Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Tova: vår läkare skrev faktiskt ut tavegyl av den anledningen att den var tröttande och för att vår kille sov så dåligt. Men ibland känns det som om man typ drogar ner honom eftersom jag inte vet om han sover för att den är tröttande eller inte.

Nej har aldrig testat att låta honom sova borta. Gissningsvis skulle han då sova oroligt för att han är på ett nytt ställe. Sömnen är oerhört "skör" för honom. Och klådan i ögonen har kommit och gått lite. I efterhand funderar jag lite på om det kan ha haft att gjort med om katterna har varit mycket ute eller inne. I vissa perioder, tex om det är regnigt eller kallt, stannade dom helst inne. Och han har inte varit så hysteriskt kliig sen i december när vi lämnade bort dem så ja hoppas på att det var katterna. Då har man ju åtminstone inte lämnat bort dom i onödan.

Tid ihop med partnern är viktig men tyvärr så blir det ofta väldigt bristfälligt med det även här. Hoppas ni får en lugn kväll så ni hinner se klart filmen

• Sephyria

Ersättning har vi althera men använder den bara som berikning. Välling och gröt får han enagos. Men allt det där har han haft länge, även när han inte var förstoppad. Kan allergin utvecklats senare?

Fick smaka smörgås (polarbröds vetekaka) förra veckan. Inte ätit det på flera månader. Då vaknade han och skrek otröstligt i en timme på kvällen. Testade igår igen men då blev det ingen reaktion alls så vet inte om det var den som var orsaken.

Du tror inte att det kan vara riset då? Kändes som mycket enklare än vete.. Har så svårt att veta vad man ska ge för mat nu för han vill helst äta allt själv..

• Sephyria

Han äter enagos välling två gånger dagligen, sen varvar jag enagos gröt med mannagrynsgröt gjord på havredryck. Ris har han fått dagligen det sista men han åt det inte så ofta när förstoppningen började denna gången. Även althera äter han varje dag, ca 4-6 skopor.

Pasta har han aldrig testat. Äter mariekex nån gång ibland och så smörgås då nu ett par gånger.

Hoppas på ersättningen då. Den är ju lätt att plocka bort några veckor och testa så börjar nog med det.

• Sephyria

Kavat: han får 3 mål med havre/vete per dag. Välling på kväll och natt och gröt till frukost. Hade faktiskt aldrig hört talas om att de ska äta Max 3 såna mål om dan! Tack för att du upplyste mig.

Har heller aldrig riktigt förstått hur det ligger till med mjölet i enagos produkter. Det står att det är delvis hydrolyserat mjöl och har tänkt att det kanske inte är så farligt med tanke på att ersättningar som innehåller hydrolyserat mjölkprotein vanligen funkar för en mjölkallergiker. Men eftersom det bara är delvis hydrolyserat har jag ju förstått att det inte är helt bra.

Pama risgröt tycker han inte om. Polenta har vi aldrig testat men det ska jag göra. Även vanlig risgrynsgröt hade jag tänkt att testa men det har bara aldrig blivit av. Vällingen har jag ingen aning om vad man skulle ersätta med om man inte skulle ge havre/vete. Ersättning som man gör tjockare på nåt sätt?

Håller ju egentligen med om att det är vetet eller havren som låter mest misstänkt men det känns så fruktansvärt jobbigt om det skulle vara det! I morse blev han röd på kinderna ca 1 timme efter frukost bestående av gröt och smörgås. La sig igen ca 2 timmar senare. I vanliga fall brukar han aldrig bli röd förrän på eftermiddagen och så är det borta igen nästa dag. Kan det vara så att tavegylen har dämpat eventuella reaktioner tidigare eftersom han fått den varje kväll bortsett från de senast dagarna?

Läkaren som han har är inte till någon hjälp heller. Har länge försökt tjata mig till att få komma till en dietist och när jag väl fick det så hade han bara skrivit i remissen att vi skulle ha information om mjölkfri kost, men mjölkfritt har vi haft i ett år så det kan jag. Så ingen hjälp där heller med andra ord. Dietisten sa att han måste utredas mer för att hon ska kunna hjälpa oss men vad gör man när inte läkaren utreder. Vem ska hjälpa oss då är det tänkt. Håller på att försöka få läkaren att skriva remiss till allergimottagningen men dit är det ändå väntetid på många månader..

• Sephyria

Kavat: bra tips angående risgröten! Det ska jag definitivt pröva!

Han är snart 13 månader. Vi bor på en liten ort i Värmland, nära norska gränsen. Närmsta allergimottagningen har vi 10 mil bort i Karlstad och för närvarande går vi hos en barnläkare 6 mil från oss.

Att man kan skriva egenremiss visste jag inte! Läkaren på vårt bvc har lovat att skriva en remiss om inte sonens läkare gjorde det. Men kanske lika bra att skriva en själv så får man med precis allt som man vill!

Ska man ta bort alla sädesslagen till att börja med? Har läst att man inte ska göra det själv. Är det bara för att man ska ta ett glutentest först? Tror inte att min lille kille har gluten för han har alltid gått upp bra i vikt och han har inte en sån där stor mage i förhållande till kroppen heller. Men det kanske ska kollas ändå?

• Sephyria

2små2stora: tack så mycket för tipset! Går det snabbt och enkelt att göra? På natten vill man ju helst inte att det ska ta allt för lång tid..

• Sephyria

2små2stora: finns förresten oldas risgröt/rismjöl i vanlig affär eller vart får man tag på det?

• Sephyria

Kavat: ok då väntar vi och tar ett glutenprov först! Ska till barnmottagningen i morgon, men bara träffa en sköterska, men ska höra lite med henne. Har jag tur kanske dom snabbt kan ta ett test.

Hundra miljoner tack för all hjälp! Vet inte riktigt hur jag skulle klara mig utan denna tråd. Skriver inte så ofta men är inne och läser desto oftare och lär mig massvis

• Sephyria

Var på barnmottagningen idag. Skulle bl.a. ta lite pricktest. Läkaren hade sagt att vi skulle testa för pollen men sköterskan som skulle ta dem sa att det inte var nån ide för man var tvungen att ha varit med om 2 pollensäsonger innan man kunde ha utvecklat en pollenallergi. Sonen är 13 månader och har då därför bara varit med om en säsong. Konstigt att läkaren då har sagt till oss att det ska testas för pollen innan denna pollensäsong börjar..

Inte fick vi ta nåt glutentest heller för det fanns ingen läkare där idag. Fick inte svar på någon av alla mina frågor heller och sonens läkare är ledig hela denna veckan. Nästa telefontid är nästa torsdag. Får försöka få nån annan att göra testet. Att få neocate utskrivet kan jag nog glömma. Det vet dom väl nog inte ens vad det är läkarna på vårdcentralen där jag bor.

Riktig skitdag! Trött på att se lillen må dåligt och inte kunna göra ett dugg för att hjälpa. Det gnälls hela dagarna, har svårt att bajsa (trots movicol) och sovs oroligt. Han har det även jobbigt med hosta, rossel och lite andträngd andning när han leker och skulle få börja att inhalera kortison idag (har hostat och rosslat sen i november) men läkaren hade ju givetvis inte skrivit ut några mediciner. Man kommer inte så långt med bara en inhalator. Hoppas att dom lyckas fixa det under morgondagen. Blir då less..

Svar på tråden Allergitråden