Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

LillSkruttet skrev 2011-05-25 21:00:14 följande:
    Ja vi bollade ju med läkare igår över telefonen. Han sade att om de utökade inhalationer inte hjälpte fick vi åka in till akuten och läggas in och så skulle Leo få inhalera inneliggande tills det släppte. Men det har liksom inte känts så AKUT om du förstår hur jag menar. Han är ju pigg och glad kille, han är inte missfärgad om läppar eller naglar, så syresättningen verkar ok, men han kämpar konstant med andingen.
    Nu började vi ju med utökade inhalationer idag och vi får väl ge det någon dag till iom att Pulmicorten kan dröja någon dag innan man märker effekten när man utökat inhalationerna. Men blir det inte bättre om någon dag så måste vi nog in, han mår inte bra i luftrören just nu.
    Okej!
    Ja, det är väl skönt om ni skulle få bli inlagda så att de får nån bukt på det. Förstår om det inte känns kul att ligga inne men nån reda på det där måste ni ju få. Tänk att städigt behöva gå och ha det jobbigt att andas när man är så liten. Tycker läkare borde göra mer för att reda ut vad problemet är snarare än att medicinera hela tiden.
    Håller tummar och tår för er och lilleman!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-25 22:17:08 följande:
    Nej, det har aldrig kommit på tal... Är ju lite först nu som vår läkare verkar lyssna på mig...
    mithrandil skrev 2011-05-25 21:53:24 följande:
    Okej!
    Ja, det är väl skönt om ni skulle få bli inlagda så att de får nån bukt på det. Förstår om det inte känns kul att ligga inne men nån reda på det där måste ni ju få. Tänk att städigt behöva gå och ha det jobbigt att andas när man är så liten. Tycker läkare borde göra mer för att reda ut vad problemet är snarare än att medicinera hela tiden.
    Håller tummar och tår för er och lilleman!
    Ja på ett sätt känner jag att det vore skönt att "lämna över" till sjukvården en stund än att gå här hemma och undra, fundera och oroa sig. Ena dagen känns det rätt ok och hanterbart, nästa dag tänker man lite över ett större perspektiv och får lite halvpanik över att han alltid får kämpa så med andningen. Att han orkar vara så glad är helt otroligt. Men har tror väl att det är så här livet är.... Han vet ju inte så mycket annat.
    Så visst skulle jag mer än gärna åka in och bli inlagd med honom bara för att få honom ren i luftrören så han får må bra en stund. Samtidigt känner jag rädslan att de tycker att vi är onödigt nojjiga, jag menar de har ju skickat hem oss flera ggr trots att han inte blivit bättre av inhalationerna han fått på akuten, antagligen pga hans allmäntillstånd som ändå är rätt gott, och hans fina syresättning.

Tack för tummarna! Jag hoppas också att det får bli bra någon gång, så han får uppleva hur det faktiskt kan vara att andas som alla andra. 
    Nej du vännen.. Onödigt nojiga är ni inte! Har man så små barn, med såpass dålig andning (trots bra syresättning) så borde man se på det med allvarliga ögon. Det kanske inte är livshotande, men det måste ju vara jobbigt för honom även om han är glad. Tänk så mycket bättre hans liv skulle bli om han bara slapp andningsproblematik. då vore han kanske ännu gladare!
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-26 07:47:15 följande:
    Det är min tanke också, men tydligen anses det inte tillräckligt akut på akuten (enl den erfarenhet jag har efter våra besök där). Och läkartid på allergimottagningen med hans läkare, verkar inte vara så enkelt att få bara så där. Antar att de har stort tryck dit för de är däremot mycket inne på telefonuppföljningar med läkare. Var ju en sådan jag fick nu i förrgår. Och då säger ändå läkaren att vi ska åka till akuten och det inte blir bättre.
    Blir lite som en ond cirkel där ingen riktigt vill ta på sig att hjälpa oss hela vägen. Men men, i förrgår lät ju i alla fall hans läkare lite bekymrad över det jag nämnde om Leos andning, och bara det är en förbättring mot tidigare när jag pratat med honom.
    Jag blir så irriterad när läkare inte tycks ta någonting på allvar.
    Men bättre sent än aldrig, eller hur!
  • mithrandil
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 10:55:59 följande:
    Hmm jag ska ta fler  prover de skulle om jag är allergisk mot mer, kan man få utslag på ryggen om man är allergisk mot nåt ??+
    Man kan nog få utslag överallt om man är allergisk mot något.
  • mithrandil
    Maddisen80 skrev 2011-05-26 11:03:16 följande:
    Hej okis för jag vet jag är allergisk mot pälsdjur,nickerl,gluten och mjölkpprodukter men nu senare tiden har jag fått röda prickar på ryggen
    Kan inte ha kommit i kontakt med något du redan vet om att du är allergisk mot?
    Annars är det ju bra att de ska ta fler prover. Är ju så svårt att veta vad man får utslag av egentligen för alla utslag är ju itne allergirelaterade.
  • mithrandil

Jag förstår ingenting.
    Amanda är dålig igen. Hon har rosslat mycket i några dagar men idag tyckte jag att rosslet lät tätare på något sätt. hon bajsade 7 gånger på förmiddagen och sista gången var det hårda harpluttar igen.
    Igår var hon ju förstoppad så då fick hon microlax och det sista som kom var normal konsistens.
    Idag åt hon bara neocate och lite äpple sen fick hon oatleys havreglass och nu på kvällen kallsvettades hon och vred sig i plågor när hon åt sin maizena välling.

Kan det vara mjölkincidenten från i söndags som kan spöka ännu? eller är detta något annat?

• mithrandil

Just det.. ställde en fråga igår som jag inte fått svar på.

Ska jag börja med baskost på båda barnen eller ska jag bara ta bort vissa saker?
    Vad tycker ni? Känner inte att jag klarar av att ta beslutet själv.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-26 22:13:19 följande:
    Mithrandil : jag skulle tro att det fortfarande är förstoppningen som stör henne.
    Just att hon bajsat så många gånger tyder på det.
    Har ni lactulos hemma så ge henne det i några dagar tills hon bajsat normalt.
    Man kan vara förstoppad trots att bajset ser normalt ut nämligen..
    Att hon hade ont i magen nu ikväll kan ju bero på att det är stopp.
    Tilde får väldigt ont i magen när hon är förstoppad och kallsvettas precis som du säger..
    Ja, vi har lactulos meda hemma. Kan hon ta den?
    Tror det var den som alexander fick när han var liten men jag minns inte hur mycket vi började med.
    I slutet hade han ju 30ml eller något sånt men så mycket känns som att ta i?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-26 22:13:19 följande:
    Mithrandil : jag skulle tro att det fortfarande är förstoppningen som stör henne.
    Just att hon bajsat så många gånger tyder på det.
    Har ni lactulos hemma så ge henne det i några dagar tills hon bajsat normalt.
    Man kan vara förstoppad trots att bajset ser normalt ut nämligen..
    Att hon hade ont i magen nu ikväll kan ju bero på att det är stopp.
    Tilde får väldigt ont i magen när hon är förstoppad och kallsvettas precis som du säger..
    Hur är det egentligen med lactulosen, kan hon ta den iom att den innehåller laktos?
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-26 22:31:24 följande:
    Ja, naturligt glutenfritt. Men se upp för ägg och guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl mm!
    (Tillägger att jag med DH inte heller tål glukossirap mm)

Inboxa över mailadressen kan jag skicka över lite listor om du vill ha?
    mithrandil skrev 2011-05-26 22:00:31 följande:
    Just det.. ställde en fråga igår som jag inte fått svar på.

Ska jag börja med baskost på båda barnen eller ska jag bara ta bort vissa saker?
    Vad tycker ni? Känner inte att jag klarar av att ta beslutet själv.
    Jag hade nog tagit bort mjölk, ägg, soja och alla baljväxter, guar mm och alla sädesslag och sett om de blev ok på den kosten. Sedan hade jag skrivit matdagbok och t.ex bara gett lax en dag i veckan osv.. Tagit det väldigt lugnt och om de inte blir bra på den kosten så hade jag tagit bort mer, ev gått ner på baskost. Och väntat minst två månader som de ska må bra och sedan provocerat när jag kände mig redo och de har fått må bra ett långt tag. Och då börjat med det jag tror de tål. Ofta har ju misstag skett vid det laget så att du redan vet att ingen tål ägg t.ex och att lillan inte tål mjölk.

Sen vet jag också att dagis och annat ställer till det mm. Men försök att ta det lugnt och få dem ok.
    Tack.. ja, det får bli så då.
    Men amanda har aldrig ätit fisk, ska jag ändå bara testa 1 gång i veckan? Testar man itne flera dagar i rad första gången man ger något? efter incidenten nu i söndags tänker jag vänta ett tag till med fisk. Känner att jag inte har direkt brottom med att få henne att äta det.

Har tid till dietisten 30 juni så jag kan ju ta bort det du nämnde tills dess och sen se vad hon säger.
    tack!
Svar på tråden Allergitråden