Vi som shoppar danska barnkläder del 17
Lalalong skrev 2010-11-20 12:04:48 följande:
Har också konstiga erfarenheter av BVC. Mest att dom hänger upp sig på konstiga saker och sen bryr dom sig inte alls om vissa saker. Det är precis som att dom "värderar" vissa utvecklingssaker som mer viktiga än andra och jag vet inte om jag kan hålla med om det.
T.ex. Klara har alltid varit väldigt tidig med pratet och i sin kognitiva utveckling. Däremot sen med motoriken. I början var det väl helt okej, alltså det är ju inte hela världen att hon inte satt stadigt med stöd förrän jättesent, satt still till hon var 12 mån, reste sig mot möbler vid 14 mån (!) och gick vid 18 mån. Det var fortfarande inte "normal"-spannet och då var jag och BVC helt överens om att det inte var några problem (det enda som oroade mig lite var när det dröjde ända till 14 mån innan hon reste sig).
Men ju mer tiden gick och hon fortfarande aldrig "hann ikapp" sina kompisar med det motoriska desto mer har jag frågat och påpekat men det har aldrig varit viktigt. Hon är 4,5 och har precis lärt sig gå i trappor. Fram till nu har hon satt sig på rumpan och hasat, eller krupit baklänges. Hon var nästan 4 innan hon kunde gå ner för en trottoarkant utan att hålla någon i handen! Hon kan knappt fortfarande åka rutschkana själv eftersom hon har svårt att sätta sig rakt ner och få fram fötterna på ett smidigt sätt innan hon ska åka (om ni förstår hur jag menar). Men inget av detta är viktigt.
Hon är 97 cm lång och väger 12,5 kg. Jag tycker inte att hon är så himla kort egentligen. Hon ligger mer under på vikten än på längden och även om jag egentligen inte oroar mig för vikten heller eftersom hon är frisk och pigg, så borde det i min bok vara mer bekymmersamt. Men nej, däremot är hon för kort enligt BVC. Det är oroväckande och det ska kontaktas läkare och hej och hå.
Nu var vi på 10 månaders kontroll med Alva och på frågan om hon förstår enstaka ord var jag tvungen att säga nej. (Sån skillnad mot Storasyster som förstod massor och sa 5-6 ord vid 10 månader!). Det resulterade i en stor rynka mellan ögonbrynen på läkaren och det skulle försökas och trugas för att Alva skulle visa att hon faktiskt förstod några ord. Tröttsamt. Sköterskan fick tvunget skriva att hon skulle komma ihåg att kontrollera detta vid 12 månader.
Men när Klara inte kunde resa sig vid 10 månader, som är en annan fråga, då var det ingen som rynkade några ögonbryn.
Kommer aldrig att begripa mig på dom.
Sorry för OT!! Men det var så mycket som bara bubblade upp när ni pratade om detta!
Min BVC-tant är bra tycker jag. Hon har aldrig kommenterat något skumt. Än så länge i alla fall.