Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-05-02 11:24:29 följande:
    Mithrandil : trist att han är dålig :( äter han endast äggfritt nu? Han kanske behöver stå på en mjölkfri diet?

Fått några svar på hans allergitester ?
    Fick svar på Bellas idag och inget visade på hasselnöt :) dessvärre blev ungen TOK prickig sist hon åt spår av hasselnöt så hon kommer iallafall äta en kost utan det.. Hon visar ju positivt på cashew. Så lika bra att strunta i alla nötter
    Han äter inte fritt från nånting ännu. Proverna togs i torsdags så de borde komma nångång nu.
    Hoppas verkligen det visar nånting nu för att jag orkar verkligen inte pussla mer med allting som är.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-02 11:53:35 följande:
    Mithrandil : men var han inte väldigt känslig för ägg? Det äter han väl inget med? Typ pannkakor och så?

Hoppas ni kan få svaren snart. Har de inte konmitntill nästa vecka så ring och ligg på ;)
    Han verkar väldigt känslig för ägg men jag är inte säker på att det verkligen är ägg. Men han vägrar äta det mesta  som innehåller ägg så det är inte ofta han får i sig det. Han tycker inte om pannkakor eller sådär.
    Nu misstänker jag även soja, för när vi åt sushi sist så svullnade hela handen upp på honom som han hade toppat sushin i sojasåsen med. Dessutom har han under några gånger innan fått röda små blåsor i munnen.
    Men nu vet jag inte. han har ju knappt ätit nånting alls men har ändå diarre efter 1,5v.
    Det är så rörigt och jag känner bara att jag itne orkar rota i det. det är förmycket av allting just nu.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-02 12:09:07 följande:
    Stackarn...
    mithrandil skrev 2011-05-02 11:42:30 följande:
    Han äter inte fritt från nånting ännu. Proverna togs i torsdags så de borde komma nångång nu.
    Hoppas verkligen det visar nånting nu för att jag orkar verkligen inte pussla mer med allting som är.
    Ring dem och påskynda lite! SÅ de hör av sig omedelbart. Jag tycker egentligen att du kan utesluta allt du misstänker men inte vete/gluten på egen hand. (innan ev gastro är gjord).  Så hoppas vi att det inte är vete... Men mjölk kan man absolut utesluta, brukar bli något bättre utan mjölk oavsett om det är glutenintolerans eller allergi då magen inte brukar fixa mjölk så bra när den är dåligt.

Om alla allergiprover som det behöver ta är tagna. Inte ska han behöva må så dåligt. Stackarn...
    Kan ju inte utesluta nånting ännu känns det som. Vi måste ha intyg på mat han inte kan äta till dagis opch sålänge han går på dagis så kommer han ju bli utsatt för mat han inte äter hemma och då blir allt jobb i onödan.
    Känner att jag inte kan hålla honom hemma från dagis nu med tanke på hur situationen är hemma. Han behöver få komma hemifrån och slippa allt ett litet tag. Vet inte om han kanske är dålig pga stämningen hemma heller för den delen. Han har fått som prickar över hela övre kroppen nu och han kliar sönder dom.
    Vet inte vad det är för prickar, de fastnar inte så bra på bild på min kamera heller. Det är mest som knottror, typ så som man får om man fryser. Hudfärgade små knottror precis överallt. Kan det vara solen som ger blåsor genom kläder tro eller är det en reaktion av något slag? jag vet inte faktiskt.
    Ska ringa och försöka få svar på hans prover. De kanske är klara nu snart. de sa ett par dagar.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-02 13:15:28 följande:
    Mithrandil : Tilde har med massa hudfärgade prickar. Främst på armar och mage... Ingen aning om vad det beror på..
    Ja, alexander har främst på magen och ryggen/nacken nu men förut när han haft så brukar de sitta på framsidan av benen och magen. har ingen aning om vad de kan vara.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-05-02 13:17:33 följande:
    Är den oron jag har också nu, vi håller på att söka förskola, får inte sambon jobb så måste sonen börja i höst. Än vet vi om mjölk och nu då troligen vete men det är så mycket som känns så osäkert och det verkar vara svårt att få tid till läkare också. Vet inte om de kräver intyg eller inte, kanske beror på vart han hamnar också.
    Till oss sa de att det börjar avvecklas mer och mer med intyg på dagis. Att de inte anser det lika viktigt som tex på skolan då barnen för det mesta är allergiska mot saker de inte tycker om. De ska ta bort intygskravet på alexanders förskola, men de har inte kommit så långt ännu,.

Amanda skulle ha återbesök på allergimott i juni, men med tanke på att hon "reagerar" på allt nytt jag ger henne och inte visar på några prover fick vi återbesök tidigare just för att hon ska börja dagis till hösten och för att intyg krävs. Ring er läkare och säg att ni måste reda ut allt en gång för alla så att ni vet tills att dagis börjar. det är deras skyldighet.
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-05-02 13:20:41 följande:
    Vet inte hur det funkar, men kan ni inte få ett intyg från läkaren på att ni håller på med en allergiutredning och att de därmed ska låta bli att servera honom det ni utesluter hemma även på dagis? Annars tvingar de ju in er i ett moment 22 som äventyrar ditt barns hälsa!

Alternativt, kan du inte skicka med honom egen mat under tiden ni utreder honom?

Min dotter har också en massa sådana knottror, de är rester av gamla eksem som jag aldrig får bort... fast i hennes fall verkar hon inte särskilt besvärad av dem, så det kanske inte är samma sak.
    Ja det kanske går? Jag ska definitivt fråga.
    Annars får de speeda upp utredningen lite, för att pojken inte mår bra är klart och tydligt. Det har han aldrig gjort men det är inte förrens när jag hittade hit till tråden som jag såg samband mellan allting.

Han har också haft sådana knottror på sina eksemområden som aldrig vill försvinna så kan hända det är samma ändå. Tycker det är konstigt att de säger att han har böjveckseksem när han har eksem och torra fläckar över hela kroppen. Men nu är vi påväg, nu måste de hitta en bov i dramat.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-05-02 13:22:53 följande:
    Vi har inte ens en läkare där, han som satte mjölkalellergidiagnosen gjorde det på det vi sagt på föräldrastödet till sköterskan där. Men bvc är ju kanonbra nu så jag får ta och ringa dem och se ifall de fixar remiss. 
    Du ska inte behöva en remiss. När amanda var mindre och jag sökte mig till barnallergi så berättade jag hennes problem och fick tid redan efter ett par dagar. När jag försökte få dit alexander behövde jag dock remiss och de hade inte tid för honom. Tror barn under 1år kan ha nån form av förtur. testa ringa nån allergimott och prata med dom. Ni verkar ju ha det lite som vi med amanda. att han blir "dålig" såfort han får något nytt. Ni måste ju få bukt på det om han ska kunna må bra och tillslut vågar man ju knappt ge nån mat alls.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-05-02 13:31:26 följande:
    Här behövs remiss... jag pratade med dem när vi inte fick hjälp för den misstänkta mjölkallergin, men det gick itne att komma utan remiss. Så därför fixade föräldrastödet in oss bakvägen via deras sköterska och chef som också är läkare på barnkliniken. :D
    jaha. attans.
    Men fixa en remiss då. Ju förr desto bättre känns det som. När remissen väl är skickad så har de väl typ 3mån på sig. 3mån är ganska lång tid för en så liten kille.
  • mithrandil
    miracle maker skrev 2011-05-02 13:33:15 följande:
    Min dotter har böjveckseksem som tycks vara mer eller mindre permanenta., men sen får hon även andra eksem på andra ställen av kroppen när hon får i sig något hon inte tål. De kommer snabbt, försvinner snabbt och ser helt annorlunda ut än böjveckseksemen. Böjveckseksemen är liksom torra, släta och jämna i kanterna, medan de "allergiska eksemen" mer är som en oregelbunden samling av röda knottror. Det är de som lämnar hudfärgade knottror efter sig. Känner du igen den beskrivningen?

Ja, på vissa ställen får han som rödaktiga fläckar som har rödare knottror i sig. Svårt att beskriva men du kanske förstår? I hans böjveck är det inga knottror i, bara röd, torr och något upphöjd hud på hela området.

• mithrandil
    miracle maker skrev 2011-05-02 13:47:57 följande:
    Jag förstår, det låter precis som med min dotter. Hon får sådana eksem av bl.a. vete och ägg. Ibland får hon det av tomat eller andra frukter, men det är inte ett helt hundraprocentigt samband. Nu har hon varit sjuk nästan konstant i flera månader och då tror jag att hon varit extra känslig och reagerat på saker som hon egentligen tål... blir helt snurrig av att försöka reda ut hennes allergier och reaktioner! Antar att du förstår..

Haha.. ja, jag förstår alltför väl. Det här att inte förstå och att allt är så luddigt retar ihjäl mig.
    Visar det inte på några prover här nu kommer jag gå ner på baskost med båda barnen och sen ge en sak i taget för jag blir inte klok på någonting känns det som. Nu tycker jag de båda reagerar på allting vissa gånger men på ingenting andra gånger. Helsnurrigt.

kavat: Tack, men vi har försökt med allt känns det som. tablettask, coca cola, pizza, grönsaker men han vill inget ha. Igår åt han rejält med pommes som också är en favorit men nu vet jag inte hur eller vad han har ätit.
    Har inet varit hemma sen igår kväll.

Svar på tråden Allergitråden