Inlägg från: Zvartaliljan |Visa alla inlägg
  • Zvartaliljan

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Stormis skrev 2010-04-12 14:21:42 följande:
    Å fina sköldisarna . Svårt det där med ärmar på bebisar. Jar nästan alltid långärmat eftersom jag inte vill smörja in så små och det är ju omöjligt att hålla dem i skuggan hela tiden. Själv behöver jag Molo-salg nu. Har bara köpt till stl 68 och nu inser jag att det är ganska tomt på suitsfronten i stl över. Fast ff ganska gott om kläder !
    Nja jag hoppas att även Mateo klarar solen bra, Maia har aldrig behövts smörjas...inte ens i Argentina behövde hon så mycket, jag bränner mig däremot ALLTID t.o.m i Sverige!
    Men jag håller dom i skuggan förstås, Mateo kommer ju vara så liten i sommar så det blir nog inga problem. Men jag har långärmat också som kommer passa i sommar om vi skulle vara ute när solen ligger på som mest (men undviker helst det)

Jag "behöver" också Molo-salg
  • Zvartaliljan
    lillronya skrev 2010-04-12 14:42:08 följande:
    Å vad härligt!! JAg vet hur det är att vara ensam om att ha körkort.
    ja det har varit jättejobbigt, särskilt eftersom all släkt bor så långt bort. Hans familj är ju 35 mil att köra till! Nu blir det han som får köra hela vägen istället. Sist tog det 8 timmar med alla stopp så jag höll på o somna vid ratten....
  • Zvartaliljan
    JsN skrev 2010-04-12 16:32:58 följande:
    För att inte prata om miljövinsten med att köra vatten kors och tvärs över landet och världen! Flaskvatten är inget annat än idioti! Med egen kolsyremaskin slipper man och får bra (bättre?) vatten men med bubblor!
    inte bättre  då vatten från kolsyremaskiner förstör tänderna något hemskt {#lang_emotions_sealed} i flaskvatten har de tillsatser som gör att tänderna inte blir lika förstörda...

men visst, dricker man med måtta så är det väl ingen fara. fast dricker man med måtta så lär man ju inte behöva någon maskin heller {#lang_emotions_dreamer}
  • Zvartaliljan
    JsN skrev 2010-04-12 16:42:47 följande:
    Nä, de tillsätter inte något i flaskvattnet som gör kolsyran mindre farlig för tänderna. (Det är vanligt vatten, antingen från kran eller från källa med tillsatt kolsyra, eller i några få fall naturligt bubbel) Däremot görs det ofta på grundvatten som naturligt har ett högre pH än ytvatten som ofta används till kranvatten. (Kolsyran är en syra och sänker ph-värdet) MAn kan däremot hålla lite koll på saltinnehållet och fluoridinnehållet i de "naturliga mineralvattnena" eftersom det kan vara lite högt för barn att dricka regelbundet. Här står det hyfsat bra beskrivet varför www.aftonbladet.se/klimathotet/article663422....
    vidarebefodrade bara vad sambons kusin (tandläkare) sa om flaskvatten vs. bubbelvatten från maskin hemma. men visst beror det på vad man har för vatten hemma och vilket flaskvatten man köper.
    det är just det tillsatta saltet som gör påverkan på tänderna mindre (fråga mig inte varför för det har jag glömt bort), han sa att man kan blanda i lite bikarbonat i hemmavattnet så blir det ungefär samma sak som flaskvatten.
  • Zvartaliljan
    JsN skrev 2010-04-12 16:42:47 följande:
    Nä, de tillsätter inte något i flaskvattnet som gör kolsyran mindre farlig för tänderna. (Det är vanligt vatten, antingen från kran eller från källa med tillsatt kolsyra, eller i några få fall naturligt bubbel) Däremot görs det ofta på grundvatten som naturligt har ett högre pH än ytvatten som ofta används till kranvatten. (Kolsyran är en syra och sänker ph-värdet) MAn kan däremot hålla lite koll på saltinnehållet och fluoridinnehållet i de "naturliga mineralvattnena" eftersom det kan vara lite högt för barn att dricka regelbundet. Här står det hyfsat bra beskrivet varför www.aftonbladet.se/klimathotet/article663422....
    här var en annan artikel...om att det inte är så värst miljösmart ändå

www.jonkoping.nu/index.php&task=view&id=8247&Itemid=133

men det beror ju förstås på hur mycket man dricker...allt är relativt som alltid
  • Zvartaliljan
    Smultronhjärta skrev 2010-04-12 21:39:16 följande:
    Fick precis en förfrågan ifall jag tror att en klänning som jag har ute på Tradera i stl 62 är tillräckligt bred för att användas som tunika till en som drar stl 80? Min tanke är "går inte" men vänder mig ändå till experterna? Håller ni med mig
    tja det funkade på Maia men så vägde hon ju bara 7-8kg när hon var 80 lång...så det beror väl på hur smal bebisen är och hur bred klänningen är. Problemet är nog främst ärmhålen.
  • Zvartaliljan
    Greksmurfen skrev 2010-04-12 21:52:05 följande:
    tjejer akut hjälp =S..... har ni nga råd på akut gravid halsbränna =S... har ju inte mkt å ta till hemma precis heller =S har typ bara samarin.....å det funkade ju inte =S....
    det enda som hjälpte för mig var cola...hur knäppt det än låter.
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17