• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

Vet inte om det var en tillfällighet. Vi får vänta och se. Han sov hela natten i natt också. Kanske bara var övertrött när han inte sov mer än 15 minuter i går på dagen. vi får se. Det känns i alla fall väldigt bra nu när han står på vetefritt för jag känner mig säker på hans allergi. Nu är det extra noggrannhet som gäller för att få bort alla symtom igen
    Ska ge honom lite laktulos i dag och se om det kan tänkas vara så att han blivit hård i magen av det han fick för en vecka sedan och därför är magen uppblåst och han har lite ont fortfarande. Skadar ju aldrig att testa. Det ser lite hårt ut det som kommer ut.

• susieQ

Tänkte bara dryfta en liten mammaångestfundering med er...
    Inatt ska Olof sova över hos sin farmor och farfar. Mannen och jag behöver verkligen återhämtning efter månader av skrik och missnöje (Olof som har skrikit alltså ). Nu verkar det ju som att han tål neocate som vi fick hem i veckan, så min fundering är om jag skulle ta tillfället i akt och passa på att sluta amma. Senaste kanske 1 ½-2 veckorna har jag i princip enbart ammat kvällar och nätter. Känner själv att jag skulle vilja sluta amma eftersom Olof har reagerat på så mycket och min kost består för närvarande bara av banan, bovetegröt och ris o köttfärssås :-/
    Men jag tycker att det är ett så svårt beslut att ta. Jag vill ju egentligen sluta, samtidigt som det känns som att jag "tar ifrån" honom något han behöver/vill ha...
    Samtidigt så mår jag ju inte bra av att leva på denna svältkost hur länge som helst...
    Känner mig så villrådig...

• Tibell
    EL I skrev 2010-05-07 07:56:09 följande:
    Vet inte om det var en tillfällighet. Vi får vänta och se. Han sov hela natten i natt också. Kanske bara var övertrött när han inte sov mer än 15 minuter i går på dagen. vi får se. Det känns i alla fall väldigt bra nu när han står på vetefritt för jag känner mig säker på hans allergi. Nu är det extra noggrannhet som gäller för att få bort alla symtom igen Ska ge honom lite laktulos i dag och se om det kan tänkas vara så att han blivit hård i magen av det han fick för en vecka sedan och därför är magen uppblåst och han har lite ont fortfarande. Skadar ju aldrig att testa. Det ser lite hårt ut det som kommer ut.
    Vad skönt att han sovit gott =) Att han var ledsen och svårnattad kan ju som du säger bero på att han var övertrött. Våra barn är precis likadana!
  • Ellisizza
    susieQ skrev 2010-05-07 08:59:54 följande:
    Tänkte bara dryfta en liten mammaångestfundering med er... Inatt ska Olof sova över hos sin farmor och farfar. Mannen och jag behöver verkligen återhämtning efter månader av skrik och missnöje (Olof som har skrikit alltså ). Nu verkar det ju som att han tål neocate som vi fick hem i veckan, så min fundering är om jag skulle ta tillfället i akt och passa på att sluta amma. Senaste kanske 1 ½-2 veckorna har jag i princip enbart ammat kvällar och nätter. Känner själv att jag skulle vilja sluta amma eftersom Olof har reagerat på så mycket och min kost består för närvarande bara av banan, bovetegröt och ris o köttfärssås :-/ Men jag tycker att det är ett så svårt beslut att ta. Jag vill ju egentligen sluta, samtidigt som det känns som att jag "tar ifrån" honom något han behöver/vill ha... Samtidigt så mår jag ju inte bra av att leva på denna svältkost hur länge som helst... Känner mig så villrådig...
    Jag hade ungefär samma funderingar som dig. Min son reagerade på det jag åt även fast jag nästan bara levde på ris, köttfärs, majs, gurka och sallad. Kändes som att jag höll på att svälta ihjäl.

Vi fick Neocate utskrivet när sonen var 6,5 månader. Han tålde det bra på en gång. Ammade bara någon gång per dag då vi började med Neocate men hade helammat innan vi fick det utskrivet. Men sen en dag så åt jag lite tacokrydda och pang så var hela sonen full med nässelutslag. Så då slutade jag amma tvärt! Fick pumpa ur under ett par dagar för jag hade helammat bara några dagar innan så jag hade mycket mjölk.

Sonen blev helt bra inom någon vecka! Jag som kämpat så med att undvika allt möjligt för jag ille ju amma. Men i efterhand ångrade jag att jag ammat så länge. Sonen mår prima utan amning och det är så himla skönt att få äta vad man vill! Gick upp nått kilo i vikt efter jag slutat amma för det var så gott att få äta igen

Om jag får ett till barn som är lika känsligt kommer jag sluta amma på en gång när problemen uppstår. Oavsett hur gammalt barnet är.

Fundera hur du vill göra men jag tycker absolut inte att du ska få dåligt samvete om du slutar amma. Dock kanske du ska pumpa ur i början så att du ser att han verkligen tål Neocate. Om han inte tål det kan du ju bara börja amma igen.
  • susieQ
    Ellisizza skrev 2010-05-07 09:08:59 följande:
    Jag hade ungefär samma funderingar som dig. Min son reagerade på det jag åt även fast jag nästan bara levde på ris, köttfärs, majs, gurka och sallad. Kändes som att jag höll på att svälta ihjäl.Vi fick Neocate utskrivet när sonen var 6,5 månader. Han tålde det bra på en gång. Ammade bara någon gång per dag då vi började med Neocate men hade helammat innan vi fick det utskrivet. Men sen en dag så åt jag lite tacokrydda och pang så var hela sonen full med nässelutslag. Så då slutade jag amma tvärt! Fick pumpa ur under ett par dagar för jag hade helammat bara några dagar innan så jag hade mycket mjölk.Sonen blev helt bra inom någon vecka! Jag som kämpat så med att undvika allt möjligt för jag ille ju amma. Men i efterhand ångrade jag att jag ammat så länge. Sonen mår prima utan amning och det är så himla skönt att få äta vad man vill! Gick upp nått kilo i vikt efter jag slutat amma för det var så gott att få äta igen Om jag får ett till barn som är lika känsligt kommer jag sluta amma på en gång när problemen uppstår. Oavsett hur gammalt barnet är. Fundera hur du vill göra men jag tycker absolut inte att du ska få dåligt samvete om du slutar amma. Dock kanske du ska pumpa ur i början så att du ser att han verkligen tål Neocate. Om han inte tål det kan du ju bara börja amma igen.
    Tack för ditt inlägg! Ja det är väl egentligen så jag känner, att det vore bättre för oss alla om jag slutade amma. Så mycket lättare att ha koll på hans mående och vad han får i sig, och så kan jag ju börja äta igen... Är sugen på allt allt allt för tillfället! Maten stiger en åt huvudet när man ska hålla så strikt kost...
  • Mama Law

Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen.

Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • EL I
    Mama Law skrev 2010-05-07 10:04:23 följande:
    Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen. Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!
    åh vad roligt. Håller alla tummar jag har lycka till!
  • Tibell
    Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen.Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!
    Usch stackars liten =(

Ska hålla alla tummar jag har att han får sin önskan uppfylld, det verkar som att han verkligen är värd det!!!
  • Snutten
    Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen.Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!
    Hoppas att han får sin önskan uppfylld. Håller tummarna!
  • FenomenaA
    Hej allihopa. Här är det tungt just nu wiking ser inte alls för rolig ut och ju längre dagen går desto mer svälld i ansiktet blir han... antagligen pga pollen. Fick idag ett väldigt trevligt samtal utav Wikings dietist där hon meddelade att Wiking är nominerad till Min Stora Dag. Blev så glad hoppas verkligen att han får sin önskan uppfylld att få åka och bada i solen. Snälla ni håll tummarna för att hans önskan ska gå i uppfyllelse!
    Jag håller tummarna! Såg allt som Wiking inte tål. Vad äter han (om jag får fråga)? Det verkar väldigt besvärligt.
Svar på tråden Allergitråden