Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-03-29 21:21:40 följande:
    Vi har satt tillbaka hennes underhållsdos igen och märker redan skillnad =) inga som helst indragningar när hon sover i allafall... såå skönt men samtidigt så tråkigt att inse att hon måste ha sina mediciner daligen, oavsett förkylning eller inte =(
    Jag förstår det! Men mår hon bra med sina mediciner så kanske hon behöver de för just nu.
    Hon kanske kan slippa dom längre fram! Hon är så liten ännu.
    Min kusin hade svår astma när han var liten men när han kom upp i skolåldern behövde han inte längre medicineras. Kanske en föga tröst eftersom skolåldern är långt borta men ändå en liten tröst.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-03-29 21:29:02 följande:
    Älsklingen87 - men vad skönt ändå att ni märker skillnad, jag menar eftersom ni har varit osäkra på astman och medicineringen.

Mithrandil - jo du har säkert rätt! Tråkigt bara eftersom vi hade fått upp hoppet om att hon tålde ägg.
    Allergin kanske har blivit lite bättre, påväg att försvinna. ge det lite mer tid. ni har ju redan vanan inne!
  • mithrandil

usch usch.. amanda börjar bli rejält skrikig här hemma igen.
    Sover som en kratta och låter pipig och knastrande nästan hela dagarna (igår och idag)
    Äter nästan ingenting och hade gått ner 150g på några dagar.

är det antibiotikan tror ni som gör henne lite kass?
    Man kan väl känna sig "sjuk" när man äter det? (har själv aldrig gjort det så jag vet inte)

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-30 21:22:03 följande:
    Fy då =/
    Men var inte den bakterien hon fått rätt farlig ? Ni kanske ska in med henne i morgon och låta någon kolla på henne ??
    Hur är andningen annars ? Snabbandan? Indragningar?
    Hjälper inte medicinerna något alls?
    Hon har varit lite snabbandad till och från, men ändå relativt. ungefär 50-55 andetag per minut men aldrig under längre perioder. tar man upp henne och tvingar henne att "vila" går det över ganska snart.
    Lite indragningar vid revbenen men inte så som hon har haft innan.
    Tycker inte medicinen gör någon större nytta, men jag vet ju inte hur hons kulle varit om hon inte hade den.
    Har visserligen sänkt pulmicorten igen kanske är därför hon blir sämre ytterligare en gång.

Läkaren sa att den inte var något att oroa sig över men när man läser står det endel oroväckande och 3busfrön skrev att barn kan bli rejält sjuka av den.

Får kanske åka in med henne imorn om hon inte verkar bättre.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-30 21:31:04 följande:
    Lilleman tål inte Kåvepenin. Ery-max funkade och något annat har vi inte testat... Så visst kan de bli dåliga av penicillin också!
    Men mår hon kasst dessutom så, hur vet man vad som är vad?

Sök hjälp igen om hon inte blir bättre. Hellre en gång för mycket än för lite! Kram!
    hon har ery max nu. kåvepenin har hon ätit 3 andra gånger och då inte reagerat.
    Men vad jag förstod skulle väl kåvepenin vara penicillin medans ery max vara antibiotika.. vad som nu är skillnaden.

men med dålig menade jag mer att man typ får ont i magen, blir illamående och mår lite konstigt sådär. det räcker ju för att få henne lite extra skrikig.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-30 21:39:39 följande:
    Ery-max slår på fler bakterier än vad kåvepenin gör. 
    okej. tack.
    ja det får den nog göra för vad läkaren sa kunde den vara ganska svårbehandlat för den var antibiotikaresistent eller vad hon sa.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-30 21:41:45 följande:
    penicillin är också antibiotika. pc är bara en "undergrupp" i den stora gruppen antibiotika...

De tar olika bakterier o olika antibiotika har olika verksam substans och det är den man kan vara allergisk mot. inte mot "antibiotika" eller "penicillin" utan den verksamma substansen i det läkemedel man äter.
    haha.. tack. nu förstår jag bättre.
    Trodde det var olika saker för läkaren sa att vi skulle byta ut penicillinet mot antibiotika.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-30 21:45:56 följande:
    hmm ok märklig läkare, då behöver den personen nog öva på sin information till patienter/anhöriga
    kanske bara för att klargöra att det inte var just penicillin längre...?!
    Hon pratar hemskt dålig svenska så jag tror nog bara hon försöker göra sig så pass förstådd hon kan.
    Men man förstår nästan ingenting. får alltid fråga någon annan eller ringa sjukvårdsrådgivningen efter att ha varit hos henne. Hon kanske kan vara lite lustig också för hon sa att vi skulle köpa kosttillskott till amanda, vilket både apotek och barnmott sa att vi absolut inte skulle och så skrev hon ut lepheton, en hostmedicin med morfin i som 3busfrön avrådde mig från att använda. Men hon tar sig tid och lyssnar och undersöker noga så hon är en läkare med hjärtat på rätta stället.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-30 21:56:01 följande:
    Nu kom J upp full med nässelutslag
    usch då.
    Ätit något olämpligt stackaren.
    Har ni någon aning om vad det kan vara?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-30 21:59:33 följande:
    Mithrandil : Hade jag varit du hade jag nog ringt till barn i morgon och hört med dem. Med tanke på vilken farlig bakterie det är hon har
    Hoppas hon krya på sig snart lilla gumman <3

3Busfrön . Ajdå =( Ätit något nytt?
    När jag pratade med barnsköterskan där idag sa hon att det var en vanlig förkylningsbakterie som man vanligtvis inte ens behandlar. men jag vet inte. ska iaf gå tillbaka till vc imorn om hon inte är bättre. litar bättre på läkarna där än på läkarna på barnmott här i varberg.
    Tack så mycket!
    Hur mår era små? Bättre?
Svar på tråden Allergitråden