Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-05-05 14:19:50 följande:
    Mithrandil, om hon ligger på gråskalan så ar jag fattat det som att man ska misstänka celiaki och ta om proverna. Men i och med att hon klart reagerar på gluten och inte kan äta så måste hon nog bråka lite om hon vill ha en glutendiagnos. De kan kolla med hjälp av benmärgsprov gastro osv. Gastron är ju tveksamt om det visar om hon inte kan äta. Men min husläkare sa att han kunde sätta diagnos på enbart högt värde på blodprovet och min klåda. Jag och min pappas kusin som också har DH har relativt låga värden på blodprovet. Även om det visade. Jag tog ju blodprov medans jag åt gluten.
    Mamma hade ju redan hunnit sluta äta gluten, fast hon utsatte sig nångång ibland.
    Försökte äta några dagar upptill en vecka innan provtagning men klarade inte av det så hon la ner.
    Kan provsvaren redan sjunkit då eftersom hon börjat utesluta innan hon testade sig?

Man kan väl hoppas på att hon får en diagnos ändå när DH provet är färdigt.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Hur var det nu.. fick inte utesluta gluten förrens prover var tagna säger ni?
    Räcker det om han dricker sin fullkornsvälling 2 gånger per dag eller måste vi fortsätta med pasta och smörgåsar och sånt med? Nu äter han ju typ ingenting mer än frukt, grönsaker och ca halva sina vällingflaskor så han får ju ändå inte i sig direkt mycket gluten.

• mithrandil
    tes 75 skrev 2011-05-07 17:46:31 följande:
    någon här som brukar äta Lithells falukorv? den är typ basföda här hemma. men så idag tyckte vi den smakade annorlunda, & kollade innehållsförteckningen. döm om vår förvåning när där står druvsocker!!! har det alltid varit druvsocker i lithells falu, & så har vi helt enkelt missat det förut? Förvånad eller har de ändrat receptet utan att som brukligt är sätta en liten blänkare om det på förpackningen? Obestämd

atriaretail.se/sortiment/sortiment_efter_varu... 
    De gånger jag kollat på innehållsförteckningen så innehåller lithells falukorv och middagskorv druvsocker.
    har aldrig sett utan. Nu sist var den slut så köpte vi ICAs egna och den innehåller också druvsocker.

Ifall det alltid varit så vet jag ju inte,

Miralicia: tack!
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-07 19:25:39 följande:
    Tes : tur i allafall att ni hittat orsaken! Hoppas ni får mår bra nu då!

Här är har Bella varit sååå bra i sin astma. Jag är själaglad över att ha en dotter som andas normalt och som inte flåsar som en gammal tant bara av att äta =)
    Men hon började väsa en stund här nu i eftermiddag och då bröt jag nästan ihop. Men det var i samband med att hon lekte i gräset och både armar och ben är lite prickiga så jag tror det hängde ihop. Hon fick dubbelpuff och lät bättre sen =)
    Något mer barn som blir prickig av gräs ??
    När jag var liten blev jag i bästa fall prickig av gräs, ville det sig illa blev hela jag full av nässelutslag.
    Kunde springa barfota i gräset av någon underlig anledning men inte ligga i eller sitta på så jag fick alltid ta med mig en filt om vi skulle vara ute på gräsmattan. Vet inte vad det kom sig av och jag vet inte när det försvann men nu klarar jag av att sitta på gräs utan några som helst problem.

Amanda är nog påväg att bli förkyld här igen. Andades lite pustande, men det kan ju vara pga att hon vägrar släppa nappen men hon har precis nu somnat och har skrikit i flera timmar. Hon fick visserligen tag i en "chokladskumbanan" godis hemma hos en kompis innan så skriket kan ju likväl komma från det.
    Håll nu tummarna. Antar att det är nu vi får se om hon har förkylningsastma eller om det var bakterien som gjorde andningsbesvären.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-07 22:54:44 följande:
    Upptäckte idag att dottern "matade" lillkillen med sitt lördagsgodis, eller snarare, hon lät honom slicka på hennes klubba från godispåsen. Hon trodde att ingen av oss såg, för hon stod ensam på altanen vid sonens vagn och maken var i garaget och donade och jag var inne och fixade inför middagen. Men jag såg henne genom fönstret och hojtade åt henne så hon hörde genom altandörren och hon såg väldigt fundersam ut på hur någon kunde ha sett henne, samtidigt som hon sjönk ihop lite och skämdes. Maken sade att han kommit på henne att få honom att slicka lite på de andra godisbitarna i hennes påse också. Hon är otroligt generös med sitt godis jämt, vi ska ofta smaka osv. Men jag blir jätterädd dels att sonen ska sätta något i halsen (han är ju bara 8 månader) eller att godisen ska innehålla något han är allergisk mot.

Ang prickar när man är ute. Jag har, sedan ca 1 månad tillbaka, till och från sett att jag får som eksemprickar i armvecken. Typiskt böjveckseksem, MEN de kliar inte vilket de säger att eksem alltid gör. Vet inte om jag har någon pollenallergi, men maken säger att jag varje vår gnäller över att jag är förkyld och att det inte vill släppa.....han är övertygad om att jag är känslig mot pollen. Har dock aldrig testat mig. Någon som har någon teori ang prickarna?
    Alexanders böjveckseksem kliar inte alltid.
    Lite konstigt de där men ibland kan han ha jättemycket och han kliar sig ingenting, sen några dagar efter har han nästan ingenting men kliar sönder sig på hela kroppen.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-08 16:59:50 följande:
    Mithrandil: jag blir också helt galet prickig om jag kommer i kontakt med gräs, prickarna svider och kliar massor. Men jag är allergisk mot gräs vilket är konstaterat med blodprov
    Jag tänkte mer om det fanns någon som inte är allergisk men som får prickar ändå..
    Vill ju inte att hon ska vara gräsallergiker :(

Hur har det gått med Amanda och mjölkmissen, fick hon i sig något ?
    Och hur går det med andningen ?
    tack som frågar.
    Ingen större fara skedd faktiskt.
    Hon är förstoppad och lite grinig men det kunde ju varit mycket värre. Nu vet jag ju inte hur mycket hon fick i sig innan min kompis upptäckte henne men det känns ju bra att det inte blev något värre än så.

Hon verkar inte ha nån infektion på gång. Hon var ju snorig herrom natten så jag var säker på att hon höll på att bli sjuk men hon är bara lite snorig, nån gång då och då. Andningen är bra.

Lycka till hos läkaren imorn!
  • mithrandil

vad jag har förstått får man inte ta med någon mat (förutom barnmat som är enda undantaget) när man checkar in på flygplatsen. Men däremot får man ju köpa mat att ta med sig på flyget när man väl är inne på flygplatsen?
    När vi åkte till kreta förra året var det många på vårt flyg som hade köpt smörgåsar och så inne på tax free och det var det ingen som sa något om.

• mithrandil
    FrökenLindström skrev 2011-05-10 21:52:48 följande:
    Förlåt älsklingen, jag läste nog inte ordentligt. Ont i knäna får man inte av gallan (jag har ju opererat bort min galla och tyckte jag kände igen en del av symptomen)

Allro: Problemet är att vi inte får i henne någon flytande medicin. VARFÖR gör man inte medicin till barn i form av suppar? För den smälttabletten är väl för äldre barm? Dottern är snart 1.5 och väger 10 kilo... 
    Det beror ju på var medicinen bör utsöndras. viss medicin kan inte göras som suppar för att de då inte ger den effekt man vill ha. Men jag tycker som du, avskyr medicin öht för det är så svårt att få i.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-05-10 22:09:44 följande:
    Men har de tagit alla proverna, jag testades många gånger för det när jag var sjuk och fick veta att det finns ett antal olika prover som man ska ta och följa under en längre tid, inte stirra sig blind på att proverna är inom normalgränsen. 

Någon som har tips på vad jag kan ha ihop med köttfärssåsen till sonen, något utan mjölk, ägg och vete. Gärna utan sädelag över huvudtaget. Han har fått potatismos men verkar inte vara så förtjust i den kombinationen.  
    amanda äter ris eller vanlig kokt potatis.
    Risnudlar blev det en gång med men det tyckte hon inte var nån höjdare.
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-05-12 15:59:23 följande:
    Ni som har barn med infektionsastma, som inte går på konstant medicinering: börjar ni ge astmamedicin redan vid första tecknet på förkylning som det står i papprena vi fick från dotterns läkare? Dotterns näsa rinner men luftvägarna är ännu fria och fina, ska jag ändå börja med medicinen nu?
     Ja gör det.
    Till oss sa de minsta tecken på förkylning. Man ska alltså inte låta de hinna bli dåliga med andning innan man medicinerar för då blir det svårare att råda bot på sen.

Nån som har något bra förslag på något gott att äta som inte innehåller mjölk eller gluten?
    Blir kalas på lördag men varken mamma eller amanda kan äta något av det som det kommer bjudas på.
    Lite trist eftersom mamma är en gottegris.
Svar på tråden Allergitråden