Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-06-13 07:41:49 följande:
    Mithrandil : stackars liten :( hoppas det vänder fort !!

Men måste ni verkligen utesluta kyckling ? Vet flera som är tokallergiska mot ägg och som får kraftiga reaktioner men som tål kyckling..
    Har de reagerat på det förut ? Det utökar ju utbudet lite i allafall :)

Här har Bella också fått i sig något..
    Diarré, eksem på magen och gasig. Satt uppe med henne igår kväll pga av magont :(
    Alternativet är en bit klubba hon hittade som innehåller glukossirap men det har hon aldrig fått eksem av innan. Utan det blir hon snarare förstoppad av..
    Däremot fick hon tag i en 2 mm bit stor kokt ägg vid frukosten igår. Hon stoppade den aldrig i munnen eftersom hon hade nappen inne...
    Aja.. Hon har inte lika ont i magen idag så det går nog rätt snabbt över :)
    Ja, vi plockar bort kycklingen. det blir ju ändå en väldans massa mer produkter än jag tänkt mig från början iaf. Alex vill ändå inte äta kyckling så det spelar liksom ingen roll. sen är ju detta bara för en kort kort period. Typ 3 veckor hade jag tänkt mig. Sen kommer jag försöka sätta tillbaka så mycket som möjligt. Alex tror jag egentligen bara reagerar på ägg och sädesslag, men för att han ska repa sig snabbast så tyckte de att vi likaväl kunde plocka bort allt direkt så det liksom blir gjort.

Alex blir dålig bara han sitter vid samma bord när man äter ägg. Kan väl mycket väl vara det som Bella reagerat på? Skönt att hon känner sig bättre!

Kavat: Japp, testat socker, med lite neocate, med bara vatten, med rismjölk. Ja, testat allt helt enkelt och han vägrar dricka. Får bli annan frukost och kvällsmat till honom i värsta fall. Allergimott tyckte inte att det var speciellt tvunget att berika eftersom han är såpass stor att han egentligen skulle kunna sluta med välling. det är väl mest för mysets skull man har kvar.

Så vill jag bara varna alla. var i affären idag och vände upp och ner på hela hyllan med bovetemjöl. vissa står OBS! Kan innehålla spår av soja på vänstra baksidan. Bara så att ni vet. Vissa stod det ingenting alls på, men ungefär lika många hade den varningstexten. så läs innan ni köper risentas bovetemjöl. Köpte iaf hem en påse igår som inte stod det på. Men jag undrar ju, varför står det på vissa påsar men inte på andra?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Kavat: Glömde svara på frågan om dietisten.
    Vi har tid i kungsbacka den 30e juni så nu är det inte lång tid kvar.
    Amanda skulle ju få mat på livsmedelshänvisning, hoppas alex också får för kors så dyrt det var och framförallt svårt att stå i hyllorna och läsa. Innehåller det inte det ena så är det det andra.

• mithrandil

Massa inlägg på rad här nu, men en fråga.
    Är det bara den gröna påsen av ekorrens godis som funkar?

• mithrandil
    Jaramla skrev 2011-06-13 21:27:44 följande:
    jag har ju för dåligt kom-ihåg för att veta vilka saker ni måste undvika men glutenfria är iaf "vilda bär" "syrliga...." och "blommiga blandning" den sista är ny (och god!) och finns på bild om du scrollar ner här:

www.sjolundagard.se/

under fliken sortiment hittar jag ingrediensförteckning på de övriga sorterna men inte på denna (är inte med där ännu tydligen) men jag har inte letat jättenoga heller. vi har iaf köpt den blommiga blandningen på coop och mumsat! :)
    åh tack!
    Vad jag har luskat ut finns det 3 påsar då som vi kan äta.
    Suveränt ju. Slipper man oroa sig över lördagarna eftersom lilleman blivit så medveten om godisdagen. hehe.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-13 22:26:14 följande:
    Skojar du!? Nä, tydligen inte! Kontakta Risenta och fråga hur de kan göra så och varför! Och om det gäller fler produkter och om de inser riskerna?!? Låter helt sjukt farligt!!!
    Nej, det är sant. Är helt förbluffad. Ska visst ringa imorn och fråga hur det kan komma sig att det står så på vissa och inte på andra. Kan man då lita på att ingen påse innehåller spår undrar man ju?
  • mithrandil

Hittade jättegod pasta gjord på enbart majs och vatten.
    Överlycklig nästintill. tänk så underbart att slippa äta ris hela tiden.

Hittade också majskex som alexander älskade. Lite smör på det så blir det nästan som knäckebröd. Kommer kanske bli bra det här ändå.

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-06-14 22:21:46 följande:
    Har du fått svar?
    Har inte hunnit prata med de. Amanda är fruktansvärd. vet inte vad som är fel. Skrikit konstant sen i morse.
  • mithrandil

tes 75: Hon dricker bara neocate eller vatten. I matlagning och så använder vi carlshamns risdryck, inget annat.
    Vi äter ofta och mycket majs men tidigare har vi inte sett någon som helst reaktion så jag tror inte det är majsen hon reagerar på. Om det inte är så att det blir för mycket med majspasta och majs som grönsak och allt vad det är.

• mithrandil
    t0va skrev 2011-06-16 21:15:53 följande:
    Jag har ju lärt mig av de bästa Flört

Sköterskan läste i theos journal att vi ska få tid i oktober för tester så sa hon några förkortningar och hon trodde det var blodprov och lapptest eller pricktest. Så skönt att det blir i oktober med mjölken för han börjar förskola den 22:a augusti och jag vill gärna att inskolningen blir klar innan det göras några provokationer, nu får han ju förhoppnigsvis några veckor till på sig. :) 

Var lite facinerande att bvc-sköterskan tyckte vi skulle ha kortisonkräm på eksemet på kinden men rekomenderade inte någon och det eksemet går upp och ner allt efter vad han äter. De på föräldrastödet som träffar oss varannan vecka hade sett så mycket bättre kinderna och eksemet blivit sen vi gör på restriktiv kost. Det är också ett bra tecken tycker jag. Speciellt när psykologen sa det helt själv när vi pratade om den resan vi gjort nu med allergierna, med de som har hand om den nya föräldragruppen vi börjar i till hösten.  
    Du kan väl inte mena allvar att han ska ha kortison på kinden?
    Det första man får lära sig är väl ändå att inte ha kortison på områden som utsätts för sol?
    Eller hon menar kanske kortison till natten? För det funkar ju bra.
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-06-16 22:35:47 följande:
    Ingen aning om vad hon menar, jag sa att vi smörjer med locobase och det har fungerat bra, nu hade han kliat också på eksemet också men hon sa att man kan behöva kortison på för att få det att läka så vi skulle köpa. Var inget om villken eller när. 

Visst kan det vara så men jag anser att det faktiskt läker fint nu när vi ser till att hålla en strikt kost och smörjer med locobase repair. Så fint som det varit nu har det nog aldrig varit. 

Sist när de sa att jag skulle smörja så kunde de inte ge något bra förslag heller.  
    Faktiskt så kan hon ha rätt. Har han en liten infektion i eksemområdet så kan han behöva lite kortison för att få bort det. Man brukar börja med hydrokortison, den kan du köpa receptfritt på apoteket. Men använd den enbart på kvällen för man ska aldrig smörja med kortison och sen gå ut i solen. Sen kan du tvättaav honom på kinderna på morgonen och smörja med locobase.

Jag är inget direkt fan av kortison krämer men ibland kan det faktiskt behövas.
    Jag har psoriasis, ibland räcker det att smörja med locobase och så försvinner det, men ibland behöver jag även ha kortison för att det ska gå bort helt.

Ni har ju ändå så restriktiv kost att det borde vara borta nu om det enbart beror på mat.
Svar på tråden Allergitråden