Inlägg från: mithrandil |Visa alla inlägg
  • mithrandil

Allergitråden

Spatsy skrev 2012-02-04 13:56:48 följande:
    Mith:Tack! Känns hur knepigt som helst. Tur att de starkare kortisonkrämerna gör susen.

På tak om kokosgrädde, man kan göra en riktigt god chokladpudding på kokosgrädde och ren mörk choklad. Bara 2 ingredienser och hur lätt som helst att göra.

Hur gör man chokladpuddingen?
    Mått och så menar jag.  

Är ni säkra på att det är eksem? Det kan ju vara någon annan hudåkomma?
    Min psoriasis började som torrfläckar och jag fick utreda ganska länge innan de kunde bestämma om det var psoriasis eller eksem.    
    Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • mithrandil

Lillskruttet: Låter som mina barns avföring. Alexander har så ibland. att han abra blir gasig/får konstig avföring och eksemig rumpa. Det är bara vid upprepade missöden som han får tillbaka sina eksem på övriga kroppen.

Äter ni ägg hemma?
    Funderar på om han kan ha reagerat luftburet ifall de andra barnen har ägg i sina pannkakor?

Hade han inte positivt RAST på vete eller något utav sädesslagen?         

• mithrandil
    LillSkruttet skrev 2012-02-04 22:56:21 följande:
    Vi har inte ägg hemma längre sedan han fått eksem när vi (som vi uppfattade det) knäckte ägg i rummet intill där han för stunden vistades....inga mer ägg efter det.
    Men på dagis åt de kokt ägg förra fredagen när maken lämnade Leo. Men de plockade bort det direkt när maken påtalade att han nog kunde reagera. Det gjorde han dock inte, eksemen var lika....
    Men nu i veckan kom detta alltså. Han är jättegasig (riktiga mansfisar!) och vaknar flera gånger. Och så bajset... tycker dock det verkar konstigt om han skulle ha symtom fortfarande om han fick i sig mjölk eller ägg tidigare i veckan.
    Han hade positivt på vete vid första rast som gjordes. Men när man testade mot sädesslagen senare så var det negativt, så vi har, på läkarens inrådan, gett vete hela tiden.
    Nej. det känns ju som om det skulle vara något han får i sig upprepade gånger.
    Men ibland kan det ju ta tid innan magen rättar till sig. Efter Alex haft lapparna på sig så tog det 3 veckor för honom att komma i form.

Har läst om barn som reagerat på ägget i andras pannkakor så det skulle ju kunna vara något sånt. Dessutom, reagerar han luftburet så får er förskola plocka bort ägg från förskolan. Det ska inte finnas ägg där. Ägget finns kvar där i luften även om de plockade bort det när ni kom.

spatsy: Ja, jag är då av åsikten att eksem bara är en allergisk reaktion. Jag tror ju att all typ av eksem kan botas med rätt mat. Men jag kan ju ha fel också. :) Tror bara så för att min sons "så typiska böjveckseksem" försvann helt med rätt kost. 
  • mithrandil

spatsy: Tack!! :) Det lät super gott. Måste jag prova. :)

Kan man hitta choklad utan mjök och soja? Har letat men gett upp varje gång. :)

Om ingen i er släkt har psoriasis så är det mindre troligt då det är en ärftlig åkomma.     

• mithrandil
    LillSkruttet skrev 2012-02-04 23:18:54 följande:
    Btw, min mamma har köpt hem ett 3-pack med chokladsojadryck som hon tänkte till Leo. Hur känsligt är drt för en mjölkallergiker att dricka sojadryck vid några få tillfällen?

Var inte rekommendationen att undvika soja till ett års ålder?

Jag kan inte se något hinder om man ger soja om ingen allergi finns. 
    Man behöver ju kanske inte byta ut allting mot sojaprodukter, men nån gång då och då. :)   
  • mithrandil

Lillskruttet: Men om ni aldrig provat soja tidigare så ska du nog vara försiktig när du ger.

• mithrandil
    Trasan0606 skrev 2012-02-05 20:59:44 följande:
    Nu har skrutten fått passerade ärtor i några dagar, är uppe i en tesked nu och ingen reaktion alls. Hyn är finare än någonsin och han är pigg och glad hela tiden - tom nätterna har varit bra. Vore underbart om jag kunde stryka något från allergilistan!

Om han nu klarar ärtor, tror ni han fixar de andra baljväxterna också eller bör jag vara försiktig med bönor osv? Soja har jag inte vågat pröva i min kost än för det är jag tämligen säker på inte funkar.
    Nej tyvärr. Du kan tåla en balväxt men inte en annan så även om han klarar ärtor så betyder det ledsamt nog inte att han klarar bönor eller andra baljväxter. Soja är ju också en baljväxt tex.
  • mithrandil

Gissar på att det på baksidan står en liten varning om att den kan innehålla spår av mjölk och/eller soja. :)      
  • mithrandil

Avena: känner inte dig så bra och vet inget om ditt barn. Är han helt bra nu? Annars skulle jag tagit bort allt för att provocera längre fram! Prover säger inte allt tyvärr.

Eli: välkommen tillbaka! :)

• mithrandil
    Allrona skrev 2012-02-10 15:19:39 följande:
    Någon som vet något godis som man tål som är utan allt?
    ekorrens ekologiska. Finns två påsar som funkar. 
    Ena påsen är grön och heter typ syrliga godisar och den andra är orange och kallas vilda bär tror jag.
    Men akta dig för de övriga påsarna då de innehåller mjölk eller vetemjöl.

Sen köpte jag en jättegullig ask med gelehjärtan på IKEA, kostade 30kr för 2 förpackningar och var jättegoda. Så gott med lite variation. Nu när jag tittar på ekorrens hemsida så verkar de komma därifrån. :)

Undra om inte ecovital har viss godis också. Smakade för sött för min smak och dessutom hittar jag dom bara på ICA MAXI i mölndal. Men jag vill minnas att de hade colaflaskor och vinergumm utan allt. :)

Mina barn verkar klara dom och de blir alltid dåliga om vi köper tex tablettaskar och så. 
Svar på tråden Allergitråden