Inlägg från: Lilla Ego 07 |Visa alla inlägg
  • Lilla Ego 07

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Kristyr skrev 2010-10-05 11:48:58 följande:
    får inget ajabaja paket än.. har inte betalat fick ju mail av dem igår första. Ska betala idag eller i morgon.. Vill inte att det stoora paketet med småfolkisar ska komma om ev maken måste vara hemma och vabba för sonen på torsdag då jag och lillesyster ska till bvc.

Visst det är väl då han får vabba? Så jag har tolkat iaf....Det borde väl gå att han vabbar hela dagen va?Drömmer Han har ju lixom 1h resväg enkel väg. BVC är ju kl 11... sedan vill jag ju gå på föräldragruppen som jag och lillesyster har anmält oss till kl 13. Det är bara en träff för oss flerbarnsföräldrar... det är ju ju med BVC besök
    Men du kan din man verkligen vabba för sonen när du är hemma för dottern?

Vi fick till svar när jag var föräldraledig med lill tjejen att pappan inte kunde vabba för sonen när han var sjuk
    Syr upp fina mössor, kolla på: www.sarabellabusa.blogg.se
  • Lilla Ego 07
    ängeln83 skrev 2010-10-05 12:46:03 följande:
    Tror du har rätt där, tror inte pappan får vabba för det ena barnet när jag ändå är hemma.
    Det sa de till oss iaf. I våras hade vi en himlans massa sjuka barn, det var vattkoppor, tredagarsfeber o förkylningar. Rätt tufft alltså för mig att vara hemma med båda sjuka barnen under långa perioder. De på försäkringskassan sa mer el mindre att det bara är att gilla läget. Om jag själv skulle bli sjuk så var jag isf tvungen att sjukskriva mig för att pappan skulle kunna vara hemma och ta hand om barnen och då vabba för sonen som var sjuk.
  • Lilla Ego 07
    lillronya skrev 2010-10-05 12:50:43 följande:
    Den ena förälderna kan vabba för att åka till sjukhus med ett av barnen medans den andra föräldern är hemma med de andra barnen iaf. För så har vi fått göra ett flertal gånger.
    När du har varit hemma och tagit ut föräldrapenning för något barn?
  • Lilla Ego 07
    Olivers Mamma skrev 2010-10-05 13:16:05 följande:
    Fast då har det väl varit när båda redan varit hemma och du med?

Kristyr, din make får vabba för du är ju inte hemma och tar hand om det andra barnet. Du är ju iväg på läkarbesök och med all restid och väntetider som det ibland kan bli o så så funkar det ju absolut inte att dra med en skjukling oxå   Det resonemanget kör fk på stenhårt, kan dock vara att de vill ha ngn slags bekräftelse på att du varit iväg men det är sällan de begär in det.
    Vad menar du? E skulle varit hos sin dagmamma men fick ju vara hemma hos mig eftersom han var för sjuk för att vara där. Jag var föräldraledig med L, inte med E. Min man fick alltså inte vabba för E då.
  • Lilla Ego 07
    Kristyr skrev 2010-10-05 15:04:51 följande:
    ängeln83 skrev 2010-10-05 12:46:03 följande:
    Tror du har rätt där, tror inte pappan får vabba för det ena barnet när jag ändå är hemma.
    jo om man den föräldern som är hemma ska till BVC eller läkare med det andra barnet... har jag läst mig till på FKs hemsida.

kan ju lixom inte ta med ett sjukt barn till sjukhus eller BVC...
    Du har säkert rättGlad Önskar jag hade vetat det, när vi sprang på VC med våra barn. Fick ordna tillfällig barnvakt hos grannen då och så fick man jäkta halft ihjäl sig, nån gång så var mannen hemma just då men det fick han ju jobba in sen då istället. Jag ringde och frågade men man kanske måste vara mer specifik i sin fråga när man ringer dig, hade jag sagt att ja va tvungen att gå till VC så hade de kanske sagt ok på det.
  • Lilla Ego 07
    Kristyr skrev 2010-10-05 15:21:45 följande:
    det är ju inte så trevlig att släpa med sjuka syskon till läkare/BVC eller liknande.... varken för barnet eller för de andra patienterna...
    Nej jag håller med dig där det ska man ju inte göra. Sen så kan jag tycka att om man är hemma med 2 jättesjuka barn så kan man ibland behöva stöd och hjälp från den andra föräldern. Det skulle jag behövt iaf när båda barnen hade vattkoppor och sonen då var jättedålig i över en vecka. Man ska nog inte alltid fråga utan bara göra så märker de inte nåt sen tror jag, men jag mitt pucko ska ju alltid ringa och "fråga om lov" Glad
    Likadant när jag skulle skola in sonen hos dagmamman. Då fick man ju enligt FK inte ta ut hel föräldrapenning utan skulle ha haft semester sparad till detta pga att man itne hela tiden har "rumslig" kontakt med barnet under inskolning. Det är säkert inte nåt de märker om man inte berättar det för dem som jag råkade göraFlört
  • Lilla Ego 07

Hej i tråden!

Fick hem underbar post idag!

Fiina superfina hoodklänningen från Småfolk, la upp några bilder i bildtråden Glad

Rådjursklänning från Småfolk, kaninklänning från Småfolk och superfina tröjan som Mamma till Simon la upp bild på i bildtråden, också den från Småfolk Glad

Har definitivt snöat in mig på just Småfolk just nu Flört

• Lilla Ego 07
    melizza skrev 2010-10-06 18:46:00 följande:
    Å gud vad fin den var....och vad söt din lilla docka var i den

vilken småfolk kaninklänning är det du pratar om?? köpte du alla dem på BoR?
    Ja den är helt underbar! Kommer bli en stor favorit som jag känner att jag behöver ha sen i större storelekar Glad

Kaninklänningen var från Eleraff. Lila med orangea  kaniner på och svarta prickar. Får se hur länge hon kan ha den klänningen dock för det var 74/80 och såg lite liten ut. Men superfin den med!
  • Lilla Ego 07
    Olivers Mamma skrev 2010-10-06 19:07:24 följande:
    kanske lite sent svar men svarar ändå iom att situationen med sjuka barn kanske uppstår igen :-O

Jo om du är hemma, föräldraledig, med L så är du ju ändå hemma och avstår inte från ngt för att E är hemma.
    Men ponera att du befinner dig på en annan plats än i hemmet, t.ex. sjukhusbesök med L eller besök på en förskola eller något annat. Då förväntas du inte ta med dig E och då får din man vabba.
    Jättebra info! Ska komma ihåg det om jag hamnar i den situationen igen Glad
  • Lilla Ego 07
    Kristyr skrev 2010-10-06 19:49:43 följande:
    visst borde även föräldragrupp på 1h vara med där med..... iof inget läkarbesök men besök på bvc.. har bara en föräldragrupp en gång á 1h som flerbarnförälder....
    Det behöver de ju inte få veta om ju. Desto mindre de vet desto bättre Glad
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17