Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tror vi kan lägga till havre på amandas lista nu.
    Idag är flera dagar sen sista incidenten med mjölk och magen funkade som en klocka igår men däremot fick hon korvstroganoff gjord på havregrädde och idag var rumpan uppfrätt igen och så har hon varit oerhört gnällig.

Alexander åt spagetti och köttfärssås. Magen svullnade som en boll och han blev jättegasig. grät hela kvällen för att han har ont i magen. hur länge måste jag egentligen fortsätta ge honom gluten/sädesslag?
    Vi kunde sluta när alla prover var tagna sa de, är det gjort nu när de testat gluten och sen den nya glutenallergi varianten ingen vet något om? Jobbigt att se han plågas så.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 20:59:00 följande:
    Ja jag menade ju regn såklart =)
    Då är det kanske så att Bella reagerar på gräs ändå..
    För någon vecka sedan ( när det var fint väder ) var hon rejält snorig och ögonen rann + att astman var kass.
    sen kom regnet och symtomen avtog sakta men säkert.
    I förrgår kom det lite bättre vädret på eftermiddagen och igår vaknade Bella upp helt genomförkyld och med astmabesvär.
    Ögon och näsa rinner ute och nu vid läggdags ( klippte gräset innan ) låg hon och hostade i säkert en 45 minuter, en rejält pipig hosta. Sover dock lugnt nu..
    Tilde som är konstaterad via pricktest gräsallergiker har haft sina symtom exakt vid samma tidpunkt som Bella. Känns inte som någon slump??
    Men hoppet är det sista som överger så jag hoppas fortfarande på förkylning ;)
    Ska dock bolla med läkaren om man kanske skulle sätta in aerius på Bella med..
    Låter troligt att det är någon form av pollen iaf.
    Här hemma får vi klippa gräset när det regnar eller så får jag göra det långt innan Andreas kommer hem, annars blir han jättedålig.
  • mithrandil

Kom på en fråga.. om man reagerar på ren havre, är det då troligare att det handlar om sädesslagsallergi snarare än gluten då?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:07:52 följande:
    Åh nej =/
    Var det första gången hon testade havregrädde ??
    Ge inte upp hoppet än dock, för havre har väl funkat felfritt innan ??
    Kanske är hennes mage lite ur balans efter två täta mjölkmissar ?
    Eller nya tänder på g ?
    Kollat så korven inte innehöll något knas? Eller kanske tomat??
    Nej, inte första gången men allergologen nämnde snabbt att det kunde vara havreprodukterna som fått henne att stanna av i tillväxten igen. eftersom vi tillsatte de ungefär samtidigt som hon stannade av. Kavat har länge sagt att jag ska undvika havre, men ibland är man kanske lite dum. Här där vi bor finns inga risprodukter så då har det varit enklast att köpa havre. Men jag får väl köpa med mig stora partier hem nu när vi ska hem till göteborg i helgen.

Amanda har ju inte varit helt bra på länge, sover som en kratta och är ganska skrikig till och från men jag har inte tagit mig för att ta upp matdagboksskrivandet ännu.

Antar jag får skärpa till mig lite nu om vi ska få ihop allting här hemma.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:22:00 följande:
    Mithrandil : Jo det skulle det Iofs kunna vara.
    Ska ni på någon ny vägning snart ?
    Men eftersom havre funkar så bra innan skulle i allafall jag våga hoppas och testa en gång till när hon mår bra!
    Det förenklar så himla mycket ju fler livsmedel de tål!
    Ska hålla alla tummarna att det är tillfälligt och att hon snart kan äta havre igen :)
    Hon klarar ju inte vete, har aldrig gjort så jag tänker inte hoppas för mycket. Hellre förbereda sig på det värsta. Men jag kommer såklart testa havre så fort hon blivit helt bra igen, bara för att vara säker.
    Ska på vägning på torsdag nästa gång. Eftersom hon stått still 1,5mån nu igen så ville de att vi skulle komma redan efter 2veckor denna omgång. Känns som om man inte gör annat än springer på bvc eller olika läkare numera.
  • mithrandil
    LillSkruttet skrev 2011-05-31 21:26:17 följande:
    Vi ska träffa dietisten 15 juni vilket känns skönt. Att utesluta sädesslagen har läkaren avrått, men kanske att det vore en bra idé ett kortare tag för att se hur han mår. I em var han jättegnällig och skrikig. Och magen verkar störa lite nu, mest att han skriker och släpper sig emellanåt. Men jag ska prata med dietisten om en del sånt ocskå tänkte jag. Har ju matdagboken som jag fört sedan i slutet på februari.
    Skönt!
    vi har också fått tid till dietisten äntligen. Kommer ju bli en massa att prata igenom nu eftersom läkaren inte anser att vi ska ge varken mjölk, ägg, soja eller gluten (men nu verkar det ju istället bli sädesslagsfritt) till amanda förrens hon blir 2år. Jag har ju hittills bara gett mjölkfritt även om vi sällan använt oss av de övriga i listan så det känns helt klart rörigt. Alltid bra att få hjälp när man gör en så stor omställning.

Men alla era prover är ju tagna nu väl? Då skule jag strunta i läkarna och göra det ändå.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:28:56 följande:
    De hade aldrig tagit något glutenprov på Amanda va ?
    Innan ni gick till mjölkfritt och hon åt välling, innehöll den vete/gluten då?
    Om den gjorde det så var det ju himla synd att de inte tog testet då :(
    De tog ju ett glutenprov i samband med mjölkproverna men vår läkare säger att hon ätit gluten för kort tid för att det någonsin ska kunna visa på några prover. Så därför ska hon äta glutenfritt ändå eftersom hon reagerar varje gång hon äter vete.

Innan mjölkfritt hade hon bara hunnit äta vanlig välling i 3veckor ungefär.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:30:25 följande:
    Skönt att de vill ha koll i allafall.
    Bellas vikt är det ingen som bryr sig om ;)
    Men hon är relativt välmående och har energi för 5 så antar att hon förbränner en hel del bara på att springa runt och göra bus.. Det är hon en mästare på ;)
    Hoppas lilltjejen börjar lägga på sig snart!
    Här är de helhispiga över att hon inte växer. vikten spelar inte så stor roll menar de men det är att hon inte växer något på längden som de inte tycker om. När hon bara stod still på vikten var det ingen som oroade sig.
    Men jag har lagt ner att oroa mig. När de sa att hon stannat av kändes det mest bara lite jobbigt men sen tänkte jag att det säkert måste vara något mer hon inte tål. eftersom hon gick upp bra i vikt och växte 2cm innan hon stannade av i igen.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:34:04 följande:
    Aha okej :(
    Bella har de inte testat eftersom hon reagerade starkt första gången hon fick i sig vete.
    Sen har vi testat både 2-3 ggr och även havre men det funkar verkligen inte.
    Tål Amanda glukossirap ? Det underlättar MYCKET!
    Känns som att det finns i allt verkligen !
    har aldrig ätit något som det finns glukossirap i så det vet jag inte.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-05-31 21:35:23 följande:
    Det kan inte vara så att hon växer i perioder?
    En kompis son gör så. Står stilla i nån månad, växer sedan till sig och står stilla .
    Så har han gjort sedan han var jätte liten och gör än idag 4 år gammal :)
    Har ingen aning men allergologen var säker på att det rörde sig om någon ny allergi.
    Eftersom hon stod still länge fram tills att hon fick mjölkfritt och sen växte bra under perioden av mjölkfritt men stannade av igen samtidigt vi började med havre låg det närmast till hands.

men hur ska man egentligen veta? vet inte vad jag ska tro om jag ska vara ärlig.
Svar på tråden Allergitråden