Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Sephyria skrev 2012-01-16 22:47:04 följande:
    Nej jag ammar inte nu. Det som han fått efter att vi testat ägg, och som han inte ätit tidigare, är morot och mariekex. Kexen tyckte han inte värst mycket om (trodde ju ungen skulle bli överlycklig när han väl fick smaka sött) så har inte fått så mycket av det. Sen har vi även gett katrinplommon vilket han inte fått på ett tag.

I övrigt får han althera, enagos välling å gröt, havremjölk, pama minutris, mannagrynsgröt, potatis, palsternacka, broccoli, majs, olika kött, kyckling, äpple, svartavinbär och hallon.
    Han kan inte reagera på enagon?
    Min Amanda blev ju först bra när vi uteslöt mjölk ur hennes kost. Men hon höll sig inte bra särskillt länge. Symtomen började om och förvärrades. Tog då bort enago och då blev hon bättre igen men visserligen blev hon snart sämre och så har det fortsatt tills att vi nu tagit bort det mesta som går. 
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil
    Sephyria skrev 2012-01-16 22:47:04 följande:
    Nej jag ammar inte nu. Det som han fått efter att vi testat ägg, och som han inte ätit tidigare, är morot och mariekex. Kexen tyckte han inte värst mycket om (trodde ju ungen skulle bli överlycklig när han väl fick smaka sött) så har inte fått så mycket av det. Sen har vi även gett katrinplommon vilket han inte fått på ett tag.

I övrigt får han althera, enagos välling å gröt, havremjölk, pama minutris, mannagrynsgröt, potatis, palsternacka, broccoli, majs, olika kött, kyckling, äpple, svartavinbär och hallon.
    Han kan inte reagera på enagon?
    Min Amanda blev ju först bra när vi uteslöt mjölk ur hennes kost. Men hon höll sig inte bra särskillt länge. Symtomen började om och förvärrades. Tog då bort enago och då blev hon bättre igen men visserligen blev hon snart sämre och så har det fortsatt tills att vi nu tagit bort det mesta.

• mithrandil
    Sephyria skrev 2012-01-16 23:03:03 följande:
    Enagon tror ja funkar för den har han ätit länge, även i perioder då han mått bra. Jag funderar lite på morot men vet inte om det är vanligt att reagera på det? Det var bland det första som introducerades när han börja med smakportioner och då var han mycket förstoppad. Sen va det en period då ja sluta med all mat för att få ordning på magen å efter det har han inte fått morot förrän nu nyligen.

Vet att det va dumt att ge det innan han hunnit bli av med förstoppningen, för då vet man ju inte om han reagerar eller inte. Men blir så stressad när en läkartid närmar sig för vill ha hunnit introducera lite nytt tills dess så att det känns som man kommit en liten bit längre..
    Man kan börja reagera på saker man tidigare tålt.
    Bara så att du vet. Det är Amanda ett bra exempel på.

Stressa inte. Det finns all tid i världen. :) Det jobbigaste är när man introducerar för mycket nytt på för kort tid för att då blir det svårare att hitta orsaken. Förstår visserligen din stress. Jag har också varit där. Men det blir mycket bättre om man kan andas ut och försökta skynda långsamt.

nu ska jag sova. Men lycka till! 
  • mithrandil
    Tibell skrev 2012-01-20 22:47:12 följande:
    Nu är inte detta en allergifråga men ställer den ändå, den har trots allt med eksem att göra ;)

Efter ett par veckor med inre stress och ständig oro har jag nu fått tillbaka mina hemska stresseksem. Inte jätte stora mängder men likväl kliar de fruktansvärt och jag river ständigt hål :/
    Och eftersom de följande veckorna kommer fortsätta med stress och oro är det lika bra att jag vänjer mig vid klådan :(
    Men tror ni att aerius och kortisonsalva kan hjälpa eller i allafall lindra ändå, trots att det inte handlar om allergi ?
    Eller är det lika bra att stå ut och hoppas det lägger sig när det som stressar och oroas mig förhoppningsvis snart är över ??

Fresten, älsklingen87 är det här :)

Smörj du för allt vad du är värd. :)
    Kortison morgon och kväll och mjukgörande såfort det kliar.

Jag har ju förvisso inte eksem, utan psoriasis men det borde kännas på ett ungefär likadant. :)
    Smörjer jag inte blir jag tokig, smörjer jag så går det liksom lättare att härda ut. Smörjer du inte alls kan du ju däremot förvärra eksemen i samband med stress. Tror inte du kommer kunna få bort stressrelaterad eksem genom att smörja, utan då behöver nog stressen minska också. Men förhoppningsvis så blir det bättre om inte annat. :)

Angående arius vet jag inte. Är den också klåddämpande som tavegyl?  
  • mithrandil

Känner inte igen nån här inne. Har alla bytt namn?

Vem är vem? För inte kan väl alla vaara nya? :) 

• mithrandil
    billybiceps skrev 2012-01-26 21:22:40 följande:
    Jag heter Björn och jag är i alla fall ny! :) hej på dig!
    Hej! :) Välkommen till oss.
  • mithrandil

billybiceps: Mina barn äter ingenting som kan innehålla spår av. Till en början gjorde de det men eftersom de sällan eller aldrig är bra några längre perioder så blev vi hårdare och mer restriktiva med vad vi ger dom.  Har märkt reaktion på "kan innehålla spår av" soja och spår av mjölk. Man får nog prova sig fram för att se vad som fungerar eller inte.

• mithrandil
    billybiceps skrev 2012-01-26 23:15:40 följande:
    Ja att prova sig fram verkar vara det som gäller! Men dina barn blev bättre när ni blev mer restriktiva eller?

Kan jag inte påstå. :)
    Nej, vi har inte hittat allt ännu, eller så behöver vi bli ännu nogrannare med hantering.
    Missar sker kanske på dagis och barnens pappa är inte så "duktig" på det där ännu trots att det gått ganska lång tid. Har vi tur är barnen bra 1 vecka. Oftast så har vi ett par tillfällen med eksem, dålig mage eller liknande per vecka.   
  • mithrandil

Tes: är ju så svårt att veta. Känns som om det skulle kunna vara både. Inga andra tecken? Magsjuka så borde väl någon annan blivit rutten i magen vid det här laget?

• mithrandil
    t0va skrev 2012-01-29 15:36:35 följande:
    Nu har jag rensat i köket och omorganiserat. Vi har inget skafferi eftersom vi har dubbelkyl/frys så alla torrvaror står i en hylla. Kände att det var dax att gå igenom nu och se så det som Theo inte tål är högt upp. Så nu är det allt han tål längst ner, det han reagerar minst på i mitten, som han kan nå ifall han släpar fram en stol och klättrar på och högst upp är det mjöler osv.

Även om vi skulle vilja ha det han äter högt upp också för att slippa riskera att han lyckas hälla ut allt, men jag dammsuger hellre flingor som han nu hällt ut än att ha en unge som mår dåligt.
    Vågar ni ha hans mat tillsammans med er mat?
    Vete och sådär? 
Svar på tråden Allergitråden