• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • JPL
    Kavat skrev 2010-11-14 11:26:54 följande:
    Svarar vi dig inte?
    Jag känner själv att jag inte hinner med att svara alla som jag vill svara. Läser ofta när det ammas och blir ibland korta pekfingersvar och tänker att jag ska svara sen på många inlägg, men det finns dåligt med tid över och sen glömmer jag... Sorry....  Men påminn gärna!

Ja, vi har ju lite misstänkt majs på sonen, men jag har inte vågat forska i det. Men han får inga eksem av majs, dock diarré om han äter majskorn (mer än någon matsked så är det kört). Har även tyckt mig märkas att han reagerar på den gula majspastan men att glutis går bra. Jag vet inte om den innehåller mer stärkelse i eller varför. Men jag har inte tagit bort majs helt ur kosten men bakar hellre på andra saker än majs osv. Kan ha majsstärkelse i t.ex men skippar helst majsmjöl och mer bovete, teff och ris i. Men som sagt jag vet inte om han är allergisk egentligen och så här funkar det i och med att han heller inte får eksem av majs.

Angående provsvar så har vi väl konstaterat tidigare att olika läkare tycker olika. Och det är ju en bedömningsak. När vi gjorde patchtest när lilleman var ett år så dokumenterade jag det jätte noga och enligt mig (och Miralicias kommentar i länken) så var det utslag på mer än vad de tyckte när de kollade. Men om man jämförde med innehållet i "kopparna" så motsvarade utslagen i tex råg precis på den lilla fläck där råg hade legat mot hans rygg. Hela koppens yta var alltså inte täckt, men det var ju bara råg i knappnålsstorlek mot huden. Sen såg man tydligen att vete var jätte utbrett och spritt sig, men var inte där det mer i kanten (och enligt fotona som jag tagit där vete var), men hon tyckte inte heller att det var en sk. klockren reaktion så kontentan av det var att vi måste provocera och se om det funkar för man går alltid på reaktioner hos barnet.

Så lita på ditt eget omdöme. Testa lite fram och tillbaks och se hur det går, men undvik majsmjöler om du kan och se om det blir bättre?
    Skitsvårt för man vill ju inte direkt ta bort ris och majs om man inte måste, men man vill ju inte att de ska ha ont. Obestämd
    Du gör ett jättejobb som svara på så många inlägg. Jag fårstår att du inte hinner med alla och missar även sånt som du eg vill svara på. Jag märker ju också själv att det är lättare att svara på sånt som man svarat flera gånger redan än specifika specialfrågor, som mina ofta är.  

Jo du har ju rätt i att läkare gör olika bedömningar. Det var bara så underligt att sitta där när läkaren sagt att D var allergisk mot något mer och sedan stirrade han sig blind på sådant vi redan uteslutit. Fast jag märkte ju av samtalet att han inte hade så bra koll på vad vi äter och inte äter och han trodde nog att vår lista var kortare. Iaf så känns inte ett liv utan majsmjölk och majskorn särskilt betungande om vi kan fortsätta att använda Lailas Gula/majsstärkelse. För visst finns det inget mjöl med vetestärkelse fast utan guar mfl?

Fjärilskexen, som vi kallar dem, går ju tyvärr bort. Milli friend?. Dem med en tatuering på påsen. Även om jag bakar mycket så uppskattar barnen köpegrejer av och till.

• JPL
    Kavat skrev 2010-11-14 21:15:56 följande:
    Hm.. Ja, vi har haft barn med feber i veckan. Dottern spyr inte så lätt, men lilleman... Han och liten spyr ikapp typ. Nästan varje gång han har ätit något så har spytt upp det... Och det är inga mängder han satt i sig... Har ingen aning om hur mycket (läs lite) han ätit och druckit som han behållt sedan i onsdags... Går ju inte att kolla.

Han är annars ok, alltså han sitter mycket still och säger att han inte orkar något (förståligt) men blir lite oroligt när det känns som det kommer upp lika mycket som det kommer ner och då är det inte ens magsjuka utan en förkylning med 39 graders feber en dag, annars har han legat mellan 37 och 38...
    Äntligen kissar han "normalfärgat",  så gissar att faran är över för denna gång. Men hur ser/vet man om de är uttorkade?
    Åh vad tråkigt. Som om ni inte har mycket nog redan
  • JPL
    Kavat skrev 2010-11-14 11:46:56 följande:
    Jag ska försöka återkomma till dig och mama law, när jag hinner.
    Men jag tycker det är löjligt lite med 1/4 för er... Avslag på merkostnade, men bara vissa utav merkostnaderna eller, eftersom  du fick för mjölk bl.a?
    Ja, bifall för faktiska mjölkkostnader och kalciumtillskott men utan glutenfritt kom vi inte upp till lägsta gränsen.
  • JPL
    Kavat skrev 2010-11-14 19:02:05 följande:
    Tog mig tid. Solig
    Jag vet inte om jag missuppfattar men jag hittar det inte??
  • Mama Law
    JPL skrev 2010-11-15 10:06:25 följande:
    Ja, bifall för faktiska mjölkkostnader och kalciumtillskott men utan glutenfritt kom vi inte upp till lägsta gränsen.
    Jag förstår inte varför ni inte får för glutenfritt för det får vi. 
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    JPL skrev 2010-11-15 10:08:46 följande:
    Jag vet inte om jag missuppfattar men jag hittar det inte??
    Skickar till andra mailen också.
    Så får du lite fler saker att lägga till kanske...
  • JPL
    Mama Law skrev 2010-11-15 10:11:58 följande:
    Jag förstår inte varför ni inte får för glutenfritt för det får vi. 
    För två år sedan fick vi hela beloppet utan avdrag för livsmedelsanvisning. Vilket väl inte var helt rätt iofs. Den här gången inget alls med hänvisning till Livsmedelsanvisning. Jag är rätt sur över att behöva göra jättejobbet att bedöma värdet av det vi får från apoteket. Vet knappt var jag ska börja. Därför vore det trevligt att få se hur andra har begärt eller fått!
  • Mama Law
    JPL skrev 2010-11-15 11:37:19 följande:
    För två år sedan fick vi hela beloppet utan avdrag för livsmedelsanvisning. Vilket väl inte var helt rätt iofs. Den här gången inget alls med hänvisning till Livsmedelsanvisning. Jag är rätt sur över att behöva göra jättejobbet att bedöma värdet av det vi får från apoteket. Vet knappt var jag ska börja. Därför vore det trevligt att få se hur andra har begärt eller fått!
    Jag har inte begärt alls. Utan handl. har tagit det schabloniserade beloppet och godkännt. Har ju trots allt 36% godkänt. Har du tagit upp parkeringspengar och allt sånt. medlemskap osv
  • Mama Law
    Mama Law skrev 2010-11-15 11:40:04 följande:
    Jag har inte begärt alls. Utan handl. har tagit det schabloniserade beloppet och godkännt. Har ju trots allt 36% godkänt. Har du tagit upp parkeringspengar och allt sånt. medlemskap osv
    extra tvätt, dubbla frysar osv finns ju massor att ta upp. men minns inte dom själv när jag väl sitter och skriver. 

• Lugnistormen

Va trevligt att jag hittade den här tråden. Jag har nöt allergi sen bara ett tag tillbaka. Det är svårt att vänja sig vid att inte kunna äta saker man är van vid. Det svårt att lära sig vara försiktig och kolla allt man ska handla eller när man  ska gå på restaurang.

En fråga till er med nötallergi eller som har barn med nötallergi. Reagerarni/era barn på solrosolja, frön eller något annat också än bara rena nötter?

Svar på tråden Allergitråden