Allergitråden
Kavat skrev 2011-05-28 19:57:19 följande:
Fast i mitt huvud går det fortfarande inte ihop. Vetestärkelsen ( i glutenfria produkter) innehåller ju minimalt med gluten eftersom det är borttaget för att en glutenintolerant ska kunna äta den "glutenfria" vetestärkelsen. Jag vet ju att man kan reagera om man är superkänslig mot gluten också. Och det beror helt klart på hur känslig man är. Men det är väl troligare att han är allergisk mot vete och då klarar han ju inte vetestärkelse heller. Eller det är iaf vanligast att man inte klarar vetestärkelse som veteallergiker... Hur kan man då säga att de tror han reagerar på gluten i vetestärkelse? Det är kanske vete han inte tål, eller fattar du hur jag menar. *förvirrande*Alltså i min hjärna så borde det vara vetestärkelsen han reagerar på om han nu reagerar på vetestärkelse? Gör han det? Har du testat glutenfritt mjölk med vetestärkelse men utan ägg och soja, mjölk mm?
Men jag känner att jag ger mig in på djupt vatten för jag har inte full koll på det där med vilka proteiner som är var. Gluten är i alla fall ett protein i vete, så långt är jag med.
Men du får gärna hojta till när du fått svar.
Kanske MIRALICIA har koll?
Får väl se vad det visar. Ska ta oss till vc och lämna proverna på mån så de borde komma innan veckan är slut. Glutenprovet ringde hon om jättesnabbt iaf.
Han har ätit mammas glutenfria produkter, men de innehåller inte vetestärkelse heller. Hon klarar inte det. Så jag vet inte.