Duntoffla skrev 2010-11-20 11:14:11 följande:
God middag!
Smilla- Svea är INTE tjock! Herregud, varför ska BVC kläcka såna kommentarer? OK, om man kollar upp barnen när de blir äldre och de faktiskt ligger i överkant men nu? I så fall är Noel också tjock. Han väger ca 18-19 kg och är 100-102 cm lång. Han har alltid vägt mycket och han är kraftigt byggd. Liksom lite fyrkantig i formen
BMI suger tycker jag. Jag ligger i princip alltid själv på den högre delen och jag tog upp det hos företagsläkaren på någon koll för jag tycker att det är gammalmodigt att ens använda BMI nu för tiden. En våg som mäter fett% är mycket mer rättvis. Det finns ju "smala" människor som har hög fettprocent och är chips-tjocka dvs allt sitter runt midjan. Det är ju farligare än lite depåer på höfterna

Sen för egen del så har jag tränat rätt mycket och alltid vägt mycket och då blir BMI högt fast jag inte är tjock. (ja, kanske några kilon för mycket nu men inte så mycket i vanliga fall) Slopa BMI-testerna, de ger inte en rättvis bild många gånger.
Håller med helt och hållet, folk brukar gissa mina vikt ibland och gissar fel på nästan 10kg, alltså de tror jag väger 10kg mindre än jag gör

, och precis som för dig har jag alltid legat högt på BMI kurvan och varit en sån som tränat jämt, tror inte på den där kurvan så mycket.