Inlägg från: Lilla Ego 07 |Visa alla inlägg
  • Lilla Ego 07

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Zvartaliljan skrev 2010-09-17 11:14:38 följande:
    Bombade bt lite, får passa på när Maia är på dagis o den andra klätterapan sover!
    Han har blivit så stor Gråter knappt bebis längre ju...

Förresten, vet ni vad som gäller under föräldraledighet, får man sälja på tradera då? Jag tar inte ut alla dagar i veckan men börjar bli orolig nu...
    Hörde nämligen om en som blev fälld nu för bidragsbrott för att hon sålt på tradera under tiden hon varit sjukskriven. Då kanske man inte får sälja när man är föräldraledig heller, räknas väl som jobb säkert. Även om det bara är privata saker tydligen, o inte från företag. Denna kvinnan hade sålt loppissaker...
    Det låter ju helt befängt ju!

Jag kollade med skattemyndigheten nyss. Man får sälja "begagnade" saker för 50 000 per år utan att det ska räknas som att man bedriver företag.
    Isf skulle väl alla vi åka dit. Ja menar alla har väl sålt saker u nder man varit föräldraledig? Jag var dessutom sjukskriven en period när jag väntade L. Inte på heltid visserligen.
    Menar du att de lägger ner tid o energi för att ta de stackarna som försöker få in några kronor extra genom att sälja grejor?
    Syr upp fina mössor, kolla på: www.sarabellabusa.blogg.se
  • Lilla Ego 07
    Zvartaliljan skrev 2010-09-17 11:46:48 följande:
    jag säljer nog begagnat för mer än så per år Foten i munnen men inte så jag tjänar på det ju...går absolut inte +. Usch fick ont i magen nu ju...vet att jag är shopoholic o handlar alldeles för mycket till mina barn och därför säljer jag ju mycket också...dumt och inte bra för ekonomin, men trodde aldrig jag gjorde något fel skattemässigt! Har mejlat skatteverket nu och frågat vad som gäller...de får väl i värsta fall gå igenom mina konton...kollar de ut o in så hittar de då inget + i slutändan...
    Berätta gärna va de sa sen. Ja men shopoholics är vi väl allihopaGlad De flesta säljer nog för mer än så per år.....

Men hur kommer de på att de ska granska nån då? Går de in på T och kollar då eller?

Låter ju mer som om någon missundsam "vän" har satt dit den du hörde om isf. Iofs så kryllar det väl av såna "vänner" där ute så man vet ju aldrig...
  • Lilla Ego 07
    Kristyr skrev 2010-09-17 12:38:12 följande:
    ang skatten så som någon skrev så kan man väl inte skatta för nått man inte gör en vinst på? Och om man gjorde en vinst och ska skatta för det ska man ju göra avdrag för omkostnader dvs traderas avgifter osv väl??

Nu är jag långt ifrån att sälja för massor och går absolut inte plus på mitt traderande!
    Jag håller med dig. Så borde det ju vara kan man ju tycka. Jag har inte lust att betala mer skatt än jag redan gör, det räcker och blir över tycker jagGlad 

Visst har det funnits några plagg man gjort "vinst" på. Men det är ju om man lyckats få tag på nåt plagg på superrea och sen sålt det dyrare sen helt nytt. Men hur ska de kunna veta att man inte köpt det till ordinarie pris?

Nä de kan hålla sig till o jaga de stora svindlarna och låta oss små hobby säljare vara tycker jag.
  • Lilla Ego 07
    h80 skrev 2010-09-17 13:38:30 följande:
    min kompis i Stockholm var precis inne på matador o de har INTE fyllt på sen förra veckan. Fanns nästan ingenting kvar
    Tack för att du sa det! Hade ångest här ett tag för att jag inte kom iväg dit idag nämligen :)

Vad var rabatten då?
  • Lilla Ego 07
    Silverhaj76 skrev 2010-09-17 14:02:19 följande:
    De hade 40% på det som var på 30% förra veckan.
    Aha, precis som jag trodde då :)

Får se om jag går förbi där nästa vecka på lunchen kanske
  • Lilla Ego 07
    Smultronhjärta skrev 2010-09-18 20:07:35 följande:
    JsN skrev 2010-09-18 20:04:53 följande:
    Fasiken vad du är duktig! Själv ska jag fota till en prolist imorgon. 20 annonser. Fast det räcker rätt gott med det antalet åt gången när man jobbar också.

Hur gick det hos logopeden?
    Känner mig rätt duktig faktiskt..ska nog belöna mig med lite vin!

Det gick finfint hos logopeden-ingen fara på taket då Max är tidig på en del och sen på annat..Så nu spelar vi konsonantmemo här hemma för att kicka igång vissa ljud
    Vad är det för ljud som Max har svårt med?

Min E var rätt så sen med att börja prata. Han pratar mycket nu men många ljud som han inte vill eller kan säga. För ett tag sedan så stammade han väldigt också men det tror vi var för att han var så ivrig på att få fram ord fort och därför hakade upp sig. Det har blivit mycket bättre och nu stammar han bara lite ibland.

Bvc sa att vi kunde ju gå till logoped för att kolla så allt var ok men jag tyckte inte vi skulle göra det då. Tycker han ska bli lite större iaf för nu är han ju så liten ännu. Får hoppas det reder ut sig, annars får man väl ta tag i det.
  • Lilla Ego 07
    Smultronhjärta skrev 2010-09-18 20:26:55 följande:
    främst frikativor och så assimilerar han ofta.. Jag bad om remiss för att jag såg en ny ilska hos Max när han inte kunde göra sig förstådd
    Oki med risk för att låta jävligt korkad, men va menade du nu Glad
  • Lilla Ego 07
    Smultronhjärta skrev 2010-09-18 20:32:40 följande:
    Haha..jag är språkmänniska så förlåt (nej inte när det gäller danska JsN ) Han har svårt med v och f..Iofs så är det andra också d,k,s beroende på placering.. assimilera innebär att han gör det bekvämt för sig genom att förändrar ett språkljud till ett annat som ligger nära ofta m och n
    Oki...Glad Det låter lite lika som min E faktiskt. Kanske skulle gå iväg med honom iaf då om det inte ordnar upp sig snart.
  • Lilla Ego 07

Ängeln: Tusan vad fina dina barn blev i mössorna!!

Jag skulle så gärna vilja ha lite bilder på fina barn i mössorna att lägga ut på min blogg Hjärta

Så hojta om du vill dela med dig av nån bild på dina sötfisar, vore himlans nice :)

Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17