Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Tänkte rådfråga er lite om provocering...

Det är så att jag ska till läkaren till veckan och jag misstänker att han kommer vilja att vi ska göra ett försök att provocera med mjölk igen. Gjorde ett försök för cirka en månad sen men "resultatet" blev inte helt tydligt. När vi provocerade var han förstoppad (vilket han mestadels är) och fick efter mjölkintag istället lösa och illaluktande avföringar. Men sedan har han varit så fram och tillbaka under en månads tid (fick mjölk i ca en vecka)  för att nu ha blivit hård igen. Dessutom fick han en tand mitt uppe i detta också så vet inte riktigt vad som är vad.

Men sen är det ju den där hårda magen också. Jag vet ju inte riktigt varför han ska ha såna problem med förstopppning. Misstänker att det kan ha med allergi att göra men är det då någon idé att provocera med mjölk när magen inte mår bra från start? Dessutom har han kinder som blossar upp och blir röda titt som tätt så det känns ju som om det är någonting som han får i sig som han inte tål.

Jag funderar på om det bästa inte vore att utesluta lite mer ur kosten en period för att se om det blir bättre och sen börja med provocering. Vad tror ni om det? Och vad ska man i så fall utesluta? Jag fundera på ägg, mjölk, soja och alla sojasläktingar (gjorde ett eget lapptest med soja som var positivt, dessutom kaskadkräks han av sinlac). Är det nåt mer som man brukar utesluta som steg 1? Och hur lång tid ska man ge det innan man antingen tar bort något mer (om det inte blivit bättre) eller börja provocera?

• Sephyria
    Vilken tycker du är bäst?
    Vår som kliade sig fortfarande av Tavegyl o nu testar vi aerus. Den ska vi ge vid allergisk reaktion, men eftersom han kliar sig fortfarande så ger vi den nu i en vecka till natten för o se om han slutar o klia sig.
    Fast vi tror att han kliar sig för att han kan det! Det är det enda han gjort sen han var pytte. Det enda han vet typ..... Det tror vi!

Vi har faktiskt inte testat aerius än. Han har varit bättre av klådan en period, men värre med magproblem och ansikte som blossat upp. Vet inte om jag ska ta aerius i dessa lägen eftersom vi fick det utskrivet mot klådan. Tänkte höra om detta med läkeren innan vi gör det.

Han har haft Tavegyl till natten nu i ett par månader och vet inte om det är därför som klådan är bättre. Han sover i alla fall mycket bättre så jag hoppas att vi får behålla tavegylen  

• Sephyria

LokesMammi skrev 2011-11-13 14:59:30 följande:
    Vi gav vår son tavegyl dagligen när han var pytte. Morgon o kväll till o börja med. Om han blev väldigt trött (som man kan bli) skulle vi ge endast till kvällen. Han har fått två flaskor sen han var 4mån o kliar sig fortfarande. Nämnde det till läkaren nu på senaste besöket o då fick vi aerus o ge vid allergisk reaktion!

Hur mycket tavegyl ger ni och hur stor är barnet? 2 flaskor lät inte så mycket. Här är vi inne på flaska 3 (tror jag det är) på 2 månaders tid. Vår kille får 7,5 ml tavegyl till natten. Han är 9 månader å väger drygt 10 kg.
  • Sephyria

Alrro: jag upplevde också att det var svårt att få lapparna att sitta ordentligt när jag gjorde test på min son. Men jag använde inte mepitel utan vattenfast plåster från apoteket (5 x7cm) och satte en kompress under varje. Ändå ramlade den ena av och den andra räddade jag genom att sätta 2 plåster över. Min son fick sån klåda så antagligen gned han loss det under natten. 

• Sephyria
    Tibell skrev 2011-11-15 11:23:39 följande:
    Bella är verkligen ingen kräkbarn och aldrig varit. Men när hon får i sig ärtor, för mycket vete ( typ 2x2 cm stor bit smörgås ) samt katrinplommon fontänkräks hon :/
    Det är helt galet och magen krampar och tillslut kommer bara galla upp. Och sen är hon helt som vanligt ( eller ja eksem och utslag brukar komma med )

Sådär har min son blivit 2 gånger. Båda gångerna efter att jag gett honom sinlac. Det tog ett bra tag innan jag kopplade ihop det med gröten eftersom jag ju trodde att  han inte kunde spy av sinlac som ju va en "allergigröt". Men tack vare denna tråden fick ja ju reda på om fruktkärnmjölet

Hur som helst, jag trodde helt enkelt att lillkillen åkt på magsjukan, men tyckte samtidigt att det va lite konstigt för i andra änden var han hård. 
  • Sephyria

Har idag varit hos sonens läkare och är faktiskt nöjd med besöket! Blev inte tal om någon mer mjölkprovokation utan han tyckte utifrån min beskrivning att han hade en tydlig reaktion nu sist när ja testa.
    Det togs blodprov för att kolla vete, torsk, soja och ägg. Han nämnde även fler prover som skulle tas men när vi kom ner till labb så sa dom att han inte hade beställt några fler än de 4. Blir så trött på att det aldrig kan fungera helt oproblematiskt!
    Ja ja skulle i alla fall få komma till en dietist nu. Det är på tiden tycker jag!
    För övrigt så tyckte han att mina egna lapptest va bra

• Sephyria

Har en fundering kring det här med allergitest å antikroppar som kanske nån vänlig själ kunde hjälpa mig med

Visst är det så att ett blodprov för t ex
    äggvita ger utslag även om barnet aldrig ätit ägg vare sig rent eller i livsmedel? Har man alltså då antikroppar mot ett ämne innan dess att man utsätts för det? Och kan värdet (eller vad det kallas) på testet påverkas på något sätt? Alltså t ex att det kan visa högre värde på ett allergen som man utsätts för kontinuerligt?

Tycker det här är svårt å krångligt att förstå sig på så vore tacksam om någon ville svara på mina dumma frågor

• Sephyria

Ni med kräkbebisar: brukar de kräkas slem?

Min son på snart 10 månader har alltid kräkts mycket (alltid flera gånger dagligen) och ofta är de slemmiga. Jag har inte tänkt så mycket på det för det är första barnet och vet inte riktigt vad som är normalt eller inte i "kräkväg". Min svägerska reagerade dock på det för hennes dotter gör likadant i samband med förkylningsastma. Dock hostar hon också vilket inte min son gör.

• Sephyria

Pratade med sonens läkare igår och han hade fått svar på de senaste proverna (soja, vete, torsk och äggvita) och samtliga var negativa! Soja är jag dock säker på att han inte tål då vi gjort ett eget lapptest som gav en tydlig reaktion, han kaskadkräks av sinlac gröten som innehåller fruktkärnmjöl och han hade mycket problem med magen ända tills vi slutade med vällingen som innehåller sojalecitin.

Hade tidigare blivit lovade att få komma till en dietist men nu skulle vi inte få det ändå eftersom proverna var bra. Han tyckte att vi skulle vänta tills sonen blev 1 och ta mer prover (är 10 månader nu) och efter det skulle vi kanske få komma till en dietist. 

Sen är sonen väldigt bra av allergin för tillfället men det är nog främst för att vi ger honom en väldigt begränsad kost. Ändå kommer de tankarna på att han inte är så allergisk som jag tror vilket resulterade i att jag idag gav honom lite av en barnmatsburk med spagetti och köttfärsås, vilket innehåller flera olika råvaror som vi aldrig testat. Å hur gick det då? Jo sonen började greja med tungan och bita på händerna, vilket han tidigare gjort när vi gav honom päron och troligen äpple. Har tolkat detta som klåda i munnen. Dessutom blev han helt speedad och har nu äntligen somnat efter en timmes nattning. Kan ju dock ana hur natten kommer bli...Suck, att man aldrig lär sig!

• Sephyria
    Kavat skrev 2011-12-03 09:55:09 följande:
    HjärtaKramar till Prince, älsklingen, April, Mithrandil och 3busfrön. Hjärta  Och alla ni andra! Hjärta

April, det är ju nu ni absolut borde få dietisthjälp. Visar det på proverna så behövs ju ingen hjälp typ....

Kavat skrev 2011-12-03 09:55:09 följande:
    HjärtaKramar till Prince, älsklingen, April, Mithrandil och 3busfrön. Hjärta  Och alla ni andra! Hjärta

April, det är ju nu ni absolut borde få dietisthjälp. Visar det på proverna så behövs ju ingen hjälp typ....
    Tackar

Ja jag känner också att vi borde få hjälp nu! Vore skönt att någon annan talade om vilka födoämnen som vi ska introducera och när. Finns ju så mycket som man vill ge men är svårt att veta vad man bör prioritera. Blir så lätt att man skyndar för fort fram!  

Just nu känns det som om jag vill hinna pröva en massa nya livsmedel innan nästa läkarbesök så att jag kan säga att "det här och det här klarar han inte. Ge oss hjälp!". 
Svar på tråden Allergitråden