Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

t0va skrev 2011-10-10 09:16:41 följande:
    NEJ! Igår kväll åt jag nonstop och självklart så åkte några ner på golvet, jag låg och krälade för att hitta alla och trodde det. Nu satt Theo på golvet och lekte och jag hörde ett "knäck", fattade ju direkt att han måste hittat en nonstop så in med fingrarna och gräva och ut till badrummet för att försöka skölja bort det han fick i munnen. 

Stackarn tittade på mig som om jag vore galen. Det ser inte ut som om han svalde något. Skit också, både mjölk, vete och soja i.... Ikväll ska sambon ta Theo för jag ska på föräldrakväll på det föräldrastöd/halvöppna förskolan vi går på. Pappan fixar inte om Theo ska vara helt hysterisk, funderar på om jag ens ska säga något om Theo nu inte blir dålig innan.

Pappan har aspergers så om han vet att Theo fått i sig något han inte tål så ser han bara det, så även om Theo är ledsen för att han inte vill lägga sig så ser pappan att det är för att han har ont. Får avvakta och fundera lite.

Så typiskt, är min första kväll sen Theo föddes som jag ska få åka iväg och träffa andra vuxna utan barn äta och prata. , annars har det bara varit träning några få gånger.  Så på onsdag ska han ta Theo igen på kvällen för jag ska på första hjälpen-kurs, är om små barn som jag känt att jag vill gå. 

Hoppas att jag fick bort det mesta så han inte reagerar så mycket.  
    Nej, jag tycker inte att du ska berätta något för honom.
    Det kommer bara stressa upp honom och det är ju inte säkert att Theo kommer få någon reaktion iaf.
    Personer med asberger har ju oftast svårt att se "utanför lådan" och om han ska vara orolig för reaktion så kan det hända att han stressar upp er pojk så han blir förvivlad utav det. Barnen känner ju vår oro så lätt.

Gå ut du om han inte blivit dålig innan du ska iväg! Du behöver lite tid ensam utan Theo också, om du ska orka med allting. Håller tummarna för att det ska gå jättebra! :)

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

T0va: skönt att höra att du tog dig iväg o att det gick bra för dom!

Måste bara få berätta. Helt ot egentligen men, jag o Andreas ska försöka igen så nu är jag inte ensamstående längre! :d

• mithrandil

Tova: Tack! :) Ja, jag hoppas verkligen att vi ska få det att funka denna gången!
    Nu vet jag ju hur det är att vara utan honom och 6mån isär fick mig inte vilja ha honom mindre så förhoppningsvis känner han likadant och så får vi anstränga oss litegrann. :) 

• mithrandil

Har en snabb fundering.
    Hur gör vi med 18mån vaccinet till Amanda?
    Hon är aldrig testad mot ägg, men reagerade på barnmatsburk som kunde innehålla spår av ägg vid 3 olika tillfällen. Efter det så har vi inte gett mer ägg, eller ens haft det hemma. Ska jag be om att få testa henne först eller ska vi göra på något annat vis? vad kan hända om hon är allergisk mot ägg och får vaccinet?

• mithrandil
    Kavat skrev 2011-10-12 11:12:22 följande:
    Min mellan reagera med nässelutslag av att ta i ägg och han har tagit alla sprutor hitills (4 år) utan problem.  (Inte influensa eller så utan de vanliga) Men det säger ju inte att Amanda kommer reagera. Men frågan är: odlas de verkligen i ägg?
    Jag hade först bett sköterskan tagit reda på det.
    Vi har gjort så här:
    När jag kommer dit hade jag sagt till så de verkligen är förberedda ifalll (laddat mentalt..) och sedan hade jag stannat minst en kvart efteråt ifall att hon skulle reagera.

Det är nog olika på olika ställen, men vi har fått ta på vanliga bvc (men jag har alltså för mig att de sa att det inte är odlat på ägg längre...) Det finns de som tagit på allergimottagning och liknande.
    Ja, 18mån sprutan odlas i ägg fortfarande.
    Pratade med dom om det. Ska nog be om att de testar ägg i fall att och sen att man har någon form av beredskap redo om det skulle hända något. Jag vet ju som sagt inte om hon reagerar på ägg eller inte. Hon har ju aldrig ätit ägg, förutom den burken som kunde innehålla spår av.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-10-12 11:30:10 följande:
    W reagerar starkt på spår av ägg även om testerna visar negativt.

Han har aldrig ätit rent ägg, endast fått i sig om det varit spår av i maten.

Reagerar hon om du tex steker mat till henne i samma stekpanna som du stekt något med ägg i? Det gör William vi kan inte steka pannkakor till honom hemma han reagerar direkt på det.  
    Har jag aldrig gjort. :) Vi har inte ens haft ägg hemma sen vi upptäckte alla allergier på henne.
    En gång blev hon dålig och fick nässelutslag efter att ha ätit på ett lekland. Hon åt då korv och pommes, de friterade enbart pommes i fritösen och korven var okej. Läste själv förpackningen. Enda jag kan komma på att hon kan ha reagerat på den gången är om de stekt korven på stekbordet där de dessutom stekt ägg till pyttipannan.
    Men jag är ju inte säker. Hon blir ju ofta dålig utan att jag vet orsak till det.
  • mithrandil
    2små2stora skrev 2011-10-12 11:54:40 följande:
    Även om vi inte har stekt ägg i stekpannan på flera omgångar som den använts så reagerar han. 

Men det är jättesvårt att veta vad de reagerar på, vi har haft en jätte stökig natt men vad det beror på vet jag inte, möjligen att han reagerade på löken i maten men samtidigt så reagerar han inte på lök i köttfärssåsen. Eller på den bullbit han tuggade på visserligen var fri från både mjölk, baljväxter och ägg.
    Ja fy. Tycker det är trist att inte veta vad som är vad. Ibland reagerar de och ibland inte. Ofta finns det inget klart och tydligt samband öht. Försöker att inte lägga energi på det. Funderar jag för mycket så bli jag idiot. :)
    Så länge de bara blir "måttligt dåliga" så lägger jag inte så stor energi vid de. de äter ändå utan allt och nån mer hjälp verkar vi inte få så det är bara att gilla läget.
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-12 20:19:35 följande:
    Ont i magen, svullen, gasig, hård/lös mage (går i perioder), akuta toalettbesök trots att jag inte är lös, sura uppstötningar/halsbränna. Kan ha glömt ngt Oftast inte allt samtidigt utan det går i perioder. Ont i magen har jag väl iof nästan jämt! MEN sen ca 2,5 månad tillbaka äter jag LCHF och är såååå mycket bättre. Började eg med LCHF för att min migrän skulle bli bättre och det blev den, bättre mage fick jag på köpet

Är inte symtom på magkatarr sura uppstötningar, halsbränna och smärta i mage?
    Har då aldrig hört att magkatarr påverkar konsistensen på avföringen? Låter ju mer som allergi i mina öron (eller ögon då) :)

älsklingen: min magkatarr kommer och går. Beror lite på vad jag äter och dricker.
    För mycket kaffe eller apelsin sätter absolut igång det ifall jag redan har besvär av det. stress likaså.

Har långa perioder utan och så kan det dyka upp när som helst igen.       
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-10-12 20:29:25 följande:
    Jag fick losec mot magsår för kraftig magkatarr för 15 år sedan. Hade ibs enligt läkaren för ett par år sedan. Det var glutenintolerans. Jag har aldrig sura uppstötningar längre och magen är betydligt stabilare den med. Men knaset med magen denna gång visade sig bero på sköldkörtelproblem och problemet med ämnesomsättning.
    Men den historian har du ju hört...

Hur mår du egentligen och vad äter du/äter du inte nu? Hjärta

Det är måååånga mammor (och pappan här hemma) här inne nu för övrigt med veteallergiska barn som inte längre tål vete...

Jag klarar inte äta vete längre. Får inte gå på dass på minst 1vecka efter att ha ätit en smörgås.
    Fast med tanke på mamma så ska jag proppa i mig vete och begära glutenprovet som du tjatat på mig om i evigheter. :) Tror inte jag är intolerant, tror mer jag blivit känslig för att jag äter det så sällan och för att det är strängt för magen och tarmarna. Men jag vet inte. :) 
Svar på tråden Allergitråden