• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Dalkulla74

em87: Min son går på ägg, mjölk och sojafri diet. Hemma har vi nästan jämt haft Carlshamns blårandiga margarin men ibland Mildas mjölkfria och på dagis visade det sig att de oftast hade Milda. Nu är jag inte 100 på om det är anledningen till att han varit röd och prickig i ansiktet förut men sedan vi slutade ge honom allt som innehåller E202(kaliumsorbat) så har han varit fin i ansiktet  och det är ända sedan innan sommaren, så länge har han aldirg varit fin i ansiktet i hela hans 5,5åriga liv . Alla mjölkfria margarin förutom Carlshamns innehåller E202. Min son reagerar främst med eksem och röd hud så han verkar vara känslig för detta konserveringsmedel.

• Kavat
    Lussekatten87 skrev 2010-11-18 15:23:45 följande:
    Gör den det? Dottern har aldrig reagerat på det tidigare. Kanske kan vara något annat i den som hon reagerar på...
    Dalkulla74 skrev 2010-11-18 15:32:31 följande:
    em87: Min son går på ägg, mjölk och sojafri diet. Hemma har vi nästan jämt haft Carlshamns blårandiga margarin men ibland Mildas mjölkfria och på dagis visade det sig att de oftast hade Milda. Nu är jag inte 100 på om det är anledningen till att han varit röd och prickig i ansiktet förut men sedan vi slutade ge honom allt som innehåller E202(kaliumsorbat) så har han varit fin i ansiktet  och det är ända sedan innan sommaren, så länge har han aldirg varit fin i ansiktet i hela hans 5,5åriga liv . Alla mjölkfria margarin förutom Carlshamns innehåller E202. Min son reagerar främst med eksem och röd hud så han verkar vara känslig för detta konserveringsmedel.
    Om det är Mildan som är orsaken, skulle jag också tippa på E202. Men är vanliga mildan eco, eller är det två olika?
  • Lussekatten87
    Dalkulla74 skrev 2010-11-18 15:32:31 följande:
    Jo, vi har också Carlshamns mjölkfria hemma och det är det som är så lustigt,hemma har hon nästan aldrig röd hud numera,men så fort hon varit där på förskolan ett par dagar reagerar hon på något!

E 202 ,i vilka andra produkter är det vanligt förekommande?
  • Lussekatten87

Gick in på mildas hemsida och kollade nu.
    Milda eko innehåller ingen kaliumsorbat, men däremot gör mildas mjölkfria smörgåsmargarin det.
    Men upptäckte en annan sak,..milda eko innehåller tydligen också citronsaft! Kanske därför hon blir röd då!

• Kavat
    Lussekatten87 skrev 2010-11-18 15:50:41 följande:
    Jo, vi har också Carlshamns mjölkfria hemma och det är det som är så lustigt,hemma har hon nästan aldrig röd hud numera,men så fort hon varit där på förskolan ett par dagar reagerar hon på något!

E 202 ,i vilka andra produkter är det vanligt förekommande?
    Sylt, saft, kaviar, (ost), läsk mm det är ett konserveringsmedel.
  • Kavat
    Lussekatten87 skrev 2010-11-18 15:54:21 följande:
    Gick in på mildas hemsida och kollade nu.
    Milda eko innehåller ingen kaliumsorbat, men däremot gör mildas mjölkfria smörgåsmargarin det.
    Men upptäckte en annan sak,..milda eko innehåller tydligen också citronsaft! Kanske därför hon blir röd då!
    Ja, det låter ju troligt om  hon inte tål det.
  • Kavat
    t0va skrev 2010-11-17 23:23:30 följande:
    Tackar, han får ersättning. Ammade de första 3 dagarna men det gick inte för han rasade i vikt så då blev det bara ersättning. Villket var tur för så dålig som jag blev sen efter förlossningen så hade det inte gått att amma. 

Som sagt, hoppas vi får komma till sjukhuset och träffa de som kan sånthär och inte få dåliga råd från folk. De tyckte att han åt för ofta på nätterna och sov så lite så det behövdes något annat.  
    Ojojoj.. Ja, du, ibland har man lust att anmäla folk för att ge råd som är helt uppåt skogen felaktiga!!! Skrikandes

Hoppas att det inte ger några framtida men (allergier mot sädesslag). Mitt största råd nu är att ta det lugnt med allt och låt magen vila och läka. Klart han spyr om ni provocerar med mjölk. Trodde hon som gav rådet att havre och vetegröt till en 3 månaders skulle göra att han spydde mindre? Spöke

Om han äter för ofta så behöver han det kanske. Blandar du rapsolja i ersättningen? Det mättar och är bra på många sätt. Man kan ha 1 tsk - 1 msk per dl mat, men börja försiktigt!
  • Kavat
    t0va skrev 2010-11-18 00:30:43 följande:
    jo emellanåt men inte varje natt. Nu när han sovit 6-7 timmar på natten och ca 12 timmar totalt så har han börjat sova även på dagen, innan var det ca 20-30min 2 gånger nu blir det 1-2 timmar 2-3 gånger/dag. 

Fast det är ju svårt att veta vad som är vad också, det känns som om han har tänder på gång så han tuggar på saker nu.

Imorgon blir det byte av bvc, har hittat en privat som ska vara bra och de ska ha lediga platser, tar vaccineringen på gamla först, på det andra stället har jag fått hjälp med astman bla. när min vårdcentral vägrade.  
     Ok, våra är ungefär lika gamla.
    Var det efter provoceringen han sov dåligt?
    Det tar 2 veckor innan mjölkproteinet är ur hans kropp igen..
    Tycker inte alls att det låter som han sover så himla lite på dagen. Mycket längre och mer än min lille skrutt...
    Men råda dig att ge gröt.. Suck!

Hoppas du har bättre tur på nya bvc:et! Kram!
  • t0va

nej han har sovit dåligt länge, nu var vi på bvc och de sa samma  sak igen, och när han är 4 mån ska man ge mat osv.... det gick in i ena örat och ut i andra. Vi sa till om provocationen och fick ett "jag ska säga till läkaren men ni får nog göra om det om någån månad för det växer ofta bort" så det är inte säkert att det blir remiss från bvc, men ett nytt recept skulle vi få. 

Tur att föräldrastödet kan fixa remiss...

Om han inte äter mjölkmaten nu på säg ett halvår är det farligt eller varför denna hets att testa stup i ett?  

• Cs mamma
    t0va skrev 2010-11-18 16:13:22 följande:
    nej han har sovit dåligt länge, nu var vi på bvc och de sa samma  sak igen, och när han är 4 mån ska man ge mat osv.... det gick in i ena örat och ut i andra. Vi sa till om provocationen och fick ett "jag ska säga till läkaren men ni får nog göra om det om någån månad för det växer ofta bort" så det är inte säkert att det blir remiss från bvc, men ett nytt recept skulle vi få. 

Tur att föräldrastödet kan fixa remiss...

Om han inte äter mjölkmaten nu på säg ett halvår är det farligt eller varför denna hets att testa stup i ett?  
    Nej det är inte farligt... Min dotter har nog fått i sig totalt max 4msk mjölkmat i hela sitt liv och hon är en ytterst välväxt 4åring. Hon kommer nog inte provoceras närmaste året heller. Dom hetsar och stressar för att ersättningen är dyr för staten men det ska dom ärligt talat skita i för om dom inte ger er ersättningen så kommer ni kosta sjukvård i massor så det är ingen besparing för skattebetalarna. Ta det lugnt och stå på dig. Lyssna säg ja jo och sen skit i deras rent ut sagt idiotiska upptåg =)
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden