Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

älsklingen: Kramar!! Förstår att det är jobbigt. Vi tog själva beslutet att göra oss av med vår hund när amanda var ett par mån. Hon (hunden alltså) mådde inte bra här hemma för hon fick alldeles för lite tid. Dålig tröst nu kanske, men de förtjänar bättre än att vara något "bihang" så även om det känns svårt så gjorde ni rätt. För allas skull! Hoppas det känns bättre snart.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-17 19:46:11 följande:
    Det börjar kännas något bättre. Men så fort jag tänker på det gör det väldigt ont än :(

Mithrandil: hur mår barnen nu? Kommer ni någon stans med allt ?

ViFrånLandet : mår lilleman fortfarande bra ? håller tummarna att han gör det!

Tova : hur gick veteprovoceringen?

Någon mer som kännt av gräspollen ? Vi bor i västra Götaland och jag börjar fundera på om barnens symtom är förkylning eller allergi..
    Imorn har vi tid på allergimott med amanda. Får se då hur det går med allt. tack för att du frågar!
    Hur har ni det själva?
  • mithrandil

älsklingen: Nejdu, jag förstår fortfarande ingenting. Om möjligt förstår jag ännu mindre än innan. Sköterskan sa att vi skulle pratat om provocering och ev nya prover men det blev inget utav det. Läkaren menar på att barn som är så känsliga så att de reagerar på både althera och nutramigen inte bör provoceras innan 2års ålder. Sen fick vi tid till dietist för hon ansåg att amanda ska få livsmedelshänvisning på glutenfria produkter även att hon inte har en celiakidiagnos. Enbart för att hon blev förstoppad av enagon och nu senast av vetemjölsvällingen jag gjorde. Hon sa att eftersom amanda inte ätit gluten på flera mån så kommer hon ändå aldrig kunna få någon diagnos. Desstuom menade hon på att vi inte ska se det som att amanda inte har förkylningsastma bara för att hon slapp problem nu under senaste förkylningen. Hon sa att olika virus sätter sig på olika ställen och att hon vid nästa förkylning mycket väl kan få problem med andning men hon gick med på att inte medicinera henne vid första tecken utan först när (och om enligt mig) andningsbesvär kommer. Hon var 2a läkaren vi träffat som inte trodde att bakterien hon hade hade orsakat astmatiska problem i 3mån. Men vi får se.
    Jag kommer provocera på egen hand här hemma. Vill helst bara gå tillbaka till att kunna äta allting men som det är nu så blev ju listan längre iom att läkaren inte tyckte hon skulle äta gluten heller.

Fick iaf utskrivet tavegyl till alexander eftersom han kliar sig så hemskt och så fick vi taget ett glutenprov på honom så nu fick han helt plötsligt komma till allergimott. Visar det inget skulle vi få komma och göra ett lapptest eftersom han har eksem. Så något utrett blev det iaf, även om det inte var på barnet som hade tiden.

Hur funkar det nu när ni haft neocate till lillan ett tag?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-20 09:40:52 följande:
    Mithrandil: Ja jag förstår att det inte gjorde dig något klokare :) skönt i allafall att läkaren vill ta det säkra före det osäkra när det gäller allergier/astman.
    Men jag hade nog kännt som du och ändå velat provocera. Bara för att man själv ska känna sig säker. Så det gör du ju som du själv vill. Men börja med ytterst lite, typ kryddmått!
    Sen det här med astman. Man kan ju alltid hoppas att det inte kommer tillbaka :) det var ju skönt att hon slapp besvär nu vid sista förkylningen, alltid något!
    Hur mycket av gröt och välling gav du innan hon blev förstoppad ? Bellas läkare sa nämligen att vissa barn blir förstoppade av typ gröt och välling i början innan magen vant sig, kanske kan det vara något sådant för Amanda ?
    För glutenintollerant kan hon nog inte vara, för hon var väl knappt fått i sig någon gluten ? De måste ha ätit det en tid för att kunna bli det nämligen. Men veteallergisk kan hon vara isåfall.
    Äter hon saker som innehåller veteatärkelse eller glukossirap ?

Hur det går för Bella är svårt att säga. Färgen på bajset är helt annorlunda. Nu är det inte längre mossgrönt :)
    Och vi har kunnat dra ner på lactulosen.
    Men det är en lång väg kvar, just ju känns det som att hon alltid kommer ha förstoppningsproblematik :(
    Nej, hon hann väl aldrig börja med gluten egentligen. Några månader bara. I början gick det jättebra, men när vi tog bort mjölken så blev hon dålig på enago och då slutade vi ge den. det var det enda hon åt som innehöll gluten då. Sen gav jag henne hemmagjord vetemjölsvälling 2 kvällar i rad och hon blev förstoppad i totalt 4 dagar efter det. Sen har vi inte testat mer. Hon vill inte äta typ spagetti eller bröd längre men när hon får mammas glutenfria äter hon. Konstigt.
    Vår allergolog menade på att hon inte behövde vara intolerant mot gluten men att hon är känslig. Om det är tillfälligt eller livslångt går inte avgöra nu. Men allt är så luddigt så jag kräks.

Hon har inte ätit vetestärkelse men hon fick ett par godisbitar herromdagen som innehöll glukossirap och jag märkte ingenting. Men kanske inte 3 små bitar ur en tablettask gör nån skillnad? Fast brukar man inte vanligtvis kunna äta både vetestärkelse och glukossirap? eller gäller det bara glutenintoleranta och inte veteallergiker?

Jobbigt att det aldrig blir riktigt bra. Men ni kanske får ge det ett tag. Hon har ju varit förstoppad så länge nu så det kanske tar tid för tarmarna att komma ikapp? Ni har väl inte hållt på så jättelänge ändå va? 2veckor kanske?

Om man ska provocera mjölk, tar man ren mjölk då?
    vår läkare sa att första steget för oss borde vara att gnugga mjölk på huden, bara för att hon inte ska få i sig förmycket. men att vi skulle vänta tills hon är 2år. det är ju 1år kvar ju. sist sa hon att vi skulle provocera när hon blev 1år. Kanske dumt jag berättade om ostbiten hon fick i halsvecket som gav henne blåsor.
  • mithrandil

älsklingen: Nej, hon har egentligen alltid visat tecken på allergi när hon åt mjölkbaserad ersättning. Hon var ju rosslig med andningsproblem i 2mån, förstoppad hela tiden, spydde jämt, kallsvettades och vred sig i plågor när hon åt, men det var när hon började med mer vanlig mat det blev mer påtagligt. Sen när vi av misstag var utan mjölkbaserad ersättning i 4-5dagar så kom kaskadkräkningar och tokdiarre direkt när hon drack ersättningen igen. Samma med altheran och nutramigenen.

Alrro: Ja, jag får kanske fundera lite till. Antar att allergologen troligtvis vet vad hon pratar om. Men känns som så mycket att undvika nu. Mjölk, ägg, soja, gluten och fisk.
    Borde väl iaf kunna försöka ge henne ägg, soja och fisk? det sa de ju förra gången att vi skulle introducera vid 1års ålder?

t0va: Ja, laktosfritt kanske vore det bästa. så långt hade jag inte tänkt. amanda reagerade också på altheran men vi vet ju inte om det är pga laktosen eller vasslet. Tack för tipset!

tes75: Så var det nog med sonen också. Han har alltid vägrat att äta allt som innehåller ägg och har svullnat upp i ansiktet av cheececake och får diarre varje gång han äter ägg på dagis. Kanske lika med amanda då. Förut åt hon pasta utan problem, men hon kanske har lärt sig att hon får ont i magen av det med?

Blir lite irriterad.. kan man inte bara få ett positivt provsvar så man vet. Inbillar mig hela tiden att jag bara drömt ihop allting.

• mithrandil

Tack för alla tips!

Ska kanske lugna mig med mjölken ett tag till. Men jag tänker att jag iaf kan försöka ge henne fisk och ägg som allergologen sa att vi skulle undvika bara för att det var allergent. Nu är hon ju 1år snart.
    Ska även testa ge henne vetemjölsvälling och rågvälling så får vi se. Blir hon förstoppad så får vi väl ta bort även gluten som läkaren tyckte. Eftersom vi skulle få livsmedelshänvisning så blir det ju ändå inte speciellt dyrt att köpa in glutenfria produkter.

Men har ni någonsin hört om att man får glutenfri mat på livsmedelshänvisning utan en diagnos? Tyckte det lät jättekonstigt.

Alrro: Nej, hon har varken ätit soja eller baljväxter, eller jo, en gång åt hon haricoverts ifall det kanske är en baljväxt? Har ingen koll på det där. Kanske ska strunta i att ge rena sojaprodukter, men man kan väl iaf slippa utesluta typ sojalecitin och liknande?

• mithrandil

Amanda hostar ihjäl sig här hemma. Hade indragningar förut och behövde airomir.
    Ska jag ge även pulmicorten nu också? Förstår inte riktigt vad som hände? Hon är ju inte ens förkyld nu?

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-20 22:58:31 följande:
    Mithrandil - nej du ska inte behöva utesluta sojalecitin eller e-ämnen som är gjorda av baljväxter. Tycker att du kanske ska testa med ärtor också då det kan variera kosten för henne en del och är nyttigt. Men mitt råd är som sagt att undvika sojaersättningsprodukterna då de kan ställa till mer än de underlättar!

Vid besvär tycker jag absolut du ska sätta in pulmicorten.
    Okej tack!
    Fasan.. jag som trodde astman var borta. Men men, tur vi har mediciner hemma denna omgången iaf.
    Ska nog försöka sova nu, låter på hennes hosta som om det kommer bli en natt med sparsamt med sömn.
    Godnatt.
  • mithrandil

älsklingen: Jotack, hon är okej. Fick tag på alexanders välling igår kväll när jag var ute ur rummet i några minuter.
    Imorse hade hon diarre och har haft ett par små kräkningar. Något hon inte haft på evigheter nu. Hon är fortfarande väldigt hostig men nu tycker jag det börjar låta som krupphosta. Jaja, hon är faktiskt bra i humöret ändå så jag tänker inte oroa mig något vidare. Verkar som om jag fick mitt svar utan att behöva provocera medvetet. Kommer inte provocera henne mer nu. Hon får väl äta utan allt.

Vad tror du bellas eksem kommer sig av då?

kavat: vet inte varför jag har så brottom egentligen. Känns bara som om jag behöver få veta vad hon tål och inte nu när jag snart inte kommer ha kontroll över allting. Tids nog ska ju barnen vara hos deras pappa varannan helg och han insisterar fortfarande på att hon inte tål laktos. :-/ sen börjar hon dagis i augusti och de kräver intyg på vad hon inte får äta så tänkte det skulle underlätta lite om hon kunde äta något.

har kollat på det glutenfria sortimentet men tycker det alltid är något i som gör att hon inte kan äta det. Är det inte ägg så är det sojamjöl och är det inte det så är det någon annan släkting.

Men det är klart att du har rätt. Jag får utöka allt annat som hon inte ätit för att jag inte har vågat mixtra. Hon äter också väldigt ensidigt. Har hittat några få produkter som hon mår bra av så listan är inte lång. Men fisk tänkte jag mig att jag ska prova iaf och soja släktingar. alltså inte rena sojaprodukter utan mer om hon klarar såskulör och sådär.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-22 11:54:06 följande:
    Mithrandil : skönt att inte reaktionen blev allvarlig :0 men nu vet ni ju om hon tål mjölk eller inte.. Det är ju skönt :)
    Trist med hosta dock.. Alltid är det något ;)

Har hon någon gång testat soja, sojasläktingar, ägg, havre mm ? Har hon aldrig testat det förstår jag att du är nyfiken på om det skulle funka eller inte.
    Bara du och barnens pappa kan avgöra om ni ska provocera eller inte. Vi här inne kan bara ge råd och tips.
    Samtidigt som man inte vill göra sina barn illa vill man inte plocka bort en uppsjö med livsmedel bara för att de kanske är allergiska..

Bellas eksem berodde på en lite liten smula riskaka med ostsmak hon han stoppa i munnen och spotta ut..
    Men det är redan på väg bort nästan allt :)
    hon fick nån barnmatsburk när hon var strax över 6mån, fick diarre. Testade ytterligare 2 gånger och samma sak hände. Havreprodukter äter hon nu, utan problem. Aldrig testat soja eller släktingar, inte heller baljväxter eller fisk. Listan över saker hon aldrig har ätit är ganska lång för hon äter nästan samma sak varje dag.

tänka sig att det kan komma reaktion efter något dom inte ens äter. Lite lustigt egentligen. Samma hände ju alex. han tog en äggbit i munnen och spottade ut och sen var han dålig i ett par dagar efter.
Svar på tråden Allergitråden