Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Allrona skrev 2011-05-25 10:05:23 följande:
    Mithrandil - ja, hon hade ju gått upp 400 gram men sen har hon stått still nu igen. Vi väger henne ju hemma så vi har koll Vet inte riktigt om teorin med astman håller, fast nu är astman risig igen och förra veckan var hon sjuk i feber, veckan innan det dålig astma och veckan innan det tokförkyld. Så det är väl kanske inte så konstigt att hon inte går upp ändå, det är ju liksom alltid nått med henne! Men vi kämpar på, hon äter bra nu, både hemma och på dagis så jag hoppas att det snart visar sig på vågen.
    Lilla höna!
    Ja, det är klart, med en massa infektioner så är det inte konstigt om vågen inte går uppåt. Men ändå. Hon har stått still så länge nu så det känns ändå som om det borde vara något. Känner verkligen med er, kan inte föreställa mig hur det känns att ha det så där mån efter mån. Amanda hade ju ökat bra i 2mån men nu när hon inte vuxit nånting alls så var det som ett knytnävsslag i magen. Alla sa ju att hon hade hittat sin kurva och att hon skulle fortsätta följa den nu, men det blev inte så. Men vi får se, har vi tur så går hon upp igen när allt gluten är borttaget för hon har ju fått nån bit smörgås eller lite spagetti eller liknande då och då även om det är sällan.
    Skulle kunna vara havreprodukterna med, de har vi börjat använda flitigt men jag tycker vi borde märka mer än bara dåligt humör, sömnsvårigheter och grönt bajs. hon verkar ju inte ha ont eller så. spyr inget och är inte gasig. Men det som är så konstigt är att hon ibland sover hela natten och ibland så vaknar hon 100gånger fast hon brukar vara glad när hon vaknar, men kan inte somna om utan mat.
    Då borde det väl vara något som stör eller är jag ute och cyklar? Jag menar eftersom hon sover som en klocka ibland så borde hon ju KUNNA sova.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-25 10:23:56 följande:
    Mithrandil - kan det inte vara vetet som fortfarande ställer till det för henne. Men testa att byta ut åtminstonde havredryck mot risdryck ett tag. Min dotter blev ju väldigt dålig i magen av all havre och vi misstänkte ett tag att hon var allergisk, men så bytte vi ut drycken hemma mot risdryck och då blev hon bra. Det blev nog bara för mycket havreprodukter helt enkelt!
    Kan säkert vara vetet, om hon är känslig för det. Hon får nog mat innehållande gluten nån till ett par gånger i veckan. ska testa risprodukterna istället så får vi se om det blir bättre. tack för rådet!

Amanda dricker inte havredryck, vi har det bara i matlagning och nån enstaka gång yogurt.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-25 10:39:21 följande:
    Ok, då kanske det inte hjälper att byta ut havredrycken. Min dotter drack ganska mycket havredryck och fick det desstuom istället för välling innan vi bytte, så hon fick i sig en hel del.

Lycka till och hoppas ni snart kommer på en kost som gör att båda barnen får må bra.
    tack! Ja, jag hoppas det.
    Baskost tycks bli mer och mer aktuellt.

Ska testa ett tag till med att utesluta mjölk, ägg, soja och gluten så får vi se. blir de inte helt bra så får det väl bli baskost.

Hoppas din tjej kryar på sig här snart nu så hon kan få växa litegrann!
  • mithrandil

Ni som kan det här med gluten, om de inte ska äta gluten, vad kan de äta?
    Kan man ge glukossirap och vetestärkelse tex? eller är det bara naturligt glutenfria produkter som gäller?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-25 11:40:40 följande:
    Mithrandil det beror på om de tål det eller inte?! Om de är allergiska eller har celiaki.. Och det vet du ju inte. Så mitt råd är att ta bort allt och senare provocera med glukossirap, druvsocker, dextros, och vetestärkelse.
    Så naturligt glutenfritt borde funka?
    Får nog börja googla på gluten nu också då. Detta är ju en djungel.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-25 11:57:09 följande:
    Mithrandil : men har amanda ätit pasta och smörgås/rån ? Har hon reagerat något på det ?
    Ska du ta bort havre med ? Vet inte hur mycket mängd vete det är i glukossirap och i havre. Är det mer i havre borde hon klara glukossirapen.
    Men annars tar du bara bort allt och testar senare.
    Men utbudet blir klart mycket smalare då..
    Hon har bara ätit ren havre så vanliga havregryn har hon aldrig fått. Tänker mig att kanske även havren måste bort ett tag för att se om det är den som gör att hon inte sover och för att hon slutat växa nu igen.
    Hon har ätit pasta kanske en gång i veckan och nån liten smörgåsbit och säkert något annat med gluten i också några gånger då och då. Hon har aldrig reagerat med kräkningar eller förstoppning förutom då hon drack enago och ren vetemjölsvälling men hon är ju ständigt tjurig och sover som en kratta i perioder och dessutom är avföringen alltid grön så jag vet inte. dessutom är hon ju rosslig nu igen även att hon inte är förkyld. Det var allergologen som sa att gluten ska bort på henne för att hon reagerade på vetemjölsvällingen.
    Men man får ju inte så mycket mer direktiv än så.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-25 12:11:50 följande:
    Då tycker jag nog ni ska testa att ta bort allt.. Även havren.
    Så kan ni testa att ta in ett livsmedel i taget.
    Vi får hålla tummarna lilltjejen snart få må helt bra!
    Det kan ju vara som det var för Bella.
    Magen hade tagit så mycket stryk av allt att hon reagerade på allt vi gav henne.
    Sen kunde vi återinföra vissa livsmedel hon tidigare reagerat på.
    Det var alltså aldrig allergi utan mer överkänslighet.
    Kan ju alltid hoppas det blir lika för Amanda :)
    Hur lång tid tog det innan bellas mage repat sig?
    Amanda har ju varit mjölkfri i 5mån nu.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-25 17:58:01 följande:
    Blev lite glatt överraskad. Tänkte prova välling åt Leo på kvällen när han ska sova för han vill alltid ha flaskan precis innan han somnar och det verkar som om ersättningen är lite för "tunn" för att han ska stå sig på den. Allt som oftast vaknar han vid 3 och behöver påfyllning.
    Köpte idag Sempers mjölkfria välling och nu när jag tog fram den för att inte glömma att fixa en flaska innan han lägger sig om en stund, så såg jag att den är ju inte bara mjölkfri, den är ju även glutenfri!! OM han nu skulle visa sig vara allergisk mot div sädesslag (ska ju ta nytt prov i morgon på barnmott) så finns det ju ändå ett alternativ som är färdigt att bara blanda och inte behöver lagas från grunden .Känner mig nästan lite lycklig just nu.
    Haha.. tänk så lite det krävs för att göra ens dag! Skönt att slippa lite pussel för en gångs skull.
    Lycka till med provtagningen nu!

Har nog fått svaret till amandas dåliga nattsömn. Något har hon fått i sig men jag har ingen aning om vad. Var tokförstoppad här idag och har varit supergnällig hela dagen, gav microlax och hon blev ett litet solsken direkt hon fått sköta magen. Tror vi fick allt dessutom för det sista som kom var normal konsistens (haha, trevliga detaljer) Håll tummarna att hon sover hela natten nu igen då!

Tiden till dietisten kom här idag så nu går det bara framåt.
    Men jag kan inte bestämma mig för vad jag ska ta mig till. tänkte låta er bestämma?
    Baskost eller bara ta bort vissa ämnen? Tänker mig köra samma på båda barnen.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-05-25 20:08:04 följande:
    Och så kollade jag in pollenkollen och ser att gräspollen har kommit hit. Det var ju det vi misstänkte att hon reagerade på förra året. Hennes ben har ju också varit helt prickiga när hon har lekt i gräset utan långbyxor. Är det också ett tecken på allergi? Kanske därför astman är dålig trots att hon inte är förkyld då.
    Säkert därför! stackars höna.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-25 20:52:35 följande:
    Ja, visst är det enkelt ibland.

Skönt att lilltjejen mår bättre efter att ha fått sköta magen. Det kan ställa till mycket tok när magen inte funkar som den ska.

Här har Leo vaknat ett par ggr sedan nattning och skrikit hysteriskt.... Vet inte riktigt varför. Han somnar om rätt fort igen dock.
    Vi har idag utökat antalet inhalationer och han har sammanlagt fått 6 puffar airomir (fördelat på 3 ggr) och 6 puffar pulmicort (också fördelat på 3 ggr). Han bukandas och har indragningar vid revbenen ändå. När jag busat lite med honom på skötbordet ikväll och han lyfte på huvudet lite såg jag för första gången hur det ser ut med indragningar i halsgropen (han är ju annars så liten att det är svårt att se halsen, huvudet sitter ju liksom ganska mycket direkt på axlarna om ni förstår hur jag menar. ) . Lillkotten kämpar på med andningen men trots andfåddhet, rossel, pip och pressande utandning är han glad och skrattar. En riktig liten tuffing. Hjärta
    Men stackarn! Ni måste ju prata med läkaren om det imorn för så kan han inte ha det.
    Till oss sa de att vi skulle åka in akut direkt om inte dubbeldos av airomir gav verkan, eller om effekt kvarstod mindre än 3tim. Något annat måste ju göras känns det som. Han har ju varit dålig så länge med andningen nu.
Svar på tråden Allergitråden