Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-05-28 19:57:19 följande:
    Fast i mitt huvud går det fortfarande inte ihop. Vetestärkelsen ( i glutenfria produkter) innehåller ju minimalt med gluten eftersom det är borttaget för att en glutenintolerant ska kunna äta den "glutenfria" vetestärkelsen. Jag vet ju att man kan reagera om man är superkänslig mot gluten också. Och det beror helt klart på hur känslig man är. Men det är väl troligare att han är allergisk mot vete och då klarar han ju inte vetestärkelse heller. Eller det är iaf vanligast att man inte klarar vetestärkelse som veteallergiker... Hur kan man då säga att de tror han reagerar på gluten i vetestärkelse? Det är kanske vete han inte tål, eller fattar du hur jag menar. *förvirrande*

Alltså i min hjärna så borde det vara vetestärkelsen han reagerar på om han nu reagerar på vetestärkelse? Gör han det? Har du testat glutenfritt mjölk med vetestärkelse men utan ägg och soja, mjölk mm?
    Men jag känner att jag ger mig in på djupt vatten för jag har inte full koll på det där med vilka proteiner som är var. Gluten är i alla fall ett protein i vete, så långt är jag med. .

Men du får gärna hojta till när du fått svar.

Kanske MIRALICIA har koll?
    Nej jag har ingen aning jag heller. Bara återupprepade vad Winnergård sa.
    Får väl se vad det visar. Ska ta oss till vc och lämna proverna på mån så de borde komma innan veckan är slut. Glutenprovet ringde hon om jättesnabbt iaf.

Han har ätit mammas glutenfria produkter, men de innehåller inte vetestärkelse heller. Hon klarar inte det. Så jag vet inte.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:04:35 följande:
    Börja med 5 ml.. hjälper det inget så öka upp till 10ml
    Och ge klyx om ni misstänker att det är stopp nerifrån.
    angående lactulosen bör hon kunna ta den. Den innehåller inget mjölkprotein och laktosintollerans hos så små är extremt ovanligt!
    Kavat kanske vet ?
    Men Bella som är superkänslig för mjölk ( eller var åtmindstånde, reagerade även via kontakt ) kan äta den i allafall! Hon får 15-20 ml dagligen men bajsar ändå knappt =(
    Sådär var alexander också. han hade ju totalstopp från 5mån och fram till 12mån.
    Vi landade på 30ml lactulos dagligen och varannan dag hade han diarre och varannan förstoppning ändå. Då sa läkarna till oss att sluta. Ett barn bör inte äta sådana doser av laxermedel utan då bör man istället ta reda på orsak.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:15:14 följande:
    Och Bellas läkare säger tvärtom ;) Att vi ska fortsätta eller höja om det inte funkar..
    Och OM det nu skulle vara allergirelaterat.. Vad kan det då vara ??
    Hon har redan en kost fri från Mjölk, ägg, soja, sojasläktingar, baljväxter, korn, råg, havre, vete, nötter, glukos/fruktossirap..
    Känns som om det inte kan vara pga av kosten. Möjligtvis att vi inte är tillräckligt noga här hemma ? hon blir ju tokförstoppad av vete, och det av löjligt små mängder.
    Hon äter sin mat på egen bricka, vi använder egna redskap till hennes matlagning mm. Det enda jag kan tänka mig är att hennes pappa ofta använder samma diskbortse och ibland samma smörkniv. Men det känns så väldigt osannorlikt att det skulle vara det ?? 
    Kanske inte beror på allergi då?
    Kan hända att det är något annat? Vet inte, vad finns det för andra orsaker till förstoppning?
    Kanske nån medicinsk orsak?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:15:59 följande:
    Men hur funkade det att sluta?
    Skulle vi sluta nu skulle det resultera i ett besök på akuten. Det skulle bli tvärstopp på 2-3 dagar =/
    Fick ge klyx dagligen i ytterligare några mån och sen gick förstoppningen över av sig självt.
    Vi har ingen aning om vad det var och läkaren var superförvånad.

testade även något pulver som man blandar ut i vatten, men inte heller det funkade.
    Inte movicol men något likande.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:22:51 följande:
    Ja eller så har hon bara omogna tarmar. Hon var ju förstoppad redan från start nästan.
    När vi började med Nan blev det sju resor värre. Hon slutade bajsa helt och vi fick hjälpa henne var 4:e dag.
    men sen hade hon även massa eksem och var otroligt grinig. När vi gick över till altheran blev det mycket bättre, hon började bajsa helt själv, även om det bara var 1 ggr per dag. Det blev gradvis sämre och när vi sen började med smakisar blev det stopp. Har testat att fasa ut men det funkar inte. Och där står vi idag.
    Men får hon bara som lactulos mår hon bra =) Så för hennes del är jag inte orolig.
    Däremot med Tilde som faktiskt verkar må dåligt också =/
    Men hade inte hennes mage funkat ett tag nu? Har för mig ni gav 2påsar movicol till henne och att hon då blev bra?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:33:07 följande:
    Ja magen funkar med 2 vuxenpåsar, vilket är maxdos. Jag upplevde att hon blev mycket gladare och på bättre humör. Men nu är även det sämre igen =/
    aj fasen.. hon hann vänja sig vid dosen då antar jag.
    Ja, då har ni nog inget annat val. ta bort sädesslagen tycker jag!
    Redan imorn om ni orkar. skriv bara en lapp till dagis att hon ska äta utan alla sädesslag ett tag för att se om hon blir bättre. Att skjuta upp det känns ju dumt om hon är dålig. (haha.. säger jag som fortfarande ger alex både smörgås och pasta. :-S)
  • mithrandil

älskligen: vad har bella för "matschema"/matrutiner?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 20:47:50 följande:
    Hon får en flaska althera på morgonen vid 5.30 ( väljer en vanlig vardag )
    Sedan äter hon frukost på dagis vid 7.30
    Middag runt 11.40
    Mellanmål : 14.30
    Kvällsmat (lagad måltid oftast ) : runt 17
    De har även fruktstund på dagis, vet ej tid dock!
    Ser iofs likadant ut på helger =)
    vad äter hon för frukost?
    Vad har ni som mellanmål?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-29 07:46:00 följande:
    Tes: jo det stämmer ! Men vi fick bara 3 burkar som täckte i 2 veckor och eftersom vi inte sett någon förbättring fick vi gå tillbaka till altheran!
    Och då fick hon ändå i sig glukossirap i mitten på testveckan och blev tokförstoppad.
    Nu har hon ätit altheran i 2 dagar och magen funkar nästan bättre.
    Men sen vet man ju inte om det kan vara en sen reaktion på neocaten..
    Om ni vill testa neocaten lite till så hör av dig.
    Ni kan få en låda eller två när vår nya sändning kommer.
Svar på tråden Allergitråden