Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-07-09 21:26:19 följande:
    Kan glatt meddela att Bella nu bajsar igen =) Och alla röda fläckar i ansiktet är borta de med.. härligt!!
    Vet dock inte vad allt berodde på denna gång, misstänker starkt havre. Men sen reaktion i såfall..

Däremot mår hon inte alls bra av pollen =( Trots en dos aerius på morgonen undviker vi att vara på gräsmattor och leka. Runt ögonen blir hon alldeles rödflammig och det kliar, de blir även något svullna. Lite tungandad utomhus och det räcker men 1-2 minuter ute innan näsan står som en öppen kran. Ett under att hon ens har aptit med tanke på allt snor hon hinner svälja när det rinner så...
    Vi har ju avamys hemma som Tilde tar med god effekt ( hjälper inte fullt ut men mycket i allafall )
    Vågar vi ge Bella ?? För såhär kan vi inte ha det hela sommaren...

Hur mår alla andra här inne ??
    Mithrandil : Har ni kunnat införa fler livsmedel ?? Mår Alexander bättre ? Tänker på er *kram*
    Har inte varit inne på evigheter och har inte läst ikapp mig.
    Såg ditt inlägg i farten.

har inte kunnat införa något nytt. Barnen mår inte helt bra ännu. Vet inte vad det beror på men kanske är det havreprovoceringen som fortfarande sitter i? Inget av  barnen bajsar öht om jag inte ger klyx.
    Tänkte testa laktosfria produkter till alexander nästa gång. är rädd att han inte får i sig tillräckligt med näring när han äter så fattigt och när han vägrar ta amandas neocate. Kört fast litegrann känns det som.

Tråkigt att Bella blir så dålig av pollen. Kan hända att hon inte reagerar lika starkt senare när hon är mer i balans? 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Jättesnabb fråga, vad är xantankärnmjöl?

HIttade bröd idag som innehöll det men det står att den är Glutenfri, vetefri, mjölkfri, baljväxtfri och sojafri.

• mithrandil
    t0va skrev 2011-07-10 13:55:09 följande:
    "En ämne som framställs genom jäsning av glukos eller sackaros från majs och med hjälp av en bakterie som heter Xanthomonas campestris, den liksom äter upp glukosen och hjälper till att bilda ett geléaktigt ämne. Sen torkar detta ämne och görs till ett pulver som i sin tur löses i vätska och som i sin tur återigen blir geleaktig"

www.naturligtsnygg.se/
    Okej tack.
    Hade fått för mig att det var något man inte borde äta men då borde det ju vara okej då?
  • mithrandil

Kavat: Vi har varit hos mamma i gbg i helgen. Ska ge oss hemåt här idag.
    Vad gör ni? Tänkte vi kanske skulle svänga förbi på vägen hem?

Har också hittat det brödet du pratade om. Faktiskt riktigt gott! Det var nog mest i miralicias blogg jag kikat och blivit avskräckt över brödet som tar typ 4 dagar att göra.  Men ska prova göra en tefflimpa, köpt hem alla ingredienser.

till frukost och kvällsmat äter han välling gjord på bovete och risdryck, försökt ge honom flingor och liknande men då äter han de bara torra och äckliga. mellanmål på fm, äpple, mellanmålet på em kanske jag även får i honom ett tort risbröd till frukten. Sen äter han lunch och middag då. enbart fläskkött i dess olika varianter och ris, potatis eller majspasta. Hemskt enformigt.

Alrro: Tack, men jag tror inte havrefunkar. Iaf gör inte havremjölken det på alexander. Han har varit kass ända sen vi provade och det är nog uppåt 14dagar sen nu.

• mithrandil

älsklingen: Blir ingen riktig reda på nånting med mina barn just nu.
    Men nu har jag iaf kommit på vad det beror på.
    Vi var hos barnens pappa i förrgår och alexander fick smörgås med vanligt smör och ost på. Alexanders kompis var dessutom så pass generös att han matade amanda.
    Andreas har inte förstått alls vad de får eller inte får äta. Hade handlat massa jättebra glutenfria produkter, det värsta var ju bara att allt innehöll vetestärkelse och massa baljväxter eller sojasläktingar.
    Ska ta med honom till affären nästa gång vi är lediga samtidigt och skriva en lista på saker de inte får äta.

skönt att det går bättre för bella iaf! Magen är ju fint. Men hur går det för tilde?
    Äter hon sädesslagsfritt nu?

• mithrandil

Behöver er hjälp!
    Alexander och Amanda äter nu utan mjölk, ägg och kyckling, soja och baljväxter + släktingar, samtliga sädesslag, fisk och nötter. Är helt säker på att de kan äta en del utav det, men frågan är ju vad.

Känner att jag inte kan vänta med att börja ge något utav det tills vi ska till dietisten, iaf inte till alexander eftersom jag inte får i honom någon ersättning. vad ska jag börja med att föra in?

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-07-13 23:39:57 följande:
    Mithrandil - kommer inte ihåg vad de tydligt har reagerat på tidigare men mjölk och ägg är väl klara allergier? Och sädesslagen också väl? Vilket är mest troligt att de klarar? För mig känns det ju som att kyckling är det minst allergena och då testa med majskyckling eftersom de tål majs. Men å andra sidan underlättar ju inte kycklingen speciellt mycket så därför är det kanske bättre att börja med något som gör att matalternativen kan öka mer. Nån sojasläkting kanske i så fall, typ guar som väl finns i ganska mycket naturligt glutenfria produkter. Eller om du inte är säker på havre så kan ju även det underlätta en del att kunna äta.
    Amanda har vi egentligen bara tydliga reaktioner på mjölk och vete, liten reaktion på ren havre så det avvaktar vi nog med ett tag till. Råg och korn har hon aldrig provat. När hon var 6mån fick hon diarre vid 3 tillfällen efter att ha ätit en barnmatsburk som innehöll spår av ägg så jag gissar på att ägg finns på hennes lista också.

Alexander reagerar luftburet på ägg och vete är färdigt även för honom. Han blev superdålig av oatlys produkter och det tog bra länge innan han blev okej i magen igen efter det. Jag tror mjölk funkar för honom, han har ju tidigare druckit mjölk som dryck utan att bli alltför dålig och i hans fall skulle just mjölk och den typ av produkter hjälpa oerhört eftersom han inte vill ha tex flingor och så utan yogurt. Kanske kan testa ge honom laktosfri mjölk? Hur mycket ger jag? Tänker mig ett helt glas faktiskt, eftersom jag är nästintill 100% säker att det är okej och för att jag vet att han inte kommer få nån allvarlig reaktion.

Men som du skriver. Soja och baljväxtsläktingar skulle man ju vilja få in. Då kan man ju hitta bröd och allt möjligt.

Kavat: tack för enkel och förståelig förklaring. Du får det alltid att gå in på ett bra sätt.
    då satsar jag på mjölk för alex nu i dagarna. Efter det soja släktingar, fisk och kyckling.

Som du skriver. Ägg, sädesslag och nötter klarar vi oss utan. Och mjölk för amanda då givetvis.
    Hon fick sugit på en liten ostbit herromdagen hos pappa och blev superdålig så den allergin är inte borta på långa vägar ännu.

En fråga.. om de klarar att äta tex ärtor, vet man då att de klarar alla baljväxter?
    Eller om de klarar tex sojamjöl, klarar de då all typ av soja och alla dess släktingar?
  • mithrandil

Fick brev från allergimott, det nya glutenprovet som togs var också utan anm. Men läkaren skriver att hon ändå anser att alexander ska äta kost fri från gluten och att jag skulle kontakta varberg för en dietistkontakt. Kan man inte prata med Amandas dietist eller måste jag ha en ny remiss?

• mithrandil
    Sousafon skrev 2011-07-16 19:49:08 följande:
    Ja, det var lite så jag tänkte. Men hon kan äta en hel del pasta ibland och verkar inte reagera särskilt (utom på de sätt jag skrev, men det har inte gått att koppla till att hon har ätit sädesslag). Vi får rväl avvakta och se. Om det är så att hon mår dåligt av sädesslag blir reaktionerna kanske tydligare efterhand.
    Min son visade heller inte speciellt stora samband till att inte tåla sädesslag. Fram tills att jag fick upp ögonen för ev allergi och började se ett samband med vad han åt och hur han reagerade.

Tex trodde jag att han var ett barn som var naturligt rund om magen, jag trodde han hade ett fruktansvärt humör som jag tänkt ta honom till barnpsykolog för och jag trodde eksem var helt naturliga och bara att smörja och hoppas de gick bort.
    Sen fick han äta som sin syster under en vecka eller två och då såg man väldigt tydligt att han svullnar upp om magen, blir tjurig och får eksem när han äter sädesslag.
    Äter han utan så är han faktiskt smal, helt eksemfri och han har mer typiska 2årings utbrott istället för de psykbryt han hade förr.

tror inte reaktionen i sig kanske behöver bli tydligare, men du kanske kan se mer om du vet vad du ska titta efter?
Svar på tråden Allergitråden