Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

T0va: Hoppas det löser sig även för er. Det är jobbigt, framförallt om man behöver dra det tyngsta lasset själv.
    Tack för dina erfarenheter! Ska ringa och se om jag kan hitta någon att prata med och så ska jag tvinga med mig andreas på familjerådgivning. Vi behöver kanske lite hjälp att reda ut vad våra problem är, även om det är slut för vi behöver ju vara vänner i resten av våra liv.

Kavat: Nä, barnen mår väl inge bra alls fast jag vet inte vad det är. Alexander hade diarre i 1v och nu han harpluttar, sparkar på allt han kommer åt, skriker, klagar på magont, är högt och lågt hela tiden och gör precis allt han inte får. amanda.. ja, hon bara skriker. men de kanske känner av stämningen. ska åka hem idag så vi får se hur det går.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Idag har alexander äntligen fått testa sig. De tog blodprov, rast då antar jag?
    mjölk, ägg, soja och vete (eller om det var gluten) Hoppas bara det visar nånting för jag orkar egentligen inte pussla en massa. Han hade lite svullna tarmar och hon kände att han var lite gasig så hon trodde definitivt att det berodde på något han åt. Smartarslet sa vi skulle utesluta laktos i 2mån, men jag krävde mina prover istället så får vi se. Funkar inte det får han väl gå på baskost ett tag så får vi ta reda på det på det sättet.

har läst i förbifarten om att man kan göra som hemmagjort lapptest, hur gör ni då?
    Vågar man testa med ägg även om han kan få diarre bara någon annan äter ägg och när han (förmodligen pga ägg då då) svullnade upp i ansiktet och blev helt rödflammig efter att ha ätit cheesecake?

• mithrandil
    Minifer skrev 2011-04-28 23:40:18 följande:
    svullnar han skulle jag vara väldigt försiktig med att ge ägg. Är han jättekänslig kan det bli farligt. Svullnar igen i halsen tex. Äggallergi är ju en av de farligaste allergierna om man är väldigt känslig och det sätter sig i luftvägarna.

Är rast alltså blodprov och pricktest..eh..pricktest?
    Tack, ja, det var min känsla också. dessutom, är han så känlig borde ju ändå testet visa någonting.
    Jag avvaktar nog med att göra något eget lapptest tills hans provsvar är tillbaka.
    Önskar bara man kunde få någon reda på allt för han är verkligen förskräcklig just nu (ursäkta ordvalet) och jag vill bara få tillbaka den där andra ungen han brukar vara.

kavat: tack! Toppen, nu vet jag precis hur jag ska göra.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-04-29 14:49:58 följande:
    Bara sojalecitin. Om man inte är superkänslig mot soja så brukar sojalecitin funka.
    Är det sojalecitin i sempers mjölkfria välling?
    Undra om det kan vara den som ställde till det då när amanda drack den, för hemmagjord risvälling dricker hon utan problem men när hon fick sempers blev hon förstoppad och gasig.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-04-29 15:26:26 följande:
    Det kan det vara. Min dotter klarade som sagt inte att dricka den och klarar heller inget annat med sojalecitin.
    okej tack..
    rörigt med allt. tur vi ska till dr igen i början på maj så man får nån bukt på allt. tycker hon reagerar på nästan allting man ger henne så nu har jag helt slutat ge henne något nytt. tråkigt att bara äta samma varje dag men jag vill inte att hon ska bli dålig. man blir liksom rädd tillslut att ge henne mat.
  • mithrandil

Kavat: Försök få en akuttid hos winnergård och låt henne lyssna på honom.
    Vi har också behövt åka in akut med amanda 3 gånger, vid 3 olika tillfällen för att få diagnos, men vid 2a tillfället fick vi med oss airomir och en liten inhalator på lån. Winnergård sa att det var löjligt att man ska behöva gå så ofta, är man tät så är man och hon säger att man ska behandla symtomen, inte diagnosen.

• mithrandil
    mithrandil skrev 2011-04-30 14:39:11 följande:
     Kavat: Försök få en akuttid hos winnergård och låt henne lyssna på honom.
    Vi har också behövt åka in akut med amanda 3 gånger, vid 3 olika tillfällen för att få diagnos, men vid 2a tillfället fick vi med oss airomir och en liten inhalator på lån. Winnergård sa att det var löjligt att man ska behöva gå så ofta, är man tät så är man och hon säger att man ska behandla symtomen, inte diagnosen.
    vid 3 olika förkylningar skulle det stå.
  • mithrandil

älsklingen87: Jodå tack.. det är ganska bra med amanda, tror jag.
    Hon skriker något så fruktansvärt hela dagarna bara och jag förstår inte varför men hon är frisk. Igår tog hon en hel mån utan någon infektion så jag är tacksam för det lilla.
    Hon har fortfarande väldigt ont i öronen och på barnmott sa de att hon har fula trumhinnor så om 2v ungefär blir det återbesök, har de inte blivit bättre så kommer hon behöva rör.
    Hon har inte haft några andningsproblem sen förra förkylningen. Var lite pustig och hade indragningar vid 2 tillfällen, gav airomir och då gick besvären tillbaka direkt.

Skönt att även bella är bättre.. försök hålla på doseringen ett tag nu så ni inte trappar ner för snabbt igen!

• mithrandil

Alexander har haft diarre sen förra torsdagen. Nu har han kommit till den punkten att han inte vill äta något längre. vad kan jag göra? Han måste ju få i sig någon näring?

• mithrandil
    t0va skrev 2011-05-02 11:06:36 följande:
    Tror  theo reagear på vete... han fick i sig enagogröt fast i vällingdosering i lördags och igår kom det löst och frätande bajs. Kom i morses också och han har inte blivit rödflamig i rumpan tidigare men nu är det rött över hela baken. 

Kan visserligen vara något annat i gröten också men jag tror inte han reagerat på något annat som är i. Havregryn har han ätit i 2 veckor nu till frukost både den rena från semper och vanlig som jag äter och det har inte varit några problem alls. 

Nätterna har varit jätteoroliga och nattningarna hemska och långa, runt 4timmar. Men samtidigt så är han i separationsfas och har tänder på gång igen, men jag tror mer på reaktion på gröten än tänder som orsak till diarren nu.

Går det att testa för vete eller är det provokation som gäller där, de sa att man inte testar mjölk på små barn på mitt sjukhus utan det ska göras provokation när han är 1år, för att se vad som händer. Nu är han 8.5månad.  
    Till mig sa de att det är det vanligaste de testar.
    Mjölk, ägg, soja, vete.
    Men det kanske är olika beroende på vart man bor?

testade du ren vetemjölsvälling nån gång förut eller hur gjorde du?

minifer: tack.. jag får ringa 1177 och så ska jag prata med dagis och se om de inte kan få i honom bra med mat där. han har varit hemma i två veckor och han äter alltid bättre hemma.
Svar på tråden Allergitråden