Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Tibell skrev 2011-09-06 11:07:42 följande:
    Vi använder sällan bovetemjöl och de två påsarna vi har är de "gamla" utan spår av soja.
    Så de nya kan vi alltså inte köpa.. För Bella är rött känslig för soja och reagerar på spår av ( har testat )

Mithrandil : har ni testat så barnen inte tål spår av soja ? Alla barn reagerar ju inte på det. Kanske värt att testa om ni använder mycket bovetemjöl ?

Och angående Alexander ska ni nog börja försiktigt nu när han varit utan ett tag. Börja med lite smör på mackan och höj sedan sakta om ingen reaktion uppstår.
    Kan ju vara så att han är lite känslig nu i början
    Amanda blev dålig den första gången vi råkade få tag på en påse som kunde innehålla spår av, fast Alexander märkte vi ingen reaktion på. De åt den bara en enda gång eftersom Amanda blev dålig, men hon verkar bli lite kass även på det bovetemjöl som är fri från spår. Men jag känner att jag får börja ge varje barn det det barnet tål. Kan inte utesluta allting här hemma längre för att undvika misstag. Jag får helt enkelt bli noggrann istället. Alexander måste få börja med mjölk även att Amanda är extremt känslig. Enda jag inte tar in här hemma är ägg, men det har jag sett reaktion på hos båda barnen även om Alex är den som är känsligast.

Hur menar du att jag ska göra med provoceringen? Har aldrig lyckats provocera något mer än en gång innan jag fått sluta så jag vet inte alls hur jag ska göra. Lite smör första dagen och sen?
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-09-06 11:36:38 följande:
    Om du fortfarande vill testa bovetemjöl till amanda ( fast den utan spår av ) skulle jag kunna kolla i mina affärer och se om det finns några "gamla" påsar kvar och köpa dem till dig ??

Ja alltså börja med lite bregott första dagen. Sen väntar du kanske 1 eller 2 dagar och fortsätter med lite yoggi eller vanlig mjölk att dricka. Blanda i 1 kryddmått i hans rismjölk tex. osv.
    Men om du tror att han tål det kanske du inte behöver gå lite försiktigt fram. Utan testa bregott första dagen och kanske 1 tsk mjölk dagen efter ?
    Tack, men tack ändå.
    Hon behöver inte bovetemjöl så det är lugnt. Det är värre med Alexander som inte äter annan välling. Men han fick den som kunde innehålla spår både igår kväll och idag på morgonen och i morse var han iaf som vanligt.
    Hoppas på att kunna ta bort vällingen sen om han kan börja äta mjölk igen.

Är nästan helt övertygad om att han tål mjölk. Han har liksom kunnat dricka flera glas utan att jag märkt nånting förut. Fast det dumma var ju att jag slutade med vetemjöl och mjölk samtidigt för det skulle ju kunnat vara mjölken med som gav honom de besvär han hade även att jag sett tydligt att han får reaktion varje gång han får i sig vete.

Vanlig mjölk då, inte laktosfri?
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-09-06 11:39:47 följande:
    Men kavat eller miralicia kan bättre.
    Jag brukar också bara komma till första steget innan jag märker rätt stor reaktion så jag vet inte riktigt hur man ska fortsätta =(

Just nu får vi vänta läänge med provocering med tanke på hur Bella sett ut de senaste dagarna. Nätterna är hemska och hönan gråter mer än hon sover =/
    Men stackars.. vad har hänt?
    Har inte varit inne på ett tag här igen. jobbat mycket i det sista.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-09-06 16:22:00 följande:
    Har han fler eller bara dessa ?

Skulle ju kunna vara nässelutslag men tycker de är för bleka ?
    Loppbett?
    Hela kroppen full. De är rödare i verkligheten.
    Var på VC och det är nässelutslag. Gav honom mjölk till sina flingor så läkaren sa att Alexander har en kraftig mjölkallergi. Jag som var helt säker på att det funkade.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-09-06 17:32:44 följande:
    Ok gav du mjölk direkt ? Man ska ju egentligen börja lite försiktigt...:(
    Kom de direkt efter intag av mjölken ?

Stackars liten.. Hoppas de går över fort
    Ja, jag gjorde ju det. Kallas dumhet. Var ju så säker på min sak, att han tålde mjölk så jag gav lite mjölk till flingorna.
    Men han mår bra bortsett från sina nässelutslag. Har gett tavegyl nu så de borde inte klia längre.

Första utslagen kom direkt när han åt och sen blev det bara fler och fler.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-09-06 17:52:12 följande:
    Då är det iallafall bekräftat nu ;)

Be om ett pricktest på mjölk.. Kommer absolut att visas där

För flingorna tål han ?
    Han hade 0.10 på RAST så egentligen skulle han itne kunna ha nån såhär kraftig reaktion.
    Men läkaren sa att prover egentligen är värdelösa eftersom man kan ha snabba och allvarliga reaktioner utan att visa. Tror du ändå han visar på prick?

Flingorna tål han. Milly magic 123 tror jag de heter. Han äter dom varje dag iaf.
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-09-06 18:30:03 följande:
    Ja jag tror absolut det skulle visa på prick. Skulle bli väldigt förvånad annars

Förstår att det måste kännas konstigt med tanke på hur mycket mjölk han druckit innan utan problem.
    Så kände jag med när Tilde började reagera på minimala mängder mjölk helt plötsligt
    Ja, det känns märkligt faktiskt och så får man ju dåligt samvete när man gör något så korkat.
    Men nu vet jag iaf. Skönt ändå med en tydlig och omedelbar reaktion så man verkligen vet istället för att behöva gissa på småsymtom som lika gärna skulle kunna vara inbillning.

Ska ringa barnmott imorn och be om pricktest på flera födoämnen.
    Det borde ju visa nånstans om han får nässelutslag.

Men vet du hur det funkar med antihistamin, ska de kunna få fler utslag efter att man gett tex tavegyl?
    Alexander har fått massor fler även efter att jag gav honom tavegylen.
  • mithrandil

Just ja.. han är helt frisk.
    Ingen förkylning eller andra tecken på infektion.

• mithrandil
    Tibell skrev 2011-09-06 20:21:22 följande:
    Ja du ska absolut be om pricktest! Visar det inte på mjölk vore det jätte märkligt. Har aldrig hört om barn med omedelbara reaktioner ( såsom nässelutslag ) där det inte visat sig på pricktest... Fast det kanske finns ändå :)
    Men tycker absolut ni ska testa!

Nässelutslagen kommer nog fortsätta så länge han har mjölk kvar i kroppen.
    Och eftersom han hann få i sig en rätt stor och koncentrerad mängd tar det nog ett tag :(
    Hoppas natten går bra
    Läkaren sa att tavegylen skulle göra honom trött så förhoppningsvis kommer han att sova. Annars får han sova brevid mig och då brukar det vara lugnt.

Läkaren sa även att om man har nässelutslag så är det en kraftig reaktion och att han lika gärna skulle kunna få anafylaktisk chock. Är det verkligen så illa?
Svar på tråden Allergitråden