Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

SanTan skrev 2011-08-31 20:27:00 följande:
    Kontaktallergi mot rå morot, kan man ha det??? I förgår hade dom ätit rårivna morötter till lunch och fröknarna sa när jag kom och hämtade att hon blivit rödflammig och det kliade på henne. Men det hade gått över till jag kom och hämtade. Ikväll åt vi rårivna morötter hemma och samma sak hände!! Jag tog därför en rå morot och gnuggade lite mot hennes rygg. 5 min senare var hon rödflammig på ryggen med tre små vita prickar. Och hon sa att det kliade! Men det försvann sedan efter 30 minuter, utan smörja. Vad betyder det här nu då?!?! Jag har aldrig märkt nått med kokt morot. Hon har några gånger tidigare sagt att hon får hon i munnen av råa morötter, men jag har aldrig sett nått.
    Hon är allergisk mot ägg och jordnötter har även positivt pricktest på hasselnöt men det har hon aldrig visat reaktion på.
    Vad jag har förstått kan man väl vara allergisk mot morot, dessutom om jag förstått det rätt så är morot liksom ägg. Mer allergiframkallande om den är rå. Jag skulle betrakta henne som allergisk mot morot när ni sett reaktion vid (minst) 3 tillfällen.
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    SanTan skrev 2011-08-31 20:36:48 följande:
    Tack för ditt svar! Ska vi undvika även kokta morötter?? Eller kör man på och bara undviker sånt som man ser reaktion på??? Kan man få KONTAKTallergi mot morot om det är en korsallergi mot Björkpollen?
    reagerar hon inte på kokta morötter skulle jag fortsätta med det. Kan hända hon kan bli känsligare efter hand, men då lär ni ju märka det och kan då plocka bort de i efterhand.

På vårt allergiintyg till dagis så står morot, tillagade, råa och så får man bocka för om de kan äta något utav det.

Detta hittar jag på fass, angående korsallergier och morot:

Vid s k oralt allergisymtom (OAS) uppstår klåda i gom, svalg, läppar (som ibland även svullnar upp) inom 15 minuter efter den intagna födan där symtomen i regel försvinner snabbt. Ofta har detta samband med björkpollenallergi. Det hela är oftast ofarligt, i mycket sällsynta fall inträffar allvarligare påverkan. Individen tål ofta det ämne man är överkänslig mot om produkten är kokt, konserverad eller anrättad i mikrovågsugn.

Det som vanligen orsakar dessa reaktioner är äpple, päron, kiwi, mandel, nötter, morot, potatisskal, stenfrukter (körsbär, plommon m.fl).

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-08-31 20:36:09 följande:
    Mithrandil : jo det stämmer. Hon var skitkass när det var höga pollenhalter.
    Men sen har hon haft liknande utslag utan att jag kan härleda det till pollen..
    Så något mer knas är det.
    Men just nu lägger jag det åt sidan tills vidare.. Orkar helt enkelt inte ;)

Härligt med korven :) vet hur det känns när man hittar saker och ting barnen kan äta!!
    Kommer ni få testa pollen inför nästa säsong?
    Eller gjorde ni det i år? Kommer inte ihåg just nu, men vill minnas iaf Tilde testades i somras?
    Skönt att bara kunna lägga det åt sidan. Önskar jag också kommer dit en gång att jag bara kan släppa allt och låta vara. Det är ju som du skriver, man orkar inte hur mycket som helst och då kan det vara skönt att kunna skjuta upp problemet lite. :D
  • mithrandil
    LokesMammi skrev 2011-08-31 21:58:33 följande:
    Det också? Brukar ge Loke rå morot o tugga på! Han biter inte av nånting men......
    Man kan väl vara allergisk mot nästintill allting.
    Men om han inte visar på någon reaktion när du ger morot så skulle jag gissa att han tål det.

kavat: Tack!
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-08-31 21:36:56 följande:
    Vad heter korvarna?

Det där med att ge något de andra inte tål kör vi så långt vi kan. Men dottern behöver få i sig ost för att få i sig något alls i proteinväg. Så just det har vi. Majs är ju typ omöjligt och dumt att ta bort för de stora då de har så ensidig kost redan som det är. Kluvet. Men det beror ju också på hurdana reaktionerna blir... Risk för andnöd, noway...
    Kommer inte alls ihåg tyvärr. Det var något närproducerat så det stod namnet på orten korvarna kom ifrån.

Har kanske kommit på problemet vi har här hemma. Har jag tur är det inte alls någon ny allergi, utan snarare så att allergierna missköts hemma hos pappa.

Alexander kom igår och sa "mamma, jag får väl inga havrekuddar?" Man får så dåligt samvete, men eftersom jag vet att han blir dålig fick jag ju säga att han inte får några havrekuddar för att jag inte vill att han ska behöva må dåligt. Så då svarade han "nej, hemma mamma får man inga havrekuddar och på dagis får man inga havrekuddar" så han förstår ju på sätt och vis. Men när han sa så så undrar man ju, så jag frågade honom om han får äta det hemma hos pappa och då sken han upp som en sol och sa att det fick han.

Så enkelt var det med det. "vetemagen" beror väl på vete då antar jag.
    Hur kan man ta upp det här med deras pappa utan att vi för den delens skull ska behöva bli ovänner?
    Varför ger han alexander havrekuddar när jag gett honom klara direktiv på vad han får och inte får äta? Struntar han bara i det eller förstår han inte? Förstår ju att ni inte kan svara på dessa frågorna, det är det ju bara Andreas som vet men man blir faktiskt ledsen.

Haft stormöte på förskolan idag med massor av chefer och de kom fram till att de ska plocka bort ägg från hela förskolan istället för bara avdelningen. Blir väl mest rättvist antar jag och det känns skönt att alla tar det på ett så pass bra sätt med tanke på problemen vi hade inför inskolningen.
  • mithrandil
    SanTan skrev 2011-09-02 12:28:55 följande:
    Man kan ju hoppas att det beror på att han inte förstår och att han inte struntar i det medvetet... Men jag tycker att min man inte alls är lika noga som mig med barnens allerig. Inte för att han tycker dom ska äta det dom är allergiska mot utan för att han inte tänker på det.
    Det är många gånger vi har ätit på restaurang eller köpt fika och han har beställt och jag sen i efterhand frågar om det inte är nötter/ägg i det han beställt.... Svaret blir då: "Oj då, det glömde jag kolla....."
    Ett par gånger har vi fått ändra och beställa annan mat....
    Så man hoppas ju i ditt fall att pappan helt enkelt inte tänkt på pojken inte tål havrekuddarna...

Lycka till! (Skönt om det inte är någon "ny" allergi trots allt)
    Ja, jag hoppas att du har rätt.
    Han är väldigt disträ och när vi bodde ihop har jag ständigt fått påminna honom om allting. Förhoppningsvis är det så att han inte förstår bättre och att det går att göra något åt saken. Men samtidigt blir jag så irriterad för han är ju kock för guds skull. Ska inte en kock klara av att mata sitt barn? De gör ju allergikost på jobbet om och när det behövs. Fast till hans försvar har han aldrig någonsin haft sina barn såhär mycket som han haft dom sen han flyttade. Som max har han väl vara ensam med dom nån-ett par timmar nån gång då och då och jag var inte heller jätteduktig på allt sånt här genom tiden och misstag skedde ju även för mig. Men tål man inte havre, kan man väl inte äta havrekuddar? Så svårt borde det inte vara att dra den slutsatsen.

Men som du skriver är jag nästan glad att det jag fick veta detta om havrekuddarna, så kan jag nog släppa tanken på att det är något mer.

t0va: Vi ska till dietisten (som blivit uppskjutet för 3e gången) den 7e och då har jag krävt att han ska med. Hoppas att hon kan få honom att förstå bättre än jag kan. Skönt att det funkar så bra hemma hos er!! Det krävs ju att båda föräldrarna förstår vad de gör, annars är det ju inte konstigt om barnen aldrig blir bra.
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-09-02 15:55:36 följande:
    Ta och visa honom två bilder tagna på Alexander, en nytagen med svullen mage och en annan. Han måste fatta, det är ju hans barn vi snackar om! Bra om han kan följa med till dietisten!

Sen hade jag inte skällt ut honom utan varit lite "smart" och sagt "Kolla på dess bilderna vilken skillnad det är på Alexanders mage. Han mår inte bra och jag undrar vad som är orsaken. Nu har vi haft stormöte på dagis och de kommer ta bort ägg helt. Så skönt att de vill göra allt för honom och för att han ska må bra. Jo, sen berättade Alexander att han fick havrepuffar hos dig, men det kan väl inte vara sant eller?

Typ något sådant så han fattar vilken jäkla idiot han är. Alltså han måste ju ockås dra sitt strå till stacken för att hans barn ska må bra. Men skälla på honom tror jag bara gör skada för ert förhållande. Ge honom dåligt samvete istället....
    Tack för tipset. Har redan pratat med honom nu. Han säger att han inte ger alex några havrekuddar längre sen jag gav honom dina dagispapper. Han har aldrig tidigare ljugit för mig så jag litar faktiskt på hans ord. Ljuger han säger han alltid "vet inte" och ger han svar så är det alltid sanning, hur svår den än är att lyssna på.

Har märkt tidigare att alexander försöker spela ut oss mot varandra så kanske är detta ett nytt knep.
    Han brukar säga till sin pappa att jag har sagt att han visst får äta godis på måndagar tex eller att jag har sagt att han inte måste borsta tänderna på kvällen. Visste itne ens att en 2åring kunde ljuga.
    Men då var det väl ny allergi ändå då, så då får majs gå bort ytterligare ett tag.
  • mithrandil

Tänkte börja med att ge Alexander mjölkprodukter här hemma igen. eller ja, provocera menar jag.
    vad är det bäst att börja med? Börjar man med laktosfritt? Är det bäst att ge mjölk att dricka eller ost eller annan mjölkprodukt? Är själv nästan helt säker på att han tål mjölk.

Nån som hittar bovetemjöl som inte innehåller spår av soja numera? Har inte sett en enda förpackning på evigheter så jag funderar på om de ändrat något på risenta.

• mithrandil
    annakoh1209 skrev 2011-09-06 10:05:26 följande:
    en liten kille på mina söners dagis tål ej soja o han äter risenta som en liten tok

själv väntar jag fortfarande på mina svar på mina prover vet fortfarande inte vad jag tål o inte tål 
    Ursäkta men jag förstod inte riktigt?
    Äter bovetemjöl menar du?

När får du svaren? Borde väl ändå vara dags vilken dag som helst eller?
  • mithrandil
    Miralicia skrev 2011-09-06 10:59:14 följande:
    Risenta har bytt leverantör av bovetemjölet och den leverantören kan inte garantera att det inte kan förekomma spår av soja, därav ändringen. VAr nån som var i kontakt med dem.
    Okej tack.
    Vad tror du, kan det förekomma mer eller mindre, eller rent av inget spår i olika påsar?
    Alexander äter ingen annan välling än den gjord på bovetemjöl och risdryck. Får inte i honom gröt och sådär heller sen jag tog bort mjölken så han behöver verkligen sin välling. aja, vi får prova och hoppas på det bästa.
Svar på tråden Allergitråden