Inlägg från: Sephyria |Visa alla inlägg
  • Sephyria

Allergitråden

Kavat skrev 2012-03-01 14:24:26 följande:
    Jag tror vi har icas, en svart påse, om jag inte missminner mig.

Druvsocker är ofta vete. Vet dock inte just med felix pommes, men finns det alternativ så väljer vi dem. Annars kontaktar vi tillverkaren och frågar, men för det mesta svarar de att det är en blandning mellan vete och majs eller vete.
    Ekströms har varit undantaget, deras kokbara marsan, som var majs när jag frågade i alla fall.. Men det kan ju ändras...

Tack!
  • Sephyria

Hallå alla! Nu behöver jag hjälp igen. Jag misstänker ju att min son reagerar på vete men väntar på att ta glutentest så har inte kunnat utesluta nåt än.

Tidigare har han främst ätit sädesslag kväll, natt och morgon och haft antihistamin varje kväll så om det nu är det han reagerar på så har ju det dämpats av antihistaminet. Nu har vi dock börjat introducera risvälling som vi kokar själv och tänkte kolla om han sover bättre om han inte får enagos välling kväll och natt som han brukar. Så istället tänkte vi ge lite sädesslag under dagen. Idag har han fått 2 mariekex och lite vetemjöl i en sås. Märker att han blir gnällig och lite röd i ansiktet efter att han ätit. Efter middagen med vetemjöl blir han speedad. Upptäcker även några nya eksem på benen och lite röda prickar på magen. Fick Aerius innan läggdags men har efter det vaknat och "kolikskrikit", som jag kallar det, alltså att han är helt hysterisk och otröstlig. Fick Alvedon och ytterligare en dos antihistamin. Somna efter det igen..

Såhär blir han ju ibland men jag blir ändå lite nervös över att han ska reagera på rismjölet. Valde att testa risentas som innehåller spår av soja. Sonen tål inte soja men vet inte hur känslig han är. Men reaktionen kom ju innan han fick vällingen idag (men det är 3:e kvällen nu som han får den). Måste ju introducera en del nytt om vi ska köra fritt från sädesslag men är ju så svårt att veta om han reagerar när han inte mår bra från start.

Tror ni att det kan vara rismjölet eller är det troligare att det är sädesslag? Riktigt så speedad som han var idag brukar han inte va men de röda kinderna har han var och varannan dag, eksemen kommer och går, likaså prickarna på magen. Även skriken på kvällen har han ibland. Sist var samma dag som han åt lite smörgås för första gången.

Undrar även hur mycket sädesslag han egentligen måste äta varje dag fram tills vi kan utesluta? Och är det kanske bättre att ge på kvällen ändå när han samtidigt får antihistamin? Blev rätt långt det här så hoppas nån orkar läsa

• Sephyria

Mmn1: sojalecitin finns i lite allt möjligt. Kakor, smörgåsrån och tidigare i sempers mjölkfria välling, men efter vad jag förstått har dom nu bytt till sojamjöl istället.

Jag uteslöt inte sojalecitin från början utan tog bort det för att sonen aldrig blev bra efter en mjölkprovokation. Då blev han bra igen men vet inte om det egentligen kanske berodde på att sojalecitinet påminde om mjölken och det var därför han reagerade. Har i allafall inte testat med sojalecitin igen utan tänkte vänta tills han mår helt bra. Har fortfarande inte klurat ut alla allergier än..

Vet inte om man brukar utesluta det eller inte men ett alternativ är ju att ta bort det till en början och sen testa när han mår bra.

• Sephyria

2små2stora: har du testat pama minutris mixat med rismjölk och bär då? Tror det är från utanallt bloggen..

• Sephyria

2små2stora: den funkar här i alla fall, men min lille kille är väldigt glad i mat så det mesta går hem

• Sephyria

Måste bara få berätta... Är så glad idag Tröttnade på barnmottagningen som sonen har varit på med sina allergier, så skrev en egenremiss till allergimottagningen. Skickade den förra måndagen och fick idag en kallelse. Redan nästa torsdag ska vi få komma! Hade ställt in mig på att det skulle ta flera månader. Vet en annan tjej som har fått tid nu i mars men hon har väntat ända sen november! Hoppas,hoppas att besöket blir givande och att vi kan få bra hjälp från och med nu!

• Sephyria

Funderar på att införskaffa en bakmaskin. Nån som har erfarenheter av att baka utan allt i bakmaskin? Tips på recept och vilka bakmaskiner som är bra mottages gärna

• Sephyria
    Avena skrev 2012-03-19 14:35:06 följande:
    Hejsan!

Jag behöver lite tips från er som också har ettåringar som knappt tål någonting... Hur ser en dag ut vad gäller måltiderna? För mig känns det som att han äter riskakor, risgröt och välling varje dag. Kan ju inte vara bra för hälsan!

Han tål alltså inte mjölk, ägg, soja, råg, vete, havre, majs (även morötter och kiwi verkar det som, men det är ju inte så svårt att undvika). Sen är han så himla kräsen vilket gör det hela lite hopplöst plus att han överhuvudtaget är svår när det gäller lagad mat. Vill helst inte bli matad men om han får det i handen så kastar han mest med det... Han gillar smörgås, men nu ska vi ju undvika även vete har vi tänkt så vad kan han då äta för bröd? De andra barnen åt ju vår mat och jag kunde stoppa till dem lite av varje men det går inte nu. Jo, en riskaka...    

Nåja, ni kan ju inte lösa alla dessa problem men kan någon tipsa om hur er barns matdag ser ut?   
    Vår son är 13 månader och han tål inte mjölk eller soja som vi vet, men misstänker även vete eller liknande så ska snart utesluta vete, havre, råg och korn helt. Undviker även ägg och baljväxter.

Vi ger ris-, eller bovetegröt till frukost (eller polenta men det kan ju inte din lilla äta).

Lunch och middag får han potatis, ris eller pommes med grönsaker, kött/ kyckling och sås. Vår lille vill inte heller bli matad men går bra om han får sitta och plocka med något samtidigt som jag matar. Till exempel majskorn, broccolibuketter eller morotsbitar. Även korv och pommes är populär plockmat.

Till mellanmål äter han risyoghurt (recept finns i utanallt-bloggen) med cornflakes eller vårgårdaris, riskakor, oldas risbröd eller fruktpuréer. Ris-, eller majsvälling till kvällsmat.   

Gjorde idag pannkakor från kavats blogg (innehöll bovete-, ris- och potatismjöl, NoEgg, bakpulver, risdryck, mjölkfritt margarin) och de gillade han massvis! Tyckte att de var helt okej för egen del också

Svar på tråden Allergitråden