• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Är det någon mer vars barns hud inte läker bra? Sonens sår är kvar hur länge som helst och blir ärr som är tydliga läääänge. Har börjat ge honom extra zink nu... Får hoppas att det hjälper.

Han fick t.ex ett litet rivsår av en kvist i ansiktet. Syns fortfarande flera månader efter...

• trållmor
    Kavat skrev 2010-11-16 14:13:21 följande:
    Är det någon mer vars barns hud inte läker bra? Sonens sår är kvar hur länge som helst och blir ärr som är tydliga läääänge. Har börjat ge honom extra zink nu... Får hoppas att det hjälper.

Han fick t.ex ett litet rivsår av en kvist i ansiktet. Syns fortfarande flera månader efter...
    Timon är likadan. Han får blåmärken lätt som sitter kvar länge, men blodproverna de har tagit säger att allt är normalt Obestämd Sen smörjer vi och smörjer, men ändå så har han så torr hy med alla sina eksem. Kvar sår i pannan från augusti, har han också
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • LindaHirvonen

Melissas Utslag nu på Morgonen andra sidan ser i princip likadan ut... Enbart i ansiktet

Så här ser utslagen ut nu Likadant på andra sidan, enbart i ansiktet...

Borde inte tavegylen hjälpt mot detta???

Kram Och hoppas alla har en bra dag {#emotions_dlg.flower}
    (¯`°?.¸ ♥Melissa, Nova & Cornelia/ ♥ ¸.?°´¯)
  • Mama Law

Tänkte bara höra vad ni har för dammsugare. Våran har några år på nacken nu så jag är i valet och kvalet om vi ska byta. För W skull behöver vi nog göra det. MEN VILKEN ska vi ha i såna fall?

Vad har ni för nån och hur bra "sanerar" dom? 

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Cs mamma

MamaLaw: Jag köpte en Electrolux Ultra Silencer när jag var gravid med C och den var väl bra och tyst men för ca 9-12mån sedan så köpte jag en ny och då blev det efter rekomendation från Astma och Allergiförbundet Philips FC9171 och jag tycker väl att den gör det lite svårare (pga borsten) att få upp grus osv man får kolla rätt noga men samtidigt så tror jag att utluften är mycket mycket bättre av denna så jag ska nog ta och köpa nytt munstycke så jag slipper alla borstar som är på detta original och slippa problemet. Electroluxen kostade 1890kr och jag hade den i ganska exakt 3år. Philipsen hade jag tur som tokig och Elgiganten hade erbjudande (jag skrev om det då det var på Föräldralistan) tror det var 1200kr

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Lugnistormen

K Kavat: Tack. Soya kan man reagera på det?

Är det någon med nötallergi/bran med nötallergi som har något problem med coca cola som inne håller extrakt av colanöt? Så svårt o veta vad man ka reagera på som nötallergiker. Än så länge jhar jag reagerat på Nötter så klart, choklad, kardemumma och solrosfrön och olja gjort på detta.

• Mama Law
    Lugnistormen skrev 2010-11-16 17:43:26 följande:

Är det någon med nötallergi/bran med nötallergi som har något problem med coca cola som inne håller extrakt av colanöt? Så svårt o veta vad man ka reagera på som nötallergiker. Än så länge jhar jag reagerat på Nötter så klart, choklad, kardemumma och solrosfrön och olja gjort på detta.
    Wiking kan inte dricka coca cola men om det beror på nöten eller om det beror på syran låter jag va osagt.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Cs mamma

kolanöt är ett frö från kolaträdet så jag tror inte det har med nötnötter att göra
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat

Jordnöt är en baljväxt och inget nöt egentligen. Så undviker man soja så undviker man ibland baljväxter och då även jordnöt.
    Sen om man har allergiska barn så brukar man får råd om att inte ge "nötter".

Reagerar du på jordnöt också?
    Tyvärr så är ju många saker spårmärkta, alltså hanteras tillsammans med nötter. Gissar att det är därför choklad inte funkar, eller?
  • JPL

LindaH: Jag gjorde ett pricktest nyligen vilket gav en reaktion för hund, vilket jag är mycket känslig mot. Men enligt regelboken var det inte ett positivt test eftersom bulan var mindre än 5 mm. (Tror det var 5 mm man "skulle ha", och att min bula var 3 mm).  Jag hade också Tavegyl i kroppen. Nackdelen för mig är att jag inte kan få hyposensibilisering trots att jag har mycket påverkad livskvalitet.  Annars kan det ju kvitta om man redan vet vad man är allergisk mot.

Svar på tråden Allergitråden