom medicinen inte gör henne mindre hostig? Hon har visserligen inte knastrat eller haft några indragningar sen igår men det känns så konstigt allt.

Hur har er pojk det? Läste i förkylningsastma tråden att han haft det jobbigt?

Kavat: Okej, ja amanda är inne på sin 3e öroninflammation här nu. första hade hon 26dec sen 1 mars och nu idag var hon röd på ena trumhinnan men de tänker inte medicinera eftersom hon redan ätit penicillin 2 gånger under en kort period. dessutom är ipren det enda som hjälper men det fick jag visst inte ge henne pga astman. Suck. Det tar aldrig slut.

Alexander kom hem med röda kinder efter dagis idag. var och hämtade honom tillsammans med en kompis son och han hade också röda kinder när vi hämtade dom så jag tänkte inte mer på det. Men Alfons kinder bleknade en stund efter vi kommit in fast alexanders blev rödare. Kollade vad de ätit på dagis idag. köttbullar. Antar att det är ägg i. ska ringa winnergård imorn för jag måste testa alexander ganska snart så han slipper utsättas mer för det han inte tål.

Hur går det hemma?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-22 20:19:53 följande:
    mithrandil: Nu mår han bra igen men har haft en jobbig förkylning med rejäl andningspåverkan där han i princip har pipip i andningen under 10 dagar. Tappat en del i vikt, ligger trots 5 dagars intensivt ätande 50 g under det han vägde för 3 veckor sedan och då han går upp ca 200g/v så var det nog en hel del.

Att hon lät ganska bra på lungorna betyder troligen att hon rosslade en del.  
    Ja ibland gör hon det.
    Brukar lägga örat emot och lyssna och då hör man hur det rosslar lite till och från.

Ojdå. Så jobbigt när de är sjuka, framförallt om det ska vara långdraget! Men skönt iaf att det är över nu.
    förra gången amanda var sjuk var hon dålig i 13dagar och jag kan ju säga att jag var ett psykiskt nervvrak ett tag till efter hon blev frisk.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-22 20:32:22 följande:

Brukar också glömma fråga vad "ganska" bra betyder =)
    Men på Bella beror det nog på rosslandet. För på henne behöver du inte lägga örat på ryggen. Du kan stå ett par meter bort och höra. Eller sätta händerna runt bröstkorgen och känna hur det vibrerar ;)

Ja det gjorde man på amanda igår, men idag är det mycket bättre.
    Sist hon var sjuk så lät hon hela tiden i ett par veckor så jag är tacksam att det "gick över" så snabbt denna gången. Man kan höra då och då hur hon rosslar bara genom att vara i samma stund men inte på samma sätt som igår och de andra gångerna.

antar att det är pulmicorten som gör nytta eller något för det är ju det enda som är nytt för denna omgången.
    fast jag har förstått att den ska vara bra på långsikt, men gör den även nytta så snabbt?
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-22 20:39:46 följande:
    Den hjäler ganska snabbt vanligtvis. 

W stod redan innan han blev sjuk på 400x2 och blev riktigt dålig  
    Men oj.
    Så det kan vara så att de blir dåliga även om de medicineras?
    hade W förkylningsastma eller vanlig astma nu igen?
  • mithrandil

har en fråga.
    Min mamma misstänker att hon är glutenintolerant, men hon tål ändå inte glutenfritt bröd tex, är det då mer troligt att hon reagerar på sädeslag än gluten?

• mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-22 20:47:29 följande:
    det blev ju eli också. han stod ju på både pulmicort och airomir fredag och lördag men blev ju så dålig på lördag kväll att vi fick åka in. Han hade inte haft NÅT symtom innan fredag em...
    Usch!
    Jag som hade hoppats på att man skulle slippa fler "anfall" nu bara man gjorde som läkaren sa. medicinerade minsta förkylningssymtom med pulmicort. Är han bättre nu?
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-22 21:01:12 följande:
    ja nu är han bättre. han fick ju en kortisonkur på akuten o inhalera.
    skönt det!
    Hur går det med allt annat? fått någon reda på alleriger och röda kinder och allt vad det är?
    Har varit så upp i mig själv och allt här hemma så jag rör ihop allt till en enda stor röra uppe i huvudet.
  • mithrandil
    Sousafon skrev 2011-03-22 21:15:03 följande:
    Hej!

Jag är så glad. Min son verkar kunna äta vit fisk! I motsats till många här ger hans allergier utslag på blodprov och pricktest, men de ger också en del felaktiga utslag. Eller, han behöver inte ha symptom för allt som han har antikroppar mot (många av er har säkert bättre koll på detta än jag). Men jag har varit så rädd för att prova saker som han fått utslag på. Men igår provade vi vit fisk och det gick bra! Så skönt när man kan utöka matsedeln lite och ha lite färre saker att vara rädd för. Ska bli intressant att se hur det går med pollen. Han fick utslag på det också, men vi har inte sett något egentligt av det.

En annan sak: Ni pratar ju mycket astma/förkylningsastma. MIn pojke får pulmicort och vid behov airomir. Min lilla tjej har i flera veckor hostat massor, i synnerhet på natten. Så pass att det låter som att hon ska kräkas. Men hon är inte ansträngd i andningen eller annars påverkad. Det kom i samband med en kraftig förkylning, men borde det inte bli bra någon gång? Kan detta var något hon ska inhalera något för? 
    Kan inte vara rs hon haft då?
    Har hört att de som haft rs-virus kan ha kvar sin hosta länge efter att förkylningen är borta.
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-03-22 21:49:22 följande:
    ja, eller så är hon känslig för majs.
    Majs tror jag inte för hon äter majs som grönsak utan problem.
    heromdagen var vi och fikade och hon åt en kladdkaka med vitchoklad mouse och efteråt blev hon dålig. jäste upp om magen, fick smärtor och klåda överallt. Hon har något konstigt utslag under örat neråt halsen som blivit lite bättre det senaste men genast efter kakan så blossade det upp och blev ilsket igen.

finns det majs i bakverk?
  • mithrandil
    Sousafon skrev 2011-03-22 21:47:59 följande:
    Det har du rätt i. Hon hade rs när hon var nyfödd, och då var det ju också besvärlig och långvarig hosta. Vi tänkte rs när hon var sjuk, men har visst glömt den teorin nu. Då hjälper inte hostmedicin va?

Man präglas så av att ha ett barn som är allergiskt. Jag letar hela tiden symptom på lillasyster också. Pojken är allergisk mot ägg och jag är så orolig att hon också ska vara det. Ger henne lite ägg i mat ibland (äter inte mycket rent ägg här hemma) och ibland verkar hon kanske reagera. Men det är lätt att tolka fel för att man förväntar sig något. HÄromdagen hade hon fått frikadeller (innehåller ägg) och fick sedan lös och stinkig avföring. Hjälp! Äggallergi, tänkte jag. Senare kom jag på att hon också fått päronpuré, vilket hon brukar bli lös av. Och det kan man ju bli utan allergi... 
    Ja, jag kan nog tro att du har rätt.
    Jag har nog en tendens till att leta efter allergier hos båda mina barn nu efter att vi fick veta att lilltjejen har komjölksallergi. Oroar mig för fler allergier, eller att sonen har en massa allergier han med.

Förkylningsastma och rs kan väl ha sina likheter, kanske skulle kolla med de på vc och se vad de tror? Hon borde väl kunna få något som hjälper mot hostan om hon har stora besvär av den.

3busfrön: Hur menar du nu? Någon astma måste han väl ha eller menar du att de inte konstaterat vilken form av astma han har?
Svar på tråden Allergitråden