Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

Vi som shoppar danska barnkläder del 17

Nu blir jag helt OT men jag måste bara höra hur ni skulle tolka denna texten om den ens går att tolka på mer än ett sätt för mig är den tydlig i alla fall.
    Rektorn för Augusts fritids (inte samma som för särskolan) verkar inte så positiv till att A ska vara där i sommar en hel del trots att jag inte ska jobba. Jag har ett nästan 3 mån långt sommarlov, vilket A absolut inte orkar med, det räcker med nån vecka av brutna rutiner för att det ska blir kaos för honom och han mår inte bra. Så jag vill ju att han ska få vara på fritids alla veckor utom de 4-5 veckor nånting för det är vad han behöver. Har nu letat i alla dokument vi har från skolan, ibland kan man ha nytta av dem och hittade detta i skolverkets allmäna råd för fritidshem. Visst borde det betyda att han har rätt att vara där om det det bästa för honom?

Riksdag och regering har vid ett flertal tillfällen betonat att förskoleverksamhet

och skolbarnsomsorg har ett särskilt ansvar för barn i behov av särskilt

stöd. Kommunen är skyldig att anvisa dessa barn en plats i förskola eller fritidshem

utifrån barnets eget behov, oavsett vårdnadshavarens sysselsättning.

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    lillronya skrev 2011-02-28 20:31:47 följande:
    Går bara att tolka som att han ska få vara där den tid han behöver. Inte efter vad du hittarpå.
    Ja, jag tycker ju det men ville bara ha lite medhåll
    Everlonn skrev 2011-02-28 20:31:52 följande:
    Jag tycker du tolkar det rätt Vet att Niclas fick extra tid på dagis fast jag var hemma för han behövde det..innan diagnosen! Det var efter 3-årskollen han var inte stilla i en sekund inne på bvc så de frågade om vi ville/behövde extra timmar på dagis
    På dagis var det aldrig några problem
    Jag var ju ledig från slutet på maj förra året också, men A gick på dagis fram till v.28 då de slog ihop avdelningarna och det ändå inte blev som vanligt för honom
    Mamma till Simon skrev 2011-02-28 20:32:07 följande:
    ja det ser ut som om du har rätt till det, men kommunerna är ju tyvärr mästare på att hitta kryphål.
    Ja, de är ju det. Är lite vad jag är rädd för. Jag vet ju hur han mådde efter ca 3 veckor hemma i jul, är först nu han mår riktigt bra igen efter det uppehållet
    Han tecknade taxi varje morgon under de veckorna
  • Busbellan
    solouniko skrev 2011-02-28 20:34:28 följande:
    Busbellan jag tolkar det precis som du, ser inget annat logiskt sätt att tolka texten på!
    Då har jag tänkt rätt då
    Synd bara att det inte är någon lag utan bara skolverkets rekomendationer
  • Busbellan
    Mamma till Simon skrev 2011-02-28 20:38:47 följande:
    men kan du inte få läkarintyg på att han måste ha fasta rutiner, så kan du köra det pappret under näsan på rektorn.
    Ja, man borde kanske kunna få nåt intyg från nån på hab, tror jag ska prata med dem om det när vi ändå träffas på torsdag
  • Busbellan
    Mamma till Simon skrev 2011-02-28 20:43:00 följande:
    TA HJÄLP AV KURATORN, TROR DE SKA HJÄLPA TILL VID SÅDANA HÄR FRÅGOR...oj caps
    tack för tipset, får ta ett samtal med henne, för hon brukar vara bra när det gäller annat
  • Busbellan
    Pepper79 skrev 2011-02-28 20:43:00 följande:
    Håller med om din tolkning
    N verkar eniga
    Då ska jag bara å med rektorn på samma bana
  • Busbellan
    stökmamma skrev 2011-02-28 21:34:10 följande:
    Vart kan man se butte i hjälmis?? *vill oxå ju *
    på Facebook
  • Busbellan
    stökmamma skrev 2011-02-28 22:00:02 följande:
    inte så jag ser ju *hittar inte*
    Hos greksmurfen
  • Busbellan

Men det var hemskt vad tomt här var idag.
    Nu har jag för en gångs skull barn som somnat tidigt, så hit och håll mig sällskap tack

• Busbellan
    lillronya skrev 2011-03-01 20:29:48 följande:

Hej!

Jag har hämtat barn och sånt färdigt för idag.

Så nu är jag också här.

bra
    Nora är med hemma från innebandyn nu så alla hemma här också
Svar på tråden Vi som shoppar danska barnkläder del 17