• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Ellisizza
    Mela78 skrev 2010-05-06 22:03:51 följande:
    Såg idag Sempers nya risgröt utan smak från 4 månader på vårt Coop. Apropå gröt/välling rekomendationen max 3 gånger per dygn, hänger inte det ihop med att man vill begränsa glutenintaget? Det är ju ganska stora mängder gluten i vanlig köpevälling och gröt.
    Åh, finns den nu? Jag letade som en galning i början av veckan för jag hade hört att den skulle finnas men jag hittade den inte då.
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2010-05-06 21:19:03 följande:
    Tack så mycket för tipsen Ja, max tre mål gröt/välling per dag gäller än. Så det kanske är bäst som du säger att börja med egen gröt. Kanske får prova köpa den gröten som jag länkade till och se om den går ner eller om den smakar damm Pama minutris har vi hemma. Har inte tänkt på att man kan göra gröt till sonen av det. Har inte sett Carlshams risdryck i affärerna här men det borde väl gå att hitta
    Här finns Carlshamns risdryck på Ica, Maxi och Coop Forum, men inte på Willys eller Hemköp. Men de brukar kunna ta hem om man frågar. Om inte annat så kan man säkert få beställa hela plattor (det behöver inte förvaras oöppnat i kyl, så garderob eller liknande funkar om man inte har plats i köket).

Oldas är ju smidig för att du slipper koka. Vi har alltid gett gröt med fruktmos, annars har han inte ätit.
    Pama smakar betydligt  bättre med risdryck än vatten och så lite olja i och berika samt fruktmos, så äts det här.

Något annat som jag gillade skarpt var Sagogryn (en liten liten påse med potatisgryn) som kokades med risdrycken. Står ofta i närheten av Pama.

Gillas inte konsistensen så kan man ju mixa. Miralicia gör youghurt på mixad Pama-gröt har jag för mig.
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-05-06 21:40:28 följande:
    Siri har astma och mycket problem med slem. Jag tycker att mollipecten hjälper henne bra tillsammans med astmamedicinerna. Det som löser slemmet bäst när man väl har fått det är mollipect enligt vår läkare. OM hon har ansträngd utandning tycker jag det låter som astma, om ni andra har det så är det ju inte så långsökt heller. Tycker du själv att det verkar som om hon trycker ut luften när hon andas ut? När hon blir fökyld hur blir det då? Om hon mest hostar på morgonen och vid något enstaka tillfälle dagtid KANSKE mollipect kan räcka som behandling. Obehandlade astmasjuka barn brukar ha det väldigt jobbigt nattetid.
  • Tibell
    Snutten skrev 2010-05-06 22:10:07 följande:
    Siri har astma och mycket problem med slem. Jag tycker att mollipecten hjälper henne bra tillsammans med astmamedicinerna. Det som löser slemmet bäst när man väl har fått det är mollipect enligt vår läkare. OM hon har ansträngd utandning tycker jag det låter som astma, om ni andra har det så är det ju inte så långsökt heller. Tycker du själv att det verkar som om hon trycker ut luften när hon andas ut? När hon blir fökyld hur blir det då? Om hon mest hostar på morgonen och vid något enstaka tillfälle dagtid KANSKE mollipect kan räcka som behandling. Obehandlade astmasjuka barn brukar ha det väldigt jobbigt nattetid.
    Jag är verkligen jätte dålig på det här med andningen. Men läkaren sa att hon kunde se/höra att hon hade anstränd utandning. Jag tycker mest hon flåsar och har sig mest hela tiden =)
    För någon dag sedan när hon anstrände sig ( bajsade på toaletten , hon gör alltid det nämligen ) så hade hon en något pipig utandning också. Har dock inte tänk på det mer sen !!
    Hon har inte det jobbigt alls under natten, sover som en stock. Hennes syster fick diagnosen förkylningsastma för några månader sedan och hon hade det som mest jobbigt på morgonen då hon hostade tills hon kräktes fler gånger ( varje morgon under 4 månader )
    Så jag bör nöja mig med mollipecten så länge och helt enkelt avvakta ?! Är såå jobbigt att se/höra henne rossla värre än någon annan kaffeapparat. Och hostan hjälper tyvärr inte.
  • Ellisizza
    Kavat skrev 2010-05-06 22:06:22 följande:
    Här finns Carlshamns risdryck på Ica, Maxi och Coop Forum, men inte på Willys eller Hemköp. Men de brukar kunna ta hem om man frågar. Om inte annat så kan man säkert få beställa hela plattor (det behöver inte förvaras oöppnat i kyl, så garderob eller liknande funkar om man inte har plats i köket). Oldas är ju smidig för att du slipper koka. Vi har alltid gett gröt med fruktmos, annars har han inte ätit. Pama smakar betydligt  bättre med risdryck än vatten och så lite olja i och berika samt fruktmos, så äts det här. Något annat som jag gillade skarpt var Sagogryn (en liten liten påse med potatisgryn) som kokades med risdrycken. Står ofta i närheten av Pama. Gillas inte konsistensen så kan man ju mixa. Miralicia gör youghurt på mixad Pama-gröt har jag för mig.
    Då ska jag kolla efter risdrycken på Maxi där vi handlar ibland. Men innehåller den salt? Dvs kan man ge den till barn under ett år?

Oldas, är det den jag länkade till (Organix) eller vilken gröt är det?

Sagogryn ska jag leta efter då också Så bra att ha lite alternativ! Ska nog köpa hem Sempergröten också så har man något som går bra att fixa till snabbt när man är ute.

Nu är det bara att sakta prova en sak i taget och hoppas att han tål det. Just nu äter han bara potatis, palsternacka, majs, rapsolja och päron så vi har inte hunnit så långt. Men han får ju Neocate så han lär väl få i sig det han behöver därifrån. Han är jättebra i magen och fin i huden så vi tar det jättelugnt och provar endast en ny sak i taget och då i säkert en vecka eller mer.

Han mår så bra och gapar glatt för skeden när man ger honom mat. Så roligt! Han som tidigare knep ihop munnen så fort han såg en sked. Så nu är vi väldigt försiktiga så att han får må så här bra. Någon proteinkälla (nötkött/kykling), en frukt till och så en sorts gröt vore skönt om vi kunde lägga till. Känns lite synd om stackarn som äter potatis och majs eller potatis och palsternacka till lunch och middag varje dag men han gapar ju glatt och mår bra så då får det duga
  • EL I
    Tibell skrev 2010-05-06 22:16:17 följande:
    Jag är verkligen jätte dålig på det här med andningen. Men läkaren sa att hon kunde se/höra att hon hade anstränd utandning. Jag tycker mest hon flåsar och har sig mest hela tiden =) För någon dag sedan när hon anstrände sig ( bajsade på toaletten , hon gör alltid det nämligen ) så hade hon en något pipig utandning också. Har dock inte tänk på det mer sen !! Hon har inte det jobbigt alls under natten, sover som en stock. Hennes syster fick diagnosen förkylningsastma för några månader sedan och hon hade det som mest jobbigt på morgonen då hon hostade tills hon kräktes fler gånger ( varje morgon under 4 månader ) Så jag bör nöja mig med mollipecten så länge och helt enkelt avvakta ?! Är såå jobbigt att se/höra henne rossla värre än någon annan kaffeapparat. Och hostan hjälper tyvärr inte.
    testa först och se. snutten har ju erfarenhet av barn med astma, jag kan ju bara med vuxna och astma, är inte så insatt i hur barn funkar tyvärr Har som sagt aldrig ens sett någon patient som haft mollipect vid astma eller slembesvär pga astma, men det är ju helt annat med barn och ordinationer på olika mediciner.
    Om det inte hjälper så hör av dig igen och säg attt du vill ha nåt annat.

Sonen har förkylningsastma (stora sonen) och han fick först ventoline mot sin hosta (han reagerar oftast med hemsk hosta och ibland när det är lite värre s åfår han svårt att andas med pipig andning). Det funkade bra mot själva hostan men hans pipande och väsande hjälpte det inte emot. Vi fick då inhalationer.
  • Snutten
    Tibell skrev 2010-05-06 22:16:17 följande:
    Jag är verkligen jätte dålig på det här med andningen. Men läkaren sa att hon kunde se/höra att hon hade anstränd utandning. Jag tycker mest hon flåsar och har sig mest hela tiden =)För någon dag sedan när hon anstrände sig ( bajsade på toaletten , hon gör alltid det nämligen ) så hade hon en något pipig utandning också. Har dock inte tänk på det mer sen !!Hon har inte det jobbigt alls under natten, sover som en stock. Hennes syster fick diagnosen förkylningsastma för några månader sedan och hon hade det som mest jobbigt på morgonen då hon hostade tills hon kräktes fler gånger ( varje morgon under 4 månader )Så jag bör nöja mig med mollipecten så länge och helt enkelt avvakta ?! Är såå jobbigt att se/höra henne rossla värre än någon annan kaffeapparat. Och hostan hjälper tyvärr inte.
    Nja! Nöja dig kanske är fel ord för man kan helt klart minska slemproduktionen med rätt astmamediciner. Så som du beskrev det i första inlägget lät det mer som om att hon hostade en del på morgonen, någon enstaka gång på dagen och sedan var hon ok.

Jag hade gett mollipecten, sett om den hjälper. Och dessutom kontaktat den barnläkare ni har varit i kontakt med angående allergierna om denne var bra.
  • Kavat
    Ellisizza skrev 2010-05-06 22:19:43 följande:
    Då ska jag kolla efter risdrycken på Maxi där vi handlar ibland. Men innehåller den salt? Dvs kan man ge den till barn under ett år? Oldas, är det den jag länkade till (Organix) eller vilken gröt är det? Sagogryn ska jag leta efter då också Så bra att ha lite alternativ! Ska nog köpa hem Sempergröten också så har man något som går bra att fixa till snabbt när man är ute. Nu är det bara att sakta prova en sak i taget och hoppas att han tål det. Just nu äter han bara potatis, palsternacka, majs, rapsolja och päron så vi har inte hunnit så långt. Men han får ju Neocate så han lär väl få i sig det han behöver därifrån. Han är jättebra i magen och fin i huden så vi tar det jättelugnt och provar endast en ny sak i taget och då i säkert en vecka eller mer. Han mår så bra och gapar glatt för skeden när man ger honom mat. Så roligt! Han som tidigare knep ihop munnen så fort han såg en sked. Så nu är vi väldigt försiktiga så att han får må så här bra. Någon proteinkälla (nötkött/kykling), en frukt till och så en sorts gröt vore skönt om vi kunde lägga till. Känns lite synd om stackarn som äter potatis och majs eller potatis och palsternacka till lunch och middag varje dag men han gapar ju glatt och mår bra så då får det duga
    Ja, det går bra att använda under ett år. Inte mer salt än vad som finns i kroppen har jag för mig Miralicia skrev någon gång.

Jag som läste för snabbt. På apoteket finns Oldas, trodde det var den. Men det här var ju en helt annan såg jag nu! Ingen erfarenhet av den.

Han har inte ont av att äta ensidigt heller ett tag, min son levde på fåtal grejer under många månader när vi precis kommit på allergin och oj, så bra han mådde.

Sen om du även vill testa majs framöver, så finns Polenta, majsgryn som man också kan koka som egen gröt. Blir dock lite "grynigare".
  • EL I
    Ellisizza skrev 2010-05-06 22:19:43 följande:
    Då ska jag kolla efter risdrycken på Maxi där vi handlar ibland. Men innehåller den salt? Dvs kan man ge den till barn under ett år? Oldas, är det den jag länkade till (Organix) eller vilken gröt är det? Sagogryn ska jag leta efter då också Så bra att ha lite alternativ! Ska nog köpa hem Sempergröten också så har man något som går bra att fixa till snabbt när man är ute. Nu är det bara att sakta prova en sak i taget och hoppas att han tål det. Just nu äter han bara potatis, palsternacka, majs, rapsolja och päron så vi har inte hunnit så långt. Men han får ju Neocate så han lär väl få i sig det han behöver därifrån. Han är jättebra i magen och fin i huden så vi tar det jättelugnt och provar endast en ny sak i taget och då i säkert en vecka eller mer. Han mår så bra och gapar glatt för skeden när man ger honom mat. Så roligt! Han som tidigare knep ihop munnen så fort han såg en sked. Så nu är vi väldigt försiktiga så att han får må så här bra. Någon proteinkälla (nötkött/kykling), en frukt till och så en sorts gröt vore skönt om vi kunde lägga till. Känns lite synd om stackarn som äter potatis och majs eller potatis och palsternacka till lunch och middag varje dag men han gapar ju glatt och mår bra så då får det duga
    vad jag lärt mig så är det ingen fara att ge salt till barn under ett år, sånt som innehåller salt automatiskt men man ska inte SALTA på maten etc.
  • Tibell
    Snutten skrev 2010-05-06 22:22:36 följande:
    Nja! Nöja dig kanske är fel ord för man kan helt klart minska slemproduktionen med rätt astmamediciner. Så som du beskrev det i första inlägget lät det mer som om att hon hostade en del på morgonen, någon enstaka gång på dagen och sedan var hon ok.Jag hade gett mollipecten, sett om den hjälper. Och dessutom kontaktat den barnläkare ni har varit i kontakt med angående allergierna om denne var bra.
    Nej den läkaren är allt annat än bra =) Ska ta kontakt med en annan barnmottagning som ligger en bit bort och fråga om de vill ta sig an oss. Alltså med allergierna. Är så trött på att bli motarbetad hela tiden. Inte konstigt man tvekar själv ibland!

Ja alltså hon hostar ju som en tok på morgonen, sen hostar hon någon enstaka gång under dagen. Men däremot rosslar hon hela tiden. Vare sig hon precis hostat eller inte. Så blir det inte bättre med mollipecten ringer jag nog och ber om mer hjälp. Känns mindre roligt att lyssna på hennes rosslande när man vet att det ligger massa slem nere i lungorna =( Min lilla skrutta. Aldrig ska hon få vara bra. Hon hade dessutom tappat lite vikt och det har hon INTE råd med. Hon väger nu 5990 och blev 6 månader förra veckan. Hon är dock på rätt så gott humör mellan varven..som tur är =)

Tack snälla för all hjälp!!!
Svar på tråden Allergitråden