Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Kan man göra hemmagjord havremjölk?
    Eller vad kan jag ge alex när vi ska provocera havre nu i veckan?
    Han vägrar äta gröt iaf, så mycket är säkert. Sist valde jag ju havreglass och havredryck från oatley men han reagerade ju då. Fick senare höra att oatlys havreprodukter inte är gjorda på ren havre som jag trott så nu vet jag inte vad jag ska ge honom.

Kanske baka havreflarn?
    Är inte det bara margarin och havregryn?      

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Kavat skrev 2011-10-12 20:39:34 följande:
    Precis. Men du vet vad jag tycker.

Maken här hemma får ju bl.a nässelutslag när han äter vete, så han är ju förmodligen inte glutenintolerant i alla fall. Men, men, han har inte heller orkat ta tag i det.

Hur går det för din mamma. Tjata på henne lite om hudläkare, de kan sätta diagnos på hudceliaki bara genom att höra symptomen. Åtminstonde kunde den jag träffade göra det. Jag tror det är viktigt för henne att få en diagnos för att klara att äta rätt, eller?

Nej det är det ingen som vill göra. Men hon har lämnat nytt prov men det fick skickas iväg ytterligare en gång för verifiering så hon har inte fått resultat ännu. Hennes glutenprover hade sjunkit till <7 nu så de säger att hon ännu inte har nån intolerans. Innan låg det ju på 9, mitt i gränsvärdet, men ändå efter nån mån som hon slutat äta gluten så det är svårt att säga.

När jag ser hennes utslag ser de på pricken ut som hudcliaki och jag är helt säker på att hon är glutenintolerant men det är det ingen läkare som går med på.

de gjorde lapptest på hud på salgrenska men de vägrar testa livsmedel, men hon fick nog 5st reaktioner på olika kemikalier men utslagen på halsen blir inte bättre även att hon undviker det hon visade kontakt allergi på.
    Blossar upp direkt efter intag av vete och stillar sig när hon håller sig ifrån.     
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-12 20:32:17 följande:
    Mithrandil - kanske därför diagnosen blivit ändrad till IBS Jodå, jag har funderat på allergier också men orkade inte ta en remiss till allergimottagningen när husläkaren inte ville göra allergiprov. I så fall är det väl ngt sädesslag eftersom jag är bättre sen jag uteslutit det. Migrän kan ju också vara tecken på allergi. Men det är struntsamma nu, jag har ju hittat ett sätt att må bra

de bara kastar en massa diagnoser hit och dit för att de inte orkar utreda.

Eller så tror de helt enkelt inte på allergier eller intoleranser. Vart man än går så hör man slaskdiagnoser som blir bättre med rätt kost men ändå vägrar alla läkare gå med på att det finns allergier och liknande. Varför är det så?

vad äter man till frukost och mellanmål om man äter LCHF? Funderar på om det vore något för min mamma men hon får inte i sig så bra med näring så hon måste veta vad hon ska äta när för att få det att funka. :)    
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-10-12 20:57:06 följande:
    Mina symtom är ont i magen ( dagligen ) , otroligt gasig, illamående ( oftast morgonen ) , sjukligt trött, blåsor som kliar på axlar, skuldror och bröstkorg, mycket problem med vikten. Får kämpa veckor för att gå upp ett ynka kg men kan lätt tappa 2 kg på 2 dagar genom att äta endast frukost middag kvällsmat
    Sura uppstötningar har jag aldrig haft. Halsbränna får jag bara av typ choklad och potatisgratäng :)

Kavat : Jag mår skit rent ut sagt.
    Är sååå trött och osocial . Är så öm i magen vissa dagar att jag helst inte vill stå.
    Har gått så långt att när jag kommer till olika arbetsplatser ( jobbar på bemanning ) får jag ångest om det är arbeten som innebär att jag inte får sitta ner :(
    Äter allt nu. Glutenprovet var negativt ( åt iofs inte gluten då ) så läkaren tyckte jag kunde börja med sädesslagen igen.
    Han ansåg att jag behövde det med tanke på vikten. Jag hade nämligen svårt att hitta mat jag gillade och jag måste ju äta varannan timme typ..
    Sen har det varit så mycket strul med barnen att jag liksom glömt bort mig själv..
    Vilket har resulterat i att jag börjat få hjärtrusningar.. Sist höll det i sig i 4 timmar, riktigt otäckt :(

Läskigt.. låter precis som mina symtom. :S Fast jag har inga problem med att hålla vikten dock.

Och blåsor vet i tusan, det ser mer ut som finnar eller plitor men de kliar och är inga finnar för de går inte klämma sönder. mina sitter också på axlar, skuldror och bröstkorg. Nu i det senaste har de börjat komma även i ansiktet, framförallt på ena käkbenet och i pannan. 

Du måste ta hand om dig!! Låter inte bra med hjärtrusningar. Hjärta  
  • mithrandil
    Allrona skrev 2011-10-12 20:54:13 följande:
    Mithrandil - till frukost äter jag ägg eller frökex (superenkla att baka) med smör och ost eller turkisk yougurt med frön. Och alltid kaffe med grädde.

Mellis äter jag en bit brieost, frökex, oliver, ägg, nötter eller bara kaffe med grädde.

Okej tack! :)
    Kanske itne funkar för mamma då eftersom hon blir lite kass i kistan av förmycket mjölkprodukter. 

kavat: Hon var på hud på salgrenska. nog borde de väl veta vad hudceliaki är där?
    Annars får hon väl söka sig till haga. De har ju iofs tagit nya prover så får se vad de visar.  
  • mithrandil
    Tibell skrev 2011-10-12 21:13:56 följande:
    Mithrandil : åh det är sådana plitor jag menar !! Och jag har med på kindbenet! Satt för bara 10 minuter sedan och rev sönder flera st...

Kavat : sköldkörteln är kollad flera gånger, inga konstigheter
    Ska försöka få tummen ur..
    Just nu orkar jag inget ..
    Vill bara sova hela tiden..

Jag drar mig också för det men mest för att jag inte mår superdåligt utan mer bara vagt obehag mest hela dagarna.

Men nu kanske det ändå är dags att göra något åt det. Vi kan väl göra det "ihop" nån gång om 2 veckor?
    Måste proppa hela magen full med gluten så att det visar något om det skulle vara något. :) Nu äter jag det ju så sällan eftersom jag alltid äter som barnen, förutom när jag är på jobbet.

Vi får ju inte glömma oss själva heller. Det mår inte våra barn bättre av.     
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-10-12 21:28:43 följande:
    Idag var jag på första hjälpen barn-kurs, blev en halv eftersom sambon ringde och sa att det var kaos hemma Theo gallskrek hysteriskt... tror det mer var för att förskolan lät honom sova 1.5timme på förmiddagen än någon allergi den här gången. 

Men han som håller i kursen är sjuksköterska och jobbar på SOS alarm nu och har eget barn som har varit mjölk och äggallergiker, så han frågade när vi började komma in på allergier ifall någon hade barn med allergi. och jag sa ja han är allergisk mot allt. "nej det kan han inte vara" fick jag som svar, och började rabbla listan med det vi vet och det vi misstänker starkt "oj ja det var ju allt, vad äter han då?" svarade han.

Är så facinerande att nästan alla frågar "vad äter han då?" när jag förklarar vad han inte får äta. Jag trodde ju också att det inte skulle finnas något kvar men det finns ju massor trots att han äter nästan "utan allt", enhel del som vi faktiskt inte behöver göra special utan kan äta hela familjen. Intressant så insöad man är ändå på det man gör och har svårt att tänka på alternativ.

Hörde 2 andra prata om mat för ett tag sedan och sa att man måste ha riktigt smör och riktig grädde i mat och såser annars går det inte, det smakar inget alls eller äckligt. Visst det kanske smakar lite annorlunda men äckligt skulle jag inte säga. 

Vi äter alltid samma mat här hemma. Tycker mat blir jättegott med hjälp av risdryck och rismjöl och så.
    Men bröd och kakor och sådär smakar aldrig bra för mig. :(
    Fast vi får samma reaktion som ni, "men vad äter dom då?" Brukar skratta åt det för det tänkte jag med när vi skulle börja med "utan allt". Vad tusan ska vi äta? :D  
  • mithrandil
    t0va skrev 2011-10-12 21:48:59 följande:
    Jag brukar svara potatis ;) 
    Tur att man är van, men det blev lite jobbigt ett tag när han pratade om att många med anafylaktisk chock inte klarar sig, fast han pratade mest om typ getingstick i munnen och svår nötallergi. Så tänker jag på min skrutt som inte än reagerat så kraftigt men vi väntar ju bara på den dagen då det blir mer allvarligt än eksem, magont och kinkighet.

Men han var rätt påläst ändå för en frågade ifall man skulle fortsätta med nötter  när testet inte visade på det men man ändå fick en reaktion, då sa han att testen inte är 100%-iga :)  

skönt att någon verkar ha lärt sig något under sin utbildning. :)
    Eller så lärde han sig kanske det när hans eget barn var alelrgiskt. :D 
  • mithrandil
    Molina skrev 2011-10-12 22:13:22 följande:
    Är det någon här som har koll på olika riktvärden angående mjölk????
    En kollega till mig sa att om någon produkt innehåller mindre än 0,5g mjölk räknas det som att en som har mjölkallergi ska kunna äta?
    Min tjej har ju ganska svår mjölkallergi så henne testar jag inte på men kan vara roligt att veta till framtiden om hennes allergi bli mindre.

Har aldrig hört att det finns sådana riktlinjer när det gäller mjölk.
    Däremot gällande glutenintolerans, men då mäts det ju inte i g.

Skulle inte ge min mjölkallergiska dotter något med mjölk förutom när man provocerar och då som tex smör på riskakan. :)   
  • mithrandil
    FenomenaA skrev 2011-10-13 15:10:07 följande:
    Sonen är konstaterat äggallergisk och fick ta det som vanligt på BVC, efter konsultation med barnallergimottagningen. Jag bad dock att få sitta i väntrummet i ca 40 min efteråt för säkerhets skull.

Tack! Ja, då ska det nog gå bra. :)
Svar på tråden Allergitråden