Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Idag har amanda massa röda fläckar på överkroppen. Kanske en femkrona stora eller lite mer men inte helt runda.
    Det är liksom bara som rodnad på huden, inte torrt eller fnasigt. Men i dessa rodnader så är det några st små upphöjningar som är hudfärgade.

är det nässelutslag? Påminner lite om alexanders nässelutslag men ändå inte riktigt.
    Försökt ta bild men det syns ju nästan inget.
    Tycker fläckarna börjar bli mindre än de var imorse, eller inte mindre direkt, men mer rosa än ilsket röda.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-26 09:09:47 följande:
    Låter som nässelutslag. Har hon fått i sig något tokig ? Nytt tvätt eller sköljmedel?
    Ingen feber ? Förkylning?
    Säkert fått i sig något.
    Igår så var hon prickig i hela ansiktet och lite läderaktig fnasig hud på ena kinden, senare så hade hon sår i blöjan.
    Hon sov ju iofs gott hela natten, men brukar inte nässelutslag komma ganska omgående förresten? Då kanske det är något annat för idag har hon bara ätit neocate och risvälling.

Hon är förkyld, men ingen feber. Inget nytt tvätt/sköljmedel.
  • mithrandil

Lägger upp 2 olika bilder på hennes ena fot, på den ena ser man nog lite rodnad och på den andra tycker jag man ser de där upphöjningarna. Men det ser inte ut riktigt så som bilden visar för i verkligheten är det mycket rödare.
    Fick med rodnad på en bild på ryggen med men även den är lite mindre röd än det är i verkligheten.
    Hittar inte vart jag får av blixten på min mobil men jag ska titta lite till.

ser ni något?

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-26 20:31:58 följande:
    Exakt sådana där får jag dagligen =0
    Har aldrig sett någon annan få liknande så lite kul? att se att det finns fler.
    Och jag vet faktiskt inte vad det är..liknar ju nässelutslag va ??

Det kan ju vara pga av förkylningen hon har i sig. Tilde fick ju så..fasst ordentliga nässelutslag. Vissa blåsor var stora som tummar =( och hennes berodde på virus..
    Du kan inte komma på om hon fått i sig något ??
    Hon var hos sin pappa igår. vet inte när dessa "utslag" kom, jag såg de imorse när jag skulle göra henne i ordning. Han säger som vanligt att han inte gett henne något konstigt men minns inte vad hon ätit förutom att de åt pommes och korv ute på busfabriken. Skulle vara om de stekte korven på samma bord de stekt ägg till pyttipanna. Han berättade iaf att hon blivit helt rödprickig kring hela munnen (så som du visade att bella hade herromdagen) och fått som fnasig läder hud på ena kinden när hon satt och åt så han hade tagit ifrån henne maten och gett henne ersättning istället.

Det verkar som om de kommer och går ständigt och jämt. Försvinner från ett ställe och dyker upp på ett annat. Hon har ingen allergimedicin hemma så jag har inget jag kan ge henne. Har smort in med locobase repair.

Alexander har haft nässelutslag (fick konstaterat att det var nässelutslag på vc) 3 gånger men där har upphöjningen varit klart mycket större och mycket mindre rodnad runt om. var därför jag blev osäker på om det är nässelutslag. Men de ser väldigt lika ut de som Alex hade.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-26 20:57:12 följande:
    Jo jag tror nog det är nässelutslag. De beter sig precis på det sättet som du beskriver.
    Men de brukar komma ganska omgående när man ätit något man inte tål..
    Och som jag sa kan man få nässelutslag av massa andra anledningar.
    Trist att ni inte har någon allergimedicin =( Be att få det nästa gång så ni har om det sker fler gånger.

Har Amanda aldrig fått göra rast eller pricktest ?? Eftersom nässelutslag är snabb reaktion borde det ju visa sig på tester ??
    Om de inte gjort något prick så ring och säg att ni vill ha ett..omedelbart ! Det tar dem ingen tid alls..
    Hon har gjort pricktest på mjölk och RAST på gluten.
    De tyckte inte vi skulle testa något annat eftersom hon inte ätit annat än det när vi testade henne.
    Vill ju ha tester gjorda, men de vill inte testa henne av någon anledning. Har ingen aning om varför men vår allergolog säger att det förmodligen inte kommer visa ändå eftersom mjölkproverna var neg och hon ändå är så superkänslig. Ska försöka ringa någon dr hemma i gbg för att se om man kan få hjälp någon annanstans ifrån.

Vart kan man gå för att göra pricktest? bara på barnmott.
  • mithrandil
    tes 75 skrev 2011-08-26 21:02:25 följande:
    spontant skulle jag misstänka pommesen, den kan ju ha friterats i samma olja som t ex chicken nuggets, plus att pommes kan innehålla dextros & annat från vete. för jag antar att du är 100 på att korven var säker?
    Han hade frågat, de hade inget att som de friterade förutom just pommes.
    Annars vet jag ju inte vad varken korven eller pommes innehöll. Han hade frågat om det innehöll mjölk eller sädesslag, men det är ju betydligt mer än så som hon inte äter.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-26 21:09:30 följande:
    Bella tål ju som du vet heller ingenting ;)
    Och jag har fortfarande inte stött på någon korv hon INTE kunnat äta... de flesta verkar vara utan allt eller har vi bara haft tur ? Jag brukar själv be om att få läsa nämligen, litar inte på folket i kassan!

Låter helt sjukt att de inte testar henne.. det borde väl vara det första man gör ?
    Ett litet rast eller pricktest kräver väl inga större insatser från deras sida ?? Ring igen eller byt läkare ??

Men har ni tur beror nässelutslagen på något helt annat *håller tummarna*
    Ja, visst är det sjukt. har frågat 100gånger om vi inte kan testa henne men de vill inte. Ser ingen idé och det där med lapptest kan jag bara glömma. Kanske kan få det längre fram men nu är hon för liten och fortfarande för dålig?? Jaha, men hur ska hon bli bra om jag inte vet vad hon mår dåligt av?
  • mithrandil

älsklingen: Både amanda och alexander gör precis så som du beskriver det innan jag lärde mig hur nappen ska sitta. Tydligen hade jag skruvat åt den alldeles för hårt så att det bildas vakuum och nappen blir alldeles platt av det. När jag först började skruva åt lösare så trodde jag att det skulle läcka ut, men det gör det inte. Men nu äter båda utan bekymmer. Hör du "slurp" när hon släpper nappen på flaskan? I så fall är den för hårt åtdragen.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-27 06:58:30 följande:
    Mithrandil : Japp det slurpas när hon dricker :)
    Idag skruvade jag knappt åt den alls, bara precis tillräckligt så den satt fast och inte ramlade av.
    Sen gjorde jag hålet större ( fast det var rätt stl )
    Och liiite bättre blev det nog.
    Nu kunde hon iallafall ta 2 sugtag åt gången innan flåset kom...
    Är hon inte snart 2år nu?
    Kanske hon vill dricka ifrån mugg?
    Kan ju kanske vara jobbigt för ett astma barn att suga på en nappflaska?
  • mithrandil

Amanda är mycket bättre nu. "Nässelutslagen" gick över på 2 dygn ungefär och efter det har hon bara haft ytterst få prickar kring munnen. Magen är också mer stabil.
    Nu är det däremot alexanders tur. Han har haft platt och fin mage sen vi tog bort vete, men nu ser han ut såhär.

Vad mer än sädesslag kan ge såpass uppsvälld buk?
    Han hade även kräkningar under en hel natt i måndags, men ingen annan blev dålig så jag tvivlar ju på att det var magsjuka. De hade ätit ägg på dagis den dagen, fast de säger att barnen på mina barns avd inga ägg fick. Kan han reagerat på äggen ändå på något vis eller har de gett honom något annat?
    Kan man få kräkningar som symtom även om man inte haft det sen spädbarnsåldern?
Svar på tråden Allergitråden