Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kavat skrev 2011-07-17 10:40:37 följande:
    Haft en hemsk natt. Maken plockade ut en bit ost ur munnen på liten igår. Vi brukar vara väldigt noggranna och det är första gången det händer med ost. Och jag hoppas inte det händer igen för usch vad ont han har haft. Och då tror vi inte ens att han hann svälja något utan bara tuggat lite på ostbiten och så spottade han ut den till maken när han undrade vad han åt på.

För ett par veckor sedan hade barnen tagit ner kattmaten och han satt glatt och mumsade tills vi kom på honom. Då var det också skit, han hade ont och så blev han alldeles prickig. Det enda i kattmaten han inte tål är fiskolja.

Fördelen är väl att man slipper provocera när han är ett år.

Ibland känner man bara för att ta bort allt de är så allergiska mot ur hushållet. Men det går ju inte riktigt med vissa saker. Tycker det räcker med sädesslags och äggfritt. Men, men, å andra sidan är det första misstaget med mjölk på ett år. Men usch vad det är jobbigt när de mår dåligt...
    Ett misstag på så lång tid är ju fantastiskt!
    Hemma hos hos har allt åkt bort för alla, så att inga misstag kan ske, men hemma hos oss hände det misstag på misstag ett tag där.

Hoppas han snart mår bättre igen och att det inte håller i sig så länge.
    Har ni tur kanske alla ungar kan hålla sig friska ett tag nu?
    Kramar!
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Inte varit vid datan på evigheter här igen.
    hur går det för alla?

• mithrandil

Hej vänner!
    Hinner absolut inte läsa ikapp mig, har inte varit inne på en hel evighet.
    Hur går det för er alla och alla små?

Här har det mest varit jobb och åter jobb. Så underbart att bara få fly undan allt och jobba.

Varken Amanda eller Alexander håller sig helt bra mer än några enstaka dagar och jag har mer eller mindre gett upp. Ser liksom ingen skillnad nånstans. Ibland förstår jag inte ens varför de blir dåliga eftersom vi då inte ätit något vi inte brukar. Är så jävla trött på köttfärssås. Har totalt tappat inspiration och vet inte alls vad jag ska ge barnen för mat så amanda äter mest ersättning fortfarande. stackars barn.
    Alexander äter nästan ingenting och jag börjar oroa mig för att han får alldeles för lite näring i sig eftersom han vägrar äta ersättningen.

Vad äter ni andra som äter utan allt? Jag googlar och tittar men finner ändå inget. Kanske ni kan komma med lite förslag? Vad äter ni till frukost? Mellanmål? Middagar?

Amanda börjar inskolning på dagis på måndag och jag var och lämnade in deras intyg i förrgår. De är itne alls glada över alla deras allergier och verkar mest irriterade och besvärade. Som det låter så vägrar de hoppa över äggen till frukost på måndagarna så alexander kommer få sitta i ett annat rum och äta frukost. De kommer heller inte sluta baka och de sa att han kunde vara i ett annat rum så länge. Men ärligt. Hur länge efteråt kan han reagera på ägget och vetet som flyger i luften? Förstår mig inte på det där men vet ju att han reagerar luftburet på ägg men inte hur lång tid efter ägg har använts. Känns orättvist och elakt att de inte kan göra sånt på annat ställe utan istället ska alexander behöva isoleras från de andra barnen.
    Var i kontakt med ett allergidagis idag och de var väldigt ivriga efter att få dit mina båda barn. Knöligt bara eftersom dagiset ligger i varberg och vi bor utanför. Ska Andreas lämna innan jobbet får han åka en 2mils omväg. Men kanske det är värt det?

Tack för efterlysningen älsklingen! Det värmde i hjärtat!
    Har inte mått alltför bra i det sista och känner inte att jag har något kul att tillföra så därför har jag helt enkelt hållt mig undan istället.

Många kramar till er alla!{#emotions_dlg.flower}

• mithrandil

Miralicia: Tack! Återigen känns du som en räddare i nöden. vet inte hur många gånger du eller din blogg räddat min vardag.

Förskolan som barnen kommer att gå på har 5avd. Två småbarnsavd och tre för de äldre barnen. Småbarnsavd som mina barn kommer gå på och den andra småbarnsavd ligger vägg i vägg med en dörr i mellan så rent praktiskt skulle det inte vara speciellt svårt för de att gå in där för att baka.

Allergidagis känns inte som något alternativ för oss heller med tanke på att vi bor 2mil ifrån och ifall jag får byta jobb nu när mitt vikariat är slut kanske man får ett jobb som ligger ytterligare 2mil bort, fast åt andra hållet. Då blir det ohållbart i längden. Men samtidigt vill jag ju inte att mina barn ska må dåligt på förskolan eller att de ska bli förpassade dit där inga andra barn är bara för att de är allergiska. Känns skönt att ha fått lite i ryggen som man kan ta upp ifall det blir aktuellt. Bra förslag också att be vår allergolog om hjälp ifall de bråkar. Precis som du trodde så har vi samma läkare som Kavat och hittills har vi aldrig haft några problem med henne. Fantastisk läkare.

• mithrandil
    Allrona skrev 2011-08-12 09:35:09 följande:
    Mithrandil - Hoppas verkligen det löser sig med dagis. Man blir så arg! Hur svårt är det att ta bort ägg till frukost? Det är knappast så att något annat barn skulle må dåligt över det! Jag torr det är personalen som är lite motsträvig. Hoppas rektorn har bättre vett!

Pratade med kockerskan på vårt dagis idag. Hon hade serverat mat från frysen som den förra kockerskan hade gjort. Det hade inte stått nått på förpackningen så hon hade räknat med att min dotter kunde äta. Hon hade iof ingen aning om vad det innehöll men.... Grrrr!
    Aja, både mage och eksem var mycket bättre idag.
    Tack. Ja, det känns ju inte direkt som något livsnödvändigt. Att få fortsätta äta ägg på måndagar till frukost. Jag ska prata med de mer ingående och se om jag kan få fram min sak bättre nu när inskolningen börjar på måndag. Kan de inte ta mina direktiv får jag helt enkelt ta upp det med rektorn.

Tråkigt att de bara ska anta tycker jag. De får ju ha lite bättre koll än de haft på din förskola!
    Skönt iaf att hon är bättre.

Miralicia: Just nu äter de utan allt. Mjölk, ägg, sädesslag, soja och baljväxter + släktingar, fisk, skaldjur och nötter.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-12 12:56:36 följande:
    Hej hej mithrandil *vinkar glatt * skriver från mobilen nu så det får bli kort Men vilken SKIT inställning från förskolans håll.. På dem bara! Men personalen måste ju ha sett honom reagera varje gång de ätit ägg ? Så då borde väl de själva se hur han mår och att de måste sluta ? För reaktioner luftburet är väl alltid omedelbara.. Eller ? Har ni inte kunnat införa fler livsmedel än ? Stackare :( Har Amanda haft några mer astmabesvär ? Håller tummarna att hon sluppit . Kram

Hej! När alexander gick på dagis nu sist så var han ju konstant dålig egentligen. Det var innan vi började misstänka att även han var allergisk. Han åt bara specialkost sista två veckorna och sen var han ledig nån mån pga separationen. Att han reagerar luftburet på ägg har vi kommit på under ledigheten men han reagerar mest med eksem och diarreer samt ett fruktansvärt humör. Kommer inte omedelbart utan kan gott och väl dröja ett par timmar eller mer.
    Känns lite trögt men eftersom barnen aldrig är bra mer än några enstaka dagar i stöten har vi bara kunnat prova ett par livsmedel, men de har inte funkat för oss. Om det beror på något annat blivit fel på vägen eller om de reagerat på just produkten är osäkert.
    Amanda har inte haft nåt speciellt med astmabesvär, hon har inte varit förkyld sen i våras men hon reagerar lite då och då med tung andning om hon fått i sig något hon inte tål, men det brukar ge med sig med lite airomir under resten av dagen. Så det känns ju hyggligt iaf.
    Hur har ni det?        

Kavat: Nej, jag vet faktiskt inte alls vad det kan vara. det är lite olika med det där. Ibland blir bara alexander dålig och ibland är det Amanda. De är oftast bra när de är hos mig men oftast dåliga när de kommer hem från sin pappa. fast det kan vara tvärtom också. Börjar misstänka att Amanda inte klarar carlshamns risdryck. Men vad kan det vara i den som hon inte tål? För hon verkar ju kunna äta ris? Men sen så verkar det som om hon har problem med maizena också, fast hon tål ju majs? förstår ingenting. Skönt att vi ska träffa dietisten i KBA den 29. Nu behöver jag hjälp annars får de lägga in henne. Hon är nästan lika dålig nu som hon var innan vi tog bort mjölken. sover inte på nätterna, skriker mycket, prickig runt munnen, tungandad och andas pustigt, om du förstår. Har mössgrön avföring som luktar vedervärdigt. Vrider sig i plågor hela dagarna och börjar vilja strunta i att äta. Har hållt på i 4 dagar nu och jag ser ingen bättring. snarare blir hon sämre och alexander har inte bajsat på lika många dagar. De var såna när jag fick hem dom sist. andreas säger att han inte gett dom något konstigt men det kan ju inet stämma?
  • mithrandil
    Maddisen80 skrev 2011-08-13 22:41:13 följande:
    Är det någon som har recept på soppa
    Det får inte vara vete/vetesträkelse,mjölprotein,lök,kål och inte mjölkprotein inte majs eller ärtor

Brukar koka soppa till mig själv med potatis, palsternacka och morot. Ibland har jag i lite köttfärs och ibland kanske jag har i lax. Brukar koka det i kungmarkattas grönsaksbuljong men den kan du nog inte äta. Men du borde ju kunna krydda soppan själv med salt, kryddor och örter.

Sen kan man väl mixa så att soppan blir slät om man vill, men jag brukar ta den som den är. 
  • mithrandil
    Jaramla skrev 2011-08-13 22:42:53 följande:
    stackars amanda jag blir ledsen när jag läser det. och stackars dig! det måste vara jättetungt. varma tankar till dig och barnen och hoppas hoppas hoppas att ni kan får ordning på det snart

Tack så mycket!
    Det ska nog blir ordning här snart. Nu är det ändå snart dags för att träffa dietisten. känner stora förhoppningar om att hon ska kunna få ordning på allt. Det som är svårt är när man inte förstår vad som är felet, när man har häcken full och dessutom nyligen blivit ensamstående med två allergibarn så tenderar det att bli lite mycket att ta hand om själv. Men nog måste detta ändå ta slut snart? Känns som om det hållt på i åratal nu.

Hur går det för er? 
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-08-13 23:09:56 följande:
    Mithrandil, vad jobbigt ni har det. Gå på din känsla säger ja. Tror du hon reagerar på maizena och risdryck så ta bort det några veckor och se?! Äter hon Neocate klarar hon sig alldeles utmärkt. Funderar om det är för mycket stärkelse hon reagerar på? Sen om man ska gå efter "boken" så tar de ju 2 veckor innan kroppen är ren så att testa nytt för ofta är inte bra det heller. Vettigt att prata med dietisten och få allmänna råd om näring osv, men när det gäller specialspecial så är hon inte så insatt i produkter osv. Stort tips är att skriva ner specifika frågor och se till att du får svar på dem. Man kan lätt prata länge med henne och ändå glömma fråga viktiga saker. hinner du ses 29:e då? Hojta till! Kram!
    Jag vet inte alls hur jag ska göra. funderar på att låta henne vara hemma från förskolan och bara ge ersättning i 2 veckor. Kan man göra så? Hon vill ju äta och blir sur om hon inte får äta mat, men om hon inte ser nån annan äta kanske hon går med på det? Idag bajsar hon vatten och hela rumpan är som ett sår. Har inte ätit mycket mer än en pyttebit äpple, neocate och så lite glutispasta och lithells korvisar.

Har räknat upp för mig själv vad de äter och listan är inte lång. Det måste nästan vara något annat fel på henne än just allergi? Inte kan man väl reagera på allt man stoppar i munnen?

de äter:
    ris, potatis, glutispasta eller sam mills, kött, lithells korvar, carlshamns risdryck, carlshamns flytande margarin, carlshamns bordsmargarin, maizena, bovetemjöl, rapsolja, salt, svartpeppar, paprika krydda och grillkrydda (alla kryddorna är santamaria) oldas risbröd, friggs riskaka naturell, äpple, majskrokar, majs, gurka, mjölk och glutenfri leverpastej. Det är nog allt, och så varieras det om vartannat. Vad kan hon egentligen reagera på när hon äter så få olika saker? Helt sjukt.

Nej, jag känner mig strandsatt. Jag som tyckte det var svårt när vi misstänkte att hon var mjölkallergisk och tyckte så synd om alla er som åt utan allt. Nu äter min också utan allt men är ändå inte bra. Skit rent ut sagt.
    Ursäkta för att jag klagar. Det värsta är bara att man har så dåligt samvete och skäms så när jag inte hittar vad som är felet. Jag borde ju komma på vad det är nångång och nu har vi hållt på i över ett halvår.

att ses den 29 är ju ett måste om ni har tid. var länge sen nu.
    Kramar!

alrro: Tack vännen!
  • mithrandil
    Jaramla skrev 2011-08-14 21:29:37 följande:
    vi frossar i glass för att ta igen den tappade vikten under semestern.... och sämre kan man ju ha det

jag tror det går bra med maten fast det känns som det finns många fällor. men sonen är väldigt ledsen just nu över att han inte kan äta allt och väldigt upptagen av vad andra kan och inte kan äta. han kan sitta och rabbla "mormor kan inte äta vitlök och moster kan inte äta kött och harry kan inte äta choklad och helena kan inte äta äpple"och sen frågar han säkert 25 gånger om dagen vad jag eller andra inte kan äta. han blir också ledsen om han får ett likadant alternativ men inte samma, tex en kompis var här och hennes barn fick ett smörgåsrån och det ville min son också ha. jag tog fram glutenfria till honom men då blev han jätteledsen och började gråta över att hans var glutenfria. han kommer ihåg när han kunde äta gluten och säger att han tycker om att äta gluten och rabblar upp vad han brukade tycka om att äta som han inte får äta nu. men det är väl en del av en bearbetningsprocess som jag hoppas går över så småningom
    Ajdu, ja. det är väl lite sådär om de en gång fått smaka annat. alexander är inte helt med på noterna med att inte få äta pizza och smörgåsar och sådär, men jag är ändå förvånad att det går såpass bra.

Vad är det han inte tål? "Bara" gluten eller har ni också fler allergier? Hur gammal är han?
    Har tappat kollen på de flesta andra här inne.
Svar på tråden Allergitråden