Momalicious skrev 2010-08-14 00:12:13 följande:
Sen avnavling är när man klampar och klipper navelsträngen efter den slutat pulsera. Klipper man tidigt, som av någon konstig anledning är väldigt vanligt i sverige, kan barnet få anemi och upp till halva barnets blodvolym kan stanna i moderkakan. Så det är väl det jag vill undvika.
Det jag skrivit hittills med sprickning så är det att jag dels är väldigt rädd för det. Så skrev jag även att jag vill ha perinealskydd (när bm håller emot där nere för att undvika att man spricker), använda ställningar som minskar risken för att spricka och ha bra vägledning när det gäller krysta; när jag ska krysta och när jag ska låta bli!
Det jag skrivit hittills:
Sen avnavling - VIKTIGT Inte klippas Inte sugklocka Rädd för att spricka – VÄLDIGT Lugn och mörk miljö så mycket som möjligt Öppen för det mesta vad gäller smärtlindring Kommer förmodligen vilja ha EDA Vill kunna bada Vill testa ställningar som minskar risken att spricka, t.ex. sidliggande. Vill ha uppmuntran och stöd Vill gärna ha lavemang Studenter får gärna vara med, men vill undvika att bli utsatt för onödigt många undersökningar. Vill INTE att studenter syr mig om det skulle vara nödvändigt att sys Vill inte att beslut fattas över huvudet på mig, utan jag vill vara delaktig i allt. Vill undvika oxytocin så långt det går. Inte negativ till snitt, men rädd för att sövas. Är rädd för axeldystoci. Vill ha perinealskydd Vill gärna få titta och känna när bebisens huvud är ute/nästan ute. Kanske tackar nej ändå, men vill få erbjudandet. Vill ha hjälp med när jag ska krysta när jag ska hålla emot och få hjälp med att hålla emot, allt för att motverka sprickor.Detta är dock bara en mall jag gjort, ska lägga upp det bättre sen

Men ja, jag har en del önskemål kan man väl säga
Jag lät mitt förlossnngsbrev vara skrivet i punkter. Jag tänkte att det är lättare att läsa och komma ihåg än alltihop tillsammans. Jag har den sparad och tänker ta med den denna gång också.
Om du är rädd för att spricka, är det inte bättre då att ha möjligheten att bli klippt?