• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-11-17 23:16:09 följande:
    Dags att börja ge gröt vid 3 månader FörvånadSkrikandes Det är på tok för tidigt med all form av gröt, magen och tarmarna är inte mogna att hantera det än.

Den gällande svenska rekommendationen från livsmedelsverket är helamning i 6 månader därefter introduktion av smakportioner ihop med delamning i ett år eller längre (WHOs rek säger 2 år eller längre).
    Tidigare var rekommendationen introduktion av smakisar 4 månader och alldeles för många BVC-sköterskor håller kvar vid det (samtidigt som de hävdar att de måste följa vetenskap och beprövad erfarenhet och följa de riktlinjer som utfärdas från olika håll och när det handlar om mat och kostråd är det livsmedelsverket som säger 6 månader och sen är det enligt sköterskorna panik att introducera senast på 4-månadersdagen Obestämd )

Kommer inte ihåg om du ammar eller om du ger ersättning, men vänta till minst 4 månader, gärna 6 eftersom han ändå har visat sig vara allergisk, så att immunsystemet får en chans att hinna mogna till lite. Men följ ditt barn och stressa inte på utan följ hans intresse när han börjar visa intresse för annan mat, men minst till nån gågn mellan 4-6 månader.
    Tackar, han får ersättning. Ammade de första 3 dagarna men det gick inte för han rasade i vikt så då blev det bara ersättning. Villket var tur för så dålig som jag blev sen efter förlossningen så hade det inte gått att amma. 

Som sagt, hoppas vi får komma till sjukhuset och träffa de som kan sånthär och inte få dåliga råd från folk. De tyckte att han åt för ofta på nätterna och sov så lite så det behövdes något annat.  
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-11-17 23:23:30 följande:
    De tyckte att han åt för ofta på nätterna och sov så lite så det behövdes något annat.  
    Tyckte du det med eller gjorde de ett problem av något som egentligen inte var ett problem?

(vilket absolut inte är ovanligt agerande av en del bvc-sköterskor Obestämd )
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-11-17 23:34:57 följande:
    Tyckte du det med eller gjorde de ett problem av något som egentligen inte var ett problem?

(vilket absolut inte är ovanligt agerande av en del bvc-sköterskor Obestämd )
    jo emellanåt men inte varje natt. Nu när han sovit 6-7 timmar på natten och ca 12 timmar totalt så har han börjat sova även på dagen, innan var det ca 20-30min 2 gånger nu blir det 1-2 timmar 2-3 gånger/dag. 

Fast det är ju svårt att veta vad som är vad också, det känns som om han har tänder på gång så han tuggar på saker nu.

Imorgon blir det byte av bvc, har hittat en privat som ska vara bra och de ska ha lediga platser, tar vaccineringen på gamla först, på det andra stället har jag fått hjälp med astman bla. när min vårdcentral vägrade.  
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2010-11-17 20:32:32 följande:
    har ni kommit på vad det var?
    Nej, har ingen aning.. Ska försöka få en tid till distriktan idag, blåsorna i rumpan är inte längre blåsor utan det är två långa sår istället, ser ut ungefär som om man skurit honom med något. Vätskar och gör ont, det där med att byta blöja är inte det lättaste Rynkar på näsan Men annars mår han bra, fått utslag (torreksem?) som verkar klia till och från men de börjar blekna!
  • Cs mamma
    Tibell skrev 2010-11-17 21:50:08 följande:
    Angelgbg : okej. Tror jag fattar :) minstingen kramades nämligen med en gammal dammig mjukisboll i förra veckan! Såg då att näsan började rinna plus att hon fick eksem i ansiktet vilket hon aldrig brukar få i normala fall! Tänkte att det kanske kunde vara dammet! Har själv damm/kvalster allergi! Räcker att jag tar i något dammigt för att få röda kliande eksem !
    Det finns egentligen inget som heter dammallergi utan man reagerar på kvalstern eller vad det nu är man är känslig mot. Damm är liksom inget fast objekt eller innehåll utan partiklar som ramlat loss, blivit över eller ja vad man ska säga.
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Sousafon

Hej!

Jag är helt ny här i tråden och nästan helt ny som allergimamma.  Min son är tre och ett halvt och vi har vetat i ett år drygt att han inte tål ägg. Vi kom på det genom att han bajsade massor och ofta och löst, och sedan testades han och visade sig allergisk mot ägg. 

Det senaste månaderna har vi märkt andra saker, och för några veckor sedan togs blodprov och testades för de saker vi misstänkte. Häromdagen kom svaren och det visar sig att han är allergisk mot i princip allt som de testade: ägg, nötter, skaldjur, fisk, pollen, björk, katt. Dessutom vet vi att han blir dålig av äppeljuice och päronjuice, men inte av frukten i sig.

Min man och jag är chockade och ledsna och mycket oroliga. Ska få träffa doktor på måndag för att få veta mer. Tänkte ändå att man kanske kunde få lite tips och råd här. Går det här över eller blir det värre? Vad ska man se till att ha för medicin? Vad kan han mer vara allergisk mot?

Vi åkte in till sjukhuset med honom förra veckan. Då tror vi att det var äppeljuice som han reagerade på. Någon timme efter att han hade druckit den fick han diarré och sedan fick han hosta, rinnsnuva. nös en massa, andades väsigt och blev svullen i ansiktet. Då åkte vi som sagt in med honom och han fick antihistamin (tror jag) och adrenalin. HAn har reagerat på liknande sätt på nötter (förutom att han kräktes då), men då lade det sig av sig själv efter ett tag. Det skulle det kanske ha gjort nu med, men det känns som att reaktionerna blir värre och värre. Det är just det som gör mig så rädd. PLus att vi inte vet om det finns fler saker som han är allergisk mot.

LÅngt och svamligt, men hoppas att någon har några råd att ge. ..

• brünnhilde

Hej!

Tänkte bara tacka för spekulationer, jag tror de var rätt. Vi har kört laktosfritt en vecka nu, och det har blivit mycket bättre!

• Lussekatten87

Hej på er!
    Jag har en dotter som är mjölk,ägg,soja,fisk och citrusallergiker.
    Hon går på förskola sedan 2-3 veckor tillbaka. De senaste 2 veckorna har hon varit röd om kinderna och runt munnen,huden har blivit lite läderartad till och från. precis som när hon får i sig mjölk,soja eller citrusfrukt.

Förskolan försäkrar att hon inte fått i sig något av detta, så jag funderar vidare..tills idag då jag hämtade henne och de hade brett en smörgås med Milda eko på. Kan det var den som gett henne utslagen?
    Någon annan som provat den? Har era barn reagerat på den?

• AAEV
    Lussekatten87 skrev 2010-11-18 15:16:58 följande:
    Hej på er!
    Jag har en dotter som är mjölk,ägg,soja,fisk och citrusallergiker.
    Hon går på förskola sedan 2-3 veckor tillbaka. De senaste 2 veckorna har hon varit röd om kinderna och runt munnen,huden har blivit lite läderartad till och från. precis som när hon får i sig mjölk,soja eller citrusfrukt.

Förskolan försäkrar att hon inte fått i sig något av detta, så jag funderar vidare..tills idag då jag hämtade henne och de hade brett en smörgås med Milda eko på. Kan det var den som gett henne utslagen?
    Någon annan som provat den? Har era barn reagerat på den?
    Innehåller inte den sojalecitin? Det är ovanligt att man är allergisk mot det men min dotter är det så därför jag tänkte...
  • Lussekatten87
    FrökenLindström skrev 2010-11-18 15:21:10 följande:
    Innehåller inte den sojalecitin? Det är ovanligt att man är allergisk mot det men min dotter är det så därför jag tänkte...
    Gör den det? Dottern har aldrig reagerat på det tidigare. Kanske kan vara något annat i den som hon reagerar på...
Svar på tråden Allergitråden