Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-03-22 22:09:08 följande:
    Hon har inte testat sig?

Låter mer som allergi. Men jag tål inte vetestärkelse heller, som finns i de flesta glutenifria saker. Men äter hon inte gluten alls nu? För då är det inte så stor idé att testa, alltså om hon enbart äter glutenfritt (även om det är vetestärkelse i). Men hon väl testa sig för veteallergi? (Fast som du vet måste det inte visa, utan man går ju egentligen enbart på symtom.

Stora skillnaden mellan glutenintolerans och veteallergi är att det är "farligt" att äta gluten om man är glutenintolerant eftersom man kan drabbas av andra följddjukdomar. Allergier ger ju bara "tillfälliga" symptom, men inte skador i den bemärkelsen på sikt (vad man vet idag...).
    hon sa att hon tagit ett avföringsprov för att kolla gluten för några år sen.
    Har aldrig ens hört talas om att man tar avföringsprov för att testa gluten. men hon har visst inte hört något om det provet så det visade nog inget. Tror hon äter gluten, hon äter iaf vit fiberpasta ibland, bakverk ibland. Hon klarar inte av att hålla sig. det är ju nu sen jag var hemma hos dig som hon tagit itu med det litegrann efter att ha fått höra lite om dina problem som sen försvann med rätt mat.  hon har alltid haft mycket smärtor, magkatarr, ledbesvär bla men aldrig tidigare reflekterat över att det kunde vara allergi.
    amanda kanske kommer få många människor att må bättre. hehe.

men hon säger att hon egentlgien inte behöver en diagnos, hon behöver bara äta rätt för sin egen del för att kunna må bra och nu när hon äter lite bättre så mår hon mycket bättre även om hon inte är helt bra. men det kanske är likabra att testa sig först för visar det på prov är ju det jättebra.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Mossan88 skrev 2011-03-23 14:10:32 följande:
    Magen e de enda som funkar med nutra. Hon sköter magen som hon ska.
    Började med sempers magdroppar i måndags & inatt har hon sovit minst 3,5 timme & en runda sov hon 4,5 timme! igår kväll. och idag tog de ett tag o få henne o komma till ro men sen har hon sovit o de gick 4,5 timme sen förra målet. hoppas de e en vändning nu..
    som jag skrev innan så tar det ju ett tag för mjölken att gå ur kroppen med så hon kan ju bli bättre ännu eftersom hon redan blivit lite bättre.
  • mithrandil

amanda är dålig igen.
    knastrar, rosslar är snabbandad och har indragningar.
    Igår var hon ju jättebra, bara hostan kvar.
    Tog jag bort dubbeldosen med pulmicort för tidigt så det är därför hon är dålig igen?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-23 20:28:20 följande:
    Jo de skriver ju alltid upp vad hon äter. Men jag vill ha alla ingredienser.. Till och med kryddor. Man vet ju aldrig om de kanske använder någon produkt som inte är ren..

Sen har jag något svagt minne av att de använder ett bordsmargarin från Milda. Det var inte carlshamns mjölkfria i allafall
    Kan det kanske vara den ?
    Hon har ju Iofs alltid haft den där men det är först de senaste 4-5 veckor som hon faktiskt äter smörgåsarna de ger henne. Innan åt hon bara gröten

Suck. Detta är en jäkla djungel och jag börjar bli lite lagom trött på skiten..

En annan icke relevant fråga. Visst kan det pipa lite om utandningen när de andas med näsan ? Bella gör det nämligen. Hon låter dock inte täppt och pipet kommer precis i slutet på utandningen. Hon vägrar andas med munnen när hon sover så har ingen aning om det piper då med
    Vi har milda hemma till amanda. det smöret är helt mjölkfritt.
    Skulle det kunna vara något annat i som hon skulle reagera mot eller hur tänker du?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-23 20:35:28 följande:
    Mithrandil : står det mjölkfritt på? Isåfall är det inte den Bella har på dagis.
    Tänkte om det kanske fanns spår av tex mjölk i margarinet..
    Ja, på vår förpackning står det mjölkfri med röd text. paketet är blått.
    men vad jag har förstått är det väl bara den vi har och carlshamns som är mjölkfria?
  • mithrandil
    Maddisen80 skrev 2011-03-24 13:42:03 följande:
    hej nu har dem ju alpro soja smör med de är ju mjölkfritt
    mjölkfritt ja, men man ska ju helst inte använda sojaprodukter heller om man har bebisar med mjölkallergi så det smöret går ju bort också på sätt och vis.
  • mithrandil

När vi pratade med dietisten så sa hon att vi skulle försöka få i amanda mycket järn.
    Är det så att barn med komjölksallergi får i sig förlite järn då?
    Vi var på vc idag igen och fick dubbelsidig öroninflammation konstaterad igen så nu är det ny penicillinkur. dessutom låg hon på 100 i hb så vi skulle även ge vitamintillskott. men gör man verkligen det till barn som är 9mån?

• mithrandil
    SmillaMilla skrev 2011-03-25 12:12:45 följande:
    När sonen var liten så kollade de extra noga om han fick i sig järn, men med tanke på att han älskade broccoli så var inte det någon fara. 

Jag har ju läst på massa om gluten nu och en av de vanligaste sympomen för det är miniral och vitaminbrist. Hon var inte glutenintollerant? 
    Inte vad vi vet. Hon har ju reagerat mot enago välling och gröt men vi tänkte att det berodde på penicillinet eller att hon fick för många mål. Mjölkallergi är det enda vi har konstaterat.

Tack för tipset om broccoli, ska mosa lite och se om hon äter.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-03-25 15:15:53 följande:
    Har också funderat kring vad man kan ge för litet mums åt Leo nu när jag misstänkt att han reagerar på majskrokarna och jag är tveksam till smörgåsrånen pga vetet som ändå gav utslag på allergitestet även om det var svagt. Såg att riskakorna i barnhyllan var från 8 månader så jag får väl vänta lite eftersom lillkillen inte ens är 7 månader ännu.
    Ska dock göra ett nytt försök med majskrokarna. Han är så fin i eksemen nu, så det är verkligen läge att testa och se vad som händer. Samtidigt drar jag mig lite för det. Sist han fick det blossade ju kinderna upp och han skrek resten av dagen. Sen tog det flera dagar innan eksemen och kinderna lagt sig igen. Inte jättekul direkt. Men samtidigt vet jag att vi ätit ägg ett par dagar på raken då, och han är ju äggallergiker, så kanske han på något vis kommit i kontakt med det alt reagerade luftburet. Så jag vet ju inte 100% att det var majskrokarna, där av att jag "måste" testa igen.

Den 6/4 har vi återbesök på allergimottagningen. Både sonen och dottern ska dit och dottern ska få göra ytterligare ett pricktest då vi misstänker fler allergier än hon tidigare visat positivt för (hon var full i eksem hela förra sommaren och vi får henne aldrig helt eksemfri). Dessutom ska vi följa upp sonens misstänkta förkylningsastma. Utvärdera inhalationerna osv. Sen överblicka matsituationen för honom, samt att jag återigen ska pusha för dietist (läkaren lovade dietistkontakt men vi har inte hört något mer).

Är lite fundersam kring sonens förkylningsastma. Vi har ju nu i 3 veckor gett Pulmicort, samt Airomir (i 4 veckor) och han har fortfarande högsta dos då vi ska trappa ner först när han slutar rossla. Han rosslar lite fortfarande och hostar så där skällande. Blir tokig på att han aldrig får bli HELT bra i luftrören. Vill kunna trappa ut inhalationerna någon gång....Hur lång tid är normalt att de håller på och rosslar?? märkte ju bättring redan på andra dagen med Pulmicorten, men sen har det gått lite upp och ner även om det hela tiden blivit lite bättre. 
    hostar han skällande?
    Är det verkligen astma då så det inte är falsk krupp?
    Skällande hosta är ju typisk för krupp, medans den inte ska låta skällande om det är astma.
    sa de till oss när sonen låg inne för kruppanfall. han fick andas adrenalin och kortison för att bli av med krupphostan.

kavat: tack, ja leverpastej ger jag henne. hon älskar det.
    Första gången råkade hon få med mjölk i. det var förra helgen så nu vet jag varför hon var som hon var den natten. mjölk står som andra ingrediens på den förpackningen men har sett att den ska finnas mjölkfri.
    får ge massa mat som är mycket järn i och hoppas det vänder.

Alrro: Sa de varför de trodde hon fick för lite järn i sig?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-25 17:10:38 följande:
    Har inte hunnit in på hela dagen men har nu läst era svar..Tack =)

Denna listan fick jag från köket

Margarin är Carlshamn mjölk fria

Rapsy

Maizena

Salt

Vitpeppar

Rena torkade kryddor

Sockerkulör (soya)

Lök

Vi gör egna biffar och köttbullar med bara salt o peppar (blandfärs)

Hon får inget som är färdigt

Vi har till o med köpt kyckling file och stekt och skärt ner i små bitar även där bara salt o peppar

Ren fisk

Rismjöl gröt

Rasby yoggi  

Vi har bakat bröd från ditt recept

Jag har köpt Carlshamn rismjölk till henne

Gör vi kräm så är det på ren frukt och rismjöl

Vi har också uteslutit tomat

Hon är inte känslig för fisken då?
    Vilka dagar äter de fisk och vilka dagar brukar hon vara dålig?
Svar på tråden Allergitråden