Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

2små2stora skrev 2011-03-30 22:01:16 följande:
    Antagligen mazarinerna men de skulle inte innehålla något konstigt. 

spår av madel men hon kan äta mandelmassa utan problem. Om det inte är aprikoskärnorna i dem. Men nu har hon fått aerius och kortisonsalva på alla prickar. 
    Hoppas hon blir bättre nu då!
    så dumt när de får i sig saker sådär.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-30 22:09:14 följande:
    Vanlig förkylningsbakterie skulle jag nog inte kalla den då alla barn vaccineras mot den.
    ja jag läste det där om vaccinering. men hur kommer det sig att hon kan ha fått en bakterie hon ska vara vaccinerad emot? Förstår inte.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-30 22:10:08 följande:
    Ja gör det. Är ju inte meningen att hon ska bli sämre =/

Bella mår bra. Hon är tillbaka på underhållsdos som är 2 puffar pulmicort och 1 airomir morgon/middag/kväll + Singulair. Hon har inga indragningar när hon sover men blir väldigt lätt sådär anfådd som hon är på filmen i galleriet.
    Lite nya utslag och prickar som jag inte har någon aning om vad de kommer ifrån. Hon är i allafall sitt vanliga busiga jag ;)

Tilde har massa problem med sin mage just nu och får klyx flera ggr i veckan =/ Just nu ligger hon i hög feber och har gjort i flera dagar. Men hon är förkyld så det beror säkert på det..

Men annars är det bra ;)
    Tack för omtanken!
    ja jag såg prickarna på filmen du la upp i förkylningsastmatråden. vad är de för något?
    Vet att jag la märke till dom när jag tittade på klippet.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-30 22:14:57 följande:
    Fast den filmen är från när hon hade vattkoppor =)
    Men hon andas alltså fortfarande likadant till och från..

De nya prickarna är typiska allergiprickar så när jag får listan från vad hon ätit på dagis i veckan får jag försöka spåna vad som kan ha orskat det..
    Jaha okej.. tanken slog mig att det kan ha varit det men jag har aldrig sett några vattenkoppor så jag visste inte. Men då förstår jag vad för prickar du menar, fast man får väl mer kalla de för fläckar för de är väl ganska stora va? ser ut som sådana alexander har som jag tolkat som eksem som är omöjliga att råda bot på.
  • mithrandil
    ELI 79 skrev 2011-03-30 22:20:00 följande:
    fast inga vaccinationer är ju 100%iga.
    Hur gammal är hon?
    De är inte fullvaccinerade förrän de är 1 år då de får sista sprutan
    9mån så hon har inte fått sista sprutan ännu.
    Funderar på om man ska testa alexander också, vill ju inte att hon ska bli av med bakterien och sen komma hem och få den på nytt. Alexander har också varit småsjuk lika länge som amanda men han har bara hosta och lite tät i näsan, hade samma ögoninflammation som amanda hade för ett tag sen men den är ju läkt nu efter antibiotikasalva.. fast han är ju äldre också.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-31 09:41:00 följande:
    Ingen aning. Tänkte bara om någon här visste =)
    Jag hoppas ju såklart att det inte finns något sammanhang alls..
    Är det inte så att de inte är allergiska mot getingstick utan kan bli det när de väl blir stuckna? att det är då som först de bildar antikroppar. men det är förmodligen så att om man inte tål myggbett så är risken stor att man inte tål geting heller.

min sambo tål inte myggbett och han har fått sagt sig att undvika getingar. har hittills aldrig blivit stucken av en geting så de vet inte. Biter en mygga honom i närheten av ögat kan hela ögat svullna igen.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-03-31 20:11:40 följande:
    Man kan nog få ont i magen av allt möjligt. Men ris ska väl vara ett av de skonsammaste du kan ge tror jag ??

Hur är det med henne nu ? Fick ni åka till vc idag ?
    Mycket bättre.
    Fortfarande lite smågrinig och gnäller såfort man går ur syn men hon har varit bra i andningen idag. Lite smårossel nu och då men inga pip eller indragningar. Har ätit antibiotikan i 48tim nu så antar att den borde kickat in nu.

tycker hon verkar få så ont i magen när hon äter min hemmagjorda risvälling.
    Sparkar med benen och vrider sig, svettas så svetten rinner om henne och vägrar äta full flaska. precis som hon brukade vara när hon åt mjölk, men jag tror inte det är så att hon inte tål ris, utan tänker kanske att hon får ont i magen av den pga antibiotikan eller något? Fast hon har aldrig varit förtjust i risvälling, varken sempers eller min hemmagjorda så jag vet inte. men jag har också hört att den ska vara väldigt skonsam.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-03-31 20:17:58 följande:
    Det kan inte vara så enkelt att hon håller på för att hon inte gillar den.
    Nä det tror jag inte. Har även haft i socker.
    Men det jag glömde tillägga är att hon pruttar mycket och skriker ett bra tag innan hon tillslut somnar.
    Fast på morgonen äter hon den bra.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-03-31 20:27:27 följande:
    Bara funderingar. Mina har varit väldigt bestämda med vissa saker, bara jag som inte fattat..
    Liten gör sådär med när han är mätt eller när vällingen är för varm (jag har tyckt den varit lagom men han vill ha svalare tydligen..) Eller om det rinner för fort (för lös välling eller för stort hål). Vad jag tror i alla fall. För har jag kylt den eller bytt napp har han oftast ätit.

Testa att göra risgröt och se om hon hellre äter från sked? Eller plocka ris själv?

Har svårt att tänka mig att hon får magont direkt av vällingen, men det ska jag låta vara osagt, för allt kan hända. Men vad åt hon målet innan?
    Hur är magen annars, lös, förstoppad eller ok?

Min lille pruttar också en del men inte att han verkar ha ont av det. Jag tror att det blir när han sväljer luft när han ammar eller äter.
    Ja jag tänker också att hålet är förstort, men tar jag mindre hål blir hon ännu mer irriterad. har försökt svalna av och får ändå samma resultat, även försökt värma lite till.

Hon är jättekonstig i avföringen. segt och slemmigt och luktar förfärligt och tidigare idag var avföringen full av svarta små prickar? Näe, jag vet inte. men jag tänker mig att antibiotikan gör henne lite kass i magen. man kan väl få lite magont och så av antibiotika? vet att man kan få diarre och förstoppning.

Hon har inte ätit något hon inte brukar. hon äter väldigt ensidigt här hemma just nu.
    neocate, rapsolja, risvälling, päronpure och potatis, broccoli och kött i pure.
Svar på tråden Allergitråden