Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-05-26 22:45:15 följande:
    Nej, men vänta med fisk då. Jag trodde att de åt det och att du inte trodde att de var allergiska.. Sorry.
    Ingen fara.
    Alexander äter fisk och jag tror han klarar det bra, men amanda skulle ju enligt winnergård inte äta fisk förrens 1års ålder så hon har aldrig ens smakat.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-26 22:58:56 följande:
    Med mellankillen började vi när han var ca 1.5 tror jag. Lax funkar men ingen annan fisk som vi testat (makrill, strömming tror jag bara är testat)

Lite komiskt för när vi testade lax de första gångerna skrek han som bara den efteråt och vi var jätte osäkra på om lax funkade eller inte. Men sen i efterhand insåg vi att han var skitarg för att han inte fick mer!
    Hahaha.. ja se så det kan vara.
    den hade man ju inte räknat med.

så då är lax bästa fisken att börja med?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 18:34:55 följande:
    En liten fråga till alla experter här inne.
    Hur hade ni gjort om erat barn har problem med förstoppning men som mår bra så länge han/hon går på daglig dos lactulos/movicol. Du vet att förstoppningen kanske kan bero på allergi men är inte säker.
    Hade ni testat att utesluta det misstänks livsmedlet eller hade ni fortsatt med laxermedel eftersom det funkar så bra ?
    utesluta! helt klart. slipper helst medicinera om det inte är tvunget.
    men misstänker ni något särskillt? mannars är det ju svårt
  • mithrandil
    Soffifi skrev 2011-05-28 18:46:15 följande:
    Har idag satt på lilltjejen ett hemmagjort lapptest med mjölk. Vad ska jag tänka på nu?
    håll koll på allmäntillståndet. kolla så andning funkar som den ska och se så hon inte blir kallsvettig
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 18:47:09 följande:
    Det gäller Tilde .
    Vi har tagit glutenprover som visar neg. Det enda hon får i sig som känns mest troligt är sädesslagen..
    Är ju inte alls hundra på att det ens är allergi men det blir helt stopp om hon inte får movicol.
    Hon är extremt gnällig men det kan likaväl ha med åldern att göra..
    Hennes mage är lite svullen, ska se om jag kan hitta en bild.
    Det som gör mig mest fundersam på om det är ett symtom eller inte är hennes rastlöshet.
    Hon leker sällan med något, går mest runt och gnäller ;)
    Hon kan INTE sitta still. Spelar ingen roll om hon tittar tv, äter mat eller vi läser saga så sitter hon inte still.
    Hon snurrar på stället, lägger sig ner, hoppar lite, klättrar på vad som finns att klättra på, slänger sig från sida till sida, står på huvudet mm.
    Det kan ju ha med åldern att göra men ibland blir man precis tokig på henne :(
    Hon ÄLSKAR sin pasta och sina mackor så att ta bort dessa är inget enkelt beslut.
    Magen funkar ju perfekt med movicol och allt annat jag skrev om kan ju lika väl vara åldersrelaterat... Såååå svårt :(
    låter precis som alex. på pricken likt allt du skrev men han har ingen förstoppningsproblematik längre. Nu är det mer äcklig, kladdig och trådig avföring eller diarreer.

Hade jag varit du skulle jag ta bort gluten och strunta i diagnos, eller prata med en läkare om vidare prover.
    Alex var också neg på glutenprovet men nu tog de något annat för att kolla om det rörde sig om glutenallergi, Kavat säger att det inte finns, men det står på remissen vi har här hemma för ny provtagning.
    De sa något liknande som att de ska kolla om det kan vara vetestärkelsen i gluten han inte tål. Minns inte exakt.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-05-28 18:57:51 följande:
    Glutenallergi finns men ska vara extremt ovanligt.
    I glutenfria produkter tar de bort gluten ur vetestärkelse för att en glutenintolerant ska kunna äta det. Så det innehåller minimal mängd gluten.

Så jag förstår inte riktigt vad de sagt och vad de ska kolla efter. Drömmer
    Och jag förstår heller inte varför de kollar det på honom om de aldrig har kollat mina barn! Inte för att de inte ska kolla honom, men med tanke på att framför allt stora fått diagnos på vete och havreallergi trots att varken blodprov eller patch visar något så undrar man ju varför de i så fall inte kollat det på henne eftersom det är samma läkare...?
    Men det ska bli intressant att se vad de visar på Alexander!
    Okej.
    Hon sa att vissa barn reagerar på vetestärkelsen i gluten (alltså vanligt bröd och pasta och liknande) och att man kan kolla det genom att göra ett vanligt allergitest för glutenallergi.
    På remissen vi fick hem står det f (eller kanske t eller om det är ett plus, står lite otydligt) 79 Gluten

älsklingen: Precis sådär ser alexanders mage också ut. Eller rättare gjorde alltid förr. Trodde alltid bara att han hade en ordentlig tjockis mage men sen vi slutade (eller iaf minskade) på gluten här hemma så är han faktiskt smal om magen. helt platt. Men varje gång han äter bröd, pasta eller pizza eller liknande så kommer magen tillbaka.

tror absolut att hon reagerar på gluten eller något av sädesslagen om du misstänker det. ens känsla brukar ofta leda en rätt. Sen tycker jag att det är sjukt hur vissa resonerar. förstår inte hur det kan vara okej att medicinera ett barn med laxermedel när man kan försöka hitta orsaken, för orsak till förstoppning finns alltid.
    Det fick till och med jag lära mig när jag läste till uska.
  • mithrandil
    Soffifi skrev 2011-05-28 18:51:27 följande:
    Jag har också en Amanda förresten.. :)
    Fint namn!
  • mithrandil

Nu har amanda äntligen somnat.
    Spytt endel idag igen, förstoppning som tusan och hela rumpan som ett sår med blåsor.
    Undrade så vad som var felet och fick sms hennes pappa. Tydligen hade hon alexanders flaska igen nu på morgonen så nu har hon fått i sig mjölk av misstag 2 gånegr denna vecka. Stackars barn.

Strax innan förra incidenten ahde hon börjat sova hela natten men nu vaknar hon 100gånger varje natt och ofta så ska hon vara vaken från 4-5 på morgonen. Somnar bara om om hon får ersättning.

Varför är allt så struligt hela tiden? Kan man aldrig bara få lite lugn?
    Alexander har óckså börjat vakna på nätterna till råga på allt.

Längtar tills vi får komma till dietisten så det blir nån ordning på allt här. detta är ju ohållbart.

Kavat: vad tror du, kan man överanvända sig av risprodukter?
    Tänker om det kan bli samma överdosering som med soja och havreprodukterna?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-28 19:52:57 följande:
    Mithrandil : Stackars lilla stumpan =/ Men fick hon inte diarré sist av mjölken ?? Eller var det förstoppning då med ?
    Se nu till att ge henne något så det inte sätter stopp helt. Både uppifrån och nerifrån!
    Hoppas det går över fort!
    Jo, först hade hon diarre på morgonen efter men på kvällen var det totalstopp. så både och sist.
    Har gett microlax och sista som kom var normalt. Men jag vetitusan hur mycket lactulos hon ska ha?
    Alex hade typ 30ml men minns att han hade pyttelite i början men sen kom upp i vuxendos innan de sa att vi skulle sluta. Men kan hon få laktulos? det är ju laktos i den?
Svar på tråden Allergitråden