• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-04-27 21:59:04 följande:
    Jag hade nog tagit det lite lugnt. Gått tillbaks ett steg och fått honom bra och sedan testat igen. Bara för att han fått prickar innan av det han inte tål betyder det inte att han måste få det av en annan sak. Sedan ändrar sig ofta symptomen på en allergi efter ålder. Alltså de kanske får prickar som bebisar, enbart magont och spyor som 1-åringar och eksem som 2-åring av samma sak. Det är ju bara du som kan avgöra om han mår bra eller inte, så mängden av något kanske är för mycket osv. Det är omöjligt för oss att bedömma vad som är för mycket osv, det tror jag du själv märker tydligast. Men så fort du ser att han inte mår bra, bajsar jätte ofta osv, så backa lite och hitta jämnvikt och kanske inte ge mer än t.ex 1 msk av just det som blev för mycket. Håll den mängden ett tag och t.ex prova annat som du tror funkar, så ni kommer vidare. Sen är t.ex om det nu skulle vara broccoli inte livsnödvändigt, det gissar jag att du själv inte äter varje dag? Så det är inte benhårt att de måste äta en viss mängd av något, bättre att hitta ett läge som magen klarar. Som en parallell, min son kan inte äta majs och då främst majskorn mer än en tesked utan att få diarrér. Men han tål majsmjöl i bröd mm och tål mjöl mycket bättre än majskorn. Innan kom kornen ut hela, men det gör de inte längre, men äter han 1 msk majskorn som kommer diarrérna som ett brev på posten. Han får majskorn, men jag försöker hålla nere mängden. Och han är så än idag och han fyller snart 3 år.
    Tack för tipsen! *Suger åt mig som en svamp*

Tycker det är så svårt det här. Tror nog det var broccolin som gav gaser och lite orolig mage. Nu när han bara fick majskrokar och majs- och potatispuré igår mår han bra igen. Bara lite slem i bajset imorse men annars mår han bra. Förhoppningsvos är han bra igen om någon dag.

Tänkte prova ett par saker till (morot, sempergröten när den kommer och någon frukt kanske) och sen nöja mig med det ett tag och se så att han mår bra.

Vill inte introducera för mycket och sen blir han dålig och man vet inte vad det är han reagerar på..
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-04-27 22:03:16 följande:
    Studsboll, jag frös in potatispuré och det är ingen höjdare att värma, så jag gjorde alltid potatis och palsternackpuré om jag skulle frysa. Och sen blandade jag i majspuré (det har jag däremot aldrig lyckats att få slätt själv utan alltid köpt) också. Så du kan ju gömma potatisen i palsternackan för att kolla om han tål det, om du vill det. Då blir det sötare och godare.
    Ska nog ge mig i kast med mixern igen. Låter ju smidigt
  • EL I

Ringde hem till mannen och sonen sover gott! hoppas det fortsätter så. Var inne på affären och köpte mer lailas gula så ska jag baka bröd utan råg och se vad som händer då

Så får jag ta nytt test med råg om en vecka eller så när jag märker att det lugnar sig. blir det samma sak igen då så vet jag ju ang råg också.

Angel: håller med dig till fullo och jag kan förstå att det är frustrerande för er som gått igenom samma sak innan att man liksom inte "bara fattar" haha jag kan känna själv hur det låter ibland när jag frågar saker haha

Nu vet jag dock helt säkert att jag ska stå på mig!! Nu ska vi göra det efter MITT sätt och inte efter dietistens eller läkarens för jag VET att jag har rätt. Det jag trott har stämt varje gång hittills så varför skulle det inte göra det denna gång också
    Tack för att du fick upp mitt självförtroende ett snäpp!!

Älsklingen: klart du ska hänga här och jag förstår att du är osäker. Det måste man få vara, men jag försöker tänka såhär nu "sonen mår för första gången i sitt liv bra nu, varför ska han inte få göra det?? han har inte mått bra på 15 månader, det är verkligen dags nu"
    tänk så med din dotter med! hon förtjänar att må bra. ta det lugnt nu och ta allt i sakta mak så ska du se att ni listar ut vad hon tål och inte tål!!

Kavat: tack för all hjälp!!

• Miniigirl

Hej!

Var igår till läkaren med min son(11 månander)då han igentligen varit förstoppad sedan han började med riktig mat vid ca 5 månader!
    Läkaren trodde att han var mjölkallergiker, så nu ska vi köra på helt mjölkfritt här framöver och se om magen blir bättre!
    Känner att jag har väldigt dålig koll på allt sådantdär, så jag tänkte att jag skulel läsa lite här och i länkarna och se om jag blir något smartare av det:P

Sen måst ejag höra, är det några av era barn som bajsat ut obearbetad mat ibland? Jag klömde fråga läkaren om det, och det är något jag fudnerat mycekt på varför han gör det ibland! här om dagen spydde han även upp banan(som bara såg tuggad ut) 6 timmar efter han åt bananen,och han hade inte ätit något alls däremellan heller(då han inte mådde så bra och helt enkelt inte ville ha något att äta)

Hoppas jag kan hänga på här, även fast jag ännu inte vet om sonen är mjölkallergiker eller inte

• Miniigirl

Hm, trodde att jag satt och skrev i mjölkallergitråden ju:P...men såg nu att detta var en allergitråd:D

• Amulett
    Miniigirl skrev 2010-04-28 09:14:50 följande:
    Hej!Var igår till läkaren med min son(11 månander)då han igentligen varit förstoppad sedan han började med riktig mat vid ca 5 månader!Läkaren trodde att han var mjölkallergiker, så nu ska vi köra på helt mjölkfritt här framöver och se om magen blir bättre!Känner att jag har väldigt dålig koll på allt sådantdär, så jag tänkte att jag skulel läsa lite här och i länkarna och se om jag blir något smartare av det:PSen måst ejag höra, är det några av era barn som bajsat ut obearbetad mat ibland? Jag klömde fråga läkaren om det, och det är något jag fudnerat mycekt på varför han gör det ibland! här om dagen spydde han även upp banan(som bara såg tuggad ut) 6 timmar efter han åt bananen,och han hade inte ätit något alls däremellan heller(då han inte mådde så bra och helt enkelt inte ville ha något att äta)Hoppas jag kan hänga på här, även fast jag ännu inte vet om sonen är mjölkallergiker eller inte
    Om man är dålig i magen verkar det som att den kan "stanna upp" så att det inte händer så mycket och då kan det komma upp obearbetad mat flera timmar senare. Det har jag råkat ut för ett antal gånger, både själv och med barnen (oavsett allergier). Har ingen bra medicinsk förklaring, men har liksom accepterat att det blir så ibland.

Dessutom går en del mat "oberabetad" genom systemet. Den gör säkert det för oss vuxna också, men vi undersöker ju inte riktigt vårt bajs på det sättet Men t.ex majskorn brukar jag ofta se hyfsat hela i andra änden.

Hoppas ni hittar en lösning på förstoppningen! Om du tittar i trådstarten hittar du också en länk till mjölkallergitrådarna. Den för bebisar är den mest aktiva!
  • Miniigirl
    Amulett skrev 2010-04-28 09:30:38 följande:
    Om man är dålig i magen verkar det som att den kan "stanna upp" så att det inte händer så mycket och då kan det komma upp obearbetad mat flera timmar senare. Det har jag råkat ut för ett antal gånger, både själv och med barnen (oavsett allergier). Har ingen bra medicinsk förklaring, men har liksom accepterat att det blir så ibland.Dessutom går en del mat "oberabetad" genom systemet. Den gör säkert det för oss vuxna också, men vi undersöker ju inte riktigt vårt bajs på det sättet Men t.ex majskorn brukar jag ofta se hyfsat hela i andra änden. Hoppas ni hittar en lösning på förstoppningen! Om du tittar i trådstarten hittar du också en länk till mjölkallergitrådarna. Den för bebisar är den mest aktiva!
    Tack öfr ditt svar:D
    Jo, det är sant att det nog går obearbetat igenom hos oss vuxna oxå! JAg har aldrig varit med om det med min äldsta son, inget jag har tänkt på aifall, så det kändes som det var något konstigt, kanske har jag reagerat på det just eftersom lillgrabbens mage faktiskt strulat så mycket, att jag lixom håltl mer koll på vad som komemr ut:P
    Men ibland har ju en burkmat som ajg gett kommit ut och sett precis liakdan som jag stoppade i munnen på han några timmar tidigare lixom, och det har även kommit ut klumpar med pasta någon gång:-O...tycker det är lite ksumt...men känns j ubra att höra att det är likadant för andra, då kanske man kan sluta haka upp sig på det och trå något är fel:P...

men, tack så mycket för ditt svar...förflyttar mig till mjölkallergitråden nu:D
  • Cs mamma

När vi ändå pratar barn och mat så tog jag fram bibeln (Förrädisk föda) och där står lite om vad som ofta orsakar allergier och även säkrare kost/skonkost/baskost/eliminationskost

Barn reagerar ofta på komjölk, ägg, fisk, jordnötter, citrus och vete.
    Sällan kött, potatis, ris, sallad och päron

Enklare kostinskränkning (som dom ändå anser vara svår att hålla) då ger man komjölk och sojafri ersättning tex Nutramigen. Gluten och mjölkfri mix, potatis, ris, nötkött, majsolja, blomkål, broccoli, ev päron, ev äpple.

Mest extrema varianten då alla helprotein utesluts är fullvärdigt under förutsättning att rätt mängd ges. Kan drickas eller sondas. < 12mån Neocate (som är fullvärdigt upp till 10år. 12mån + Elemental 028 Extra (obs denna har jag inte kollat upp utan skriver bara av) Där står det "efter två veckor eller då symptomfrihet uppnåtts återintroduceras ett nytt födoämne per vecka-månjad" (sid 210)

Kanske kan ge lite tips på vad man ska börja med för mat och vad man ska vänta med men framförallt... luuuuugn!!!

• Mela78

Har läst lite sporadiskt bara på sistone, ser nu att ni diskurerar smakisar. Ni med känsliga barn som inte gärna vill äta puréer, har ni provat att ge plockmat i bitar? Min dotter gillade inte puréer, vare sig köpta eller hemmagjorda. Men plockmat smaskade hon glatt i sig. Än idag föredrar hon att äta själv jämfört med att bli matad.  Först vid närmare 8 månader började hon äta puré, då gärna med lite bitar.

• susieQ

Hej,

är det någon här som vet om det finns någon mjölkfri ersättning som inte innehåller majs i någon form?

Svar på tråden Allergitråden