Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Bobbosmamma: vi fick komma till en dietist en gång. Hon hade dock bara fått remiss på att vi skulle ha information om mjölkproteinfri kost (som vi haft i ett år och kan ganska bra vid detta laget) så nåt annat än det hjälpte hon oss inte med. Det var inte hennes sak att utreda utan det skulle läkaren göra sa hon. Så vi får klara oss själva.

Det väger mot att vi ska utesluta spannmålen här med men ska få tag på nån läkare som kan ta glutentest först. Men skulle innan det egentligen vilja testa neocate för att vara helt säker på att det inte är altheran som ställer till det. Men han får bara några skopor althera per dag så K Kavat trodde mer på vete/havre. Hade tänkt att jag skulle kunna testa att byta ersättning under tiden som jag vänta på provsvaren men kan inte få tag på sonens läkare förrän tidigast nästa torsdag. Vill inte bara gå å vänta och se honom må dåligt. Men blir nog svårt att hitta nån läkare som skriver ut neocate bara sådär..

• Sephyria

Idag har jag ringt till barnmottagningen och grinat i luren. Försöker få någon att ordinera ett glutenprov men det ska tydligen va omöjligt. Sonens läkare är ledig hela veckan så fråga om inte nån annan av deras läkare kunde ordinera det. Fick som svar av sköterskan som jag prata med att det inte var akut så vi fick vänta och ta upp det med läkaren när vi har telefontid nästa torsdag. Ja fråga om det verkligen skulle behöva va så att han skulle behöva gå å må dåligt, inte kunna sova på nätterna, vara förstoppad och blossa i ansiktet av att äta en smörgås. Å sen när vi väl fått gjort testet ska vi kanske behöva vänta 2 veckor till på att få svar på proverna innan vi kan ta bort sädesslagen. Hon svara bara att i jämförelse med många andra barn som vi har här så är det inte akut. Blir så ledsen och arg! Bara för att dom är barn och inte kan föra sin egen talan så kan man tydligen behandla dom hur som helst!

Pratade med bvc för att se om dom kunde ordinera provet istället men även deras läkare var ledig hela veckan.

• Sephyria
    barefoot skrev 2012-02-25 14:59:58 följande:
    Är inte så insatt men har för mig att Aerius (som är en dyrare antihistamin på recept) ger mindre biverkningar/trötthet. Någon som kan bekräfta om detta stämmer? I så fall borde det ju vara bättre och intresant att ge Aerius istället för att se om det är biverkning som gör att han sover bättre. Oavsett så borde han väl ha rätt till en medicin med så lite biverkningar som möjligt. Men som sagt, har inte kollat upp dessa "fakta" och kan ha fel. Om det är katt han reagerar på (och ni haft katt nyligen) så tar det år innan allergenerna försvinner från bostaden om inte totalsanering görs

Gav Aerius igår kväll och han sov ändå inatt! Bra att veta att han inte sovit på tavegyl bara för att den är tröttande. Dessa 5 nätter när han inte haft någonting alls så har han ju sovit fruktansvärt oroligt (eller en av nätterna sov han åtminstone någorlunda bra). Det bekräftar ju enligt mig att han får i sig någonting som han inte tål. Om det nu bara inte var en tillfällighet att han sov i natt men det tror ja inte.
  • Sephyria

Kavat: jo vi har ett vanligt vc men bvc misstänkte att de inte ville ta emot oss pga att han har en läkare och att de inte vill stöta sig med honom. Men tänkte att jag skulle ringa och höra åtminstone men orka inte idag ifall de säger nej. Får ta nya tag i morgon.

Barnmottagningen skulle ha skrivit ut astmamedicin åt sonen men var på Apoteket nu och de hade fortfarande inte fått nåt recept. Hon lova att hon skulle försöka få nån som fixa receptet idag. Sonens läkare hade bara skrivit ut inhalatorn men det kommer man inte långt med om man inte har några mediciner. Är så trött på det stället nu!

• Sephyria

Bobbosmamma: nej tyvärr så bor ja inte i Stockholm. Bor på en liten ort så finns inte så mycket valmöjligheter för oss. Men vi har faktiskt en allergimottagning i närheten och har nu skrivit en egenremiss som jag ska försöka få iväg i morgon. Hoppas att vi får komma dit istället men tyvärr har dom väntetider på nästan ett halvår. Vill helst bara bort från barnmottagningen som vi går på nu men får bita ihop ett tag till.

Känns på ett sätt gott att veta att det finns andra som förstår vilken sits man sitter i men hade varit bättre om det inte behövde bero på egna erfarenheter! Tycker att det känns förjäkligt att man ska behöva kämpa så för att få bra vård till sitt barn!

• Sephyria

Hej alla! Sitter och försöker klura ut vad man ska kunna använda för produkter till sonen när vi utesluter spannmål. Tänker främst på polenta, bovete, rismjöl etc. Kruxet är att de även ska vara fria från soja. Läser att risentas produkter ofta innehåller spår av soja medans saltå kvarn inte kan garantera att deras produkter är rena från spannmål. Vad använder ni? Måste det finnas en varning på paketen om de innehåller spår av soja? Såg att risentas boveteflingorna hade en sån varning men inte mjölet. Är mjölet då alltså ok?

• Sephyria
    Bobbosmamma skrev 2012-02-29 20:36:49 följande:
    Men det låter ändå hoppfullt! Hoppas det lossanr den vägen. Ett tips är att betona att man kan komma på kort varsel, ta återbudstider osv, för att kanske kunna slippa väntetiden.

Bra tips! Det ska jag lägga till på en gång
  • Sephyria
    Kavat skrev 2012-02-29 21:21:35 följande:
    Vi är mest känsliga mot sädesslag och risenta funkar här. Spår av soja innebar när jag kontaktade dem att det ligger sojabönor i samma lastbil som de efter urstädning använder till andra saker.

Jag vet att t0va vars son är mest känsliga mot soja har bytt till Saltå Kvarns.

Okej tack för ditt svar! Vet inte hur känslig han är för soja (har bara testat sinlac) men kanske kan funka då. Men kan det vara spår av soja även i de förpackningar som det inte finns någon varningstext på?
  • Sephyria

När jag ändå är i gång och frågar: vilka pommes frites funkar? Såg att felix pommes frites innehöll druvsocker och visst var det så att det kunde vara vete? Eller är jag fel ute?

Svar på tråden Allergitråden