• MajMamman08

December Bebis 2010 :)

Här e alla välkomna som plussat och ska ha bebis i December

Hoppas vi kan följas åt i den långa resan som gravida och prata om allt mellan himmel och jord!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-06 18:41
    BF-lista för December bebisar

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m51802861.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-13 10:56
    Här kan vi presentera oss lite mer om vi vill
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m51935009.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-24 19:12
    HÄR KAN VI LÄGGA IN BILDER PÅ VÅRA FINA GRAVIDMAGAR!
    www.familjeliv.se/Forum-2-297/m52702886-3.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-26 22:27
    Gissnings tråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-233/m53225868.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-26 10:56
    BF-lista
    2/12 Lallan (32år) 3:e och 4:e barnet, Uppsala
    3/12 Jenni78 (32 år) första barnet, Gävle
    5/12 Utomlands (32 âr) första barnet, España (men skâne tös)
    6/12 NhjärtaD (25år) tredjebarnet, Småland
    6/12 linn78 (32år) andra barnet (son-08) Skåne
    7/12 ÄlskarNova (25år) 2barnet (dotter-04), Småland
    7/12 linasmamma (21 år) andra barnet (05) Falun
    9/12 mamma smurfen (37år) 3e barnet(99-01), Göteborg
    9/12 LillSnurr82 (28år) första barnet, Linköping
    12/12 delifi2 (35 år) 5 barnet,Skåne/Trelleborg
    12/12 Willes Mamma 08 (27år) andra barnet son-08, Småland
    14/12 ullabella sekreterare (28 år) första barnet, Skåne
    17/12 Sandragumman (24år) Andra barnet (son-07) Boden
    17/12 Bippa (28år) andra barnet dotter-07) utanför Örebro
    18/12 Saliva123 (31 år) andra barnet (dotter -08) Stockholm
    19/12 Jaya (22 år) första barnet, Blekinge
    20/12 MFJG (25 år) andra barnet (09:a) Malmö
    20/12 malinsmurfan (32år) 3:e barnet (00 och 03), sörmland
    20/12 AnnaCL (27 år) första barnet, Uppsala
    21/12 2 barns mamma84 (26år) tredje barnet (05-08), Danmark Riktiga datumet kommer 30 nov
    23/12 Emelle (30) fjärde barnet (-99, -02, -06) Småland
    24/12 Emynem (24år) Andra barnet (Son-07), Borlänge
    25/12 Cissi7006 (40år) fjärde barnet (96-97 och 09), skåne
    25/12 Haligh (31 år) första barnet, Stockholm
    27/12 Småstadsbönan (25 år) tredje barnet (06, 09), Frillesås
    28/12 Majorima (22 år) första barnet, Kungälv
    28/12 Stefanie (23 år) Första barnet, Stockholm
    30/12 Momalicious (20 år) första barnet, Orust/Bohuslän
    1/1 Ludicrous (22år) andra barnet dotter-06, Småland
    5/1 alberta77(33år) fjärde barnet, Borås
  • Svar på tråden December Bebis 2010 :)
  • ondar
    mamma smurfen skrev 2011-01-26 20:03:49 följande:
    Ja, har du egen brunn så SKA du koka vattnet,
    men du kan koka det i 5min, 5 min e rekomenderat för att definitivt få död på bakterier iom eget vatten, för att sedan förvara det kallt i kylen, hälla i flaska sedan värma till ät-temp, i med pulver, skaka och servera herrn
    enligt beskrivningen på ersättningspaketet (iaf Semper, På nan1 står det inte tror jag) ska vattnet värmas upp till 70grader och sen svalna till ät-temperatur om man ska göra som du tipsar om:). Sen funkar det säkert jättebra och göra som ni gör men jag vågar inte chansa utan kokar alltid vattnet för att sen låta det svalna antingen i kastrullen innan eller i vattenbad, går så himla fort o smidigt så skulle aldrig orka hålla på å vela med kylskåp och termometer. Men huvudsaken är att det man har valt funkar för bebis och en själv {#emotions_dlg.flower}
  • mamma smurfen
    ondar skrev 2011-01-27 07:42:49 följande:
    enligt beskrivningen på ersättningspaketet (iaf Semper, På nan1 står det inte tror jag) ska vattnet värmas upp till 70grader och sen svalna till ät-temperatur om man ska göra som du tipsar om:). Sen funkar det säkert jättebra och göra som ni gör men jag vågar inte chansa utan kokar alltid vattnet för att sen låta det svalna antingen i kastrullen innan eller i vattenbad, går så himla fort o smidigt så skulle aldrig orka hålla på å vela med kylskåp och termometer. Men huvudsaken är att det man har valt funkar för bebis och en själv {#emotions_dlg.flower}
    J precis, huvudsaken är ju att bebis äter och mår BRA..å i 2a hand att man har en rutin på matning som man själv tycker funkar Skrattande
  • mamma smurfen

Jag är STUM av förrundran...
    Ellie somnade kl 21, och jag tänkte att hon som vanlikt vaknar vid tolv..men kl blev tolv, och hon sov...så jag la mig i sängen, tänkte att hon vaknar igen vid 4...som hon brukar.
    MEN
    hon vakna kl 06!!!
    Hon fick ny mat och blöj..å somna om?!! 
    Helt otroligt*S*

Grejen är att jag inte vet om det beror på att jag testa semper isf NAN1, vad tror ni?
    Hon fick 2 mål semper igår, kl 17, och kl 21.
    I vanliga fall brukar hon bli lite gnällig" på kvällen, som att magen "kör" på henne, därav att jag provade Semper.

Tror ni att jag kanske ska använda Semper istf NAN?

Enda andra skillnaden igår var att hon fick 12 droppar minifoam innan matning ist för de rekomenderade 10.

• Momalicious
    mamma smurfen skrev 2011-01-27 08:01:35 följande:
    Jag är STUM av förrundran...
    Ellie somnade kl 21, och jag tänkte att hon som vanlikt vaknar vid tolv..men kl blev tolv, och hon sov...så jag la mig i sängen, tänkte att hon vaknar igen vid 4...som hon brukar.
    MEN
    hon vakna kl 06!!!
    Hon fick ny mat och blöj..å somna om?!! 
    Helt otroligt*S*

Grejen är att jag inte vet om det beror på att jag testa semper isf NAN1, vad tror ni?
    Hon fick 2 mål semper igår, kl 17, och kl 21.
    I vanliga fall brukar hon bli lite gnällig" på kvällen, som att magen "kör" på henne, därav att jag provade Semper.

Tror ni att jag kanske ska använda Semper istf NAN?

Enda andra skillnaden igår var att hon fick 12 droppar minifoam innan matning ist för de rekomenderade 10.
    Vad härligt! Älskar när dom överraskar en sådär! :) 
    Kan ha varit Semper, kan ha varit dropparna, kan bara ha varit ren och skär tur också. Vissa gånger har vi gett Elliot några fler droppar och så har han varit gladare just då, men man vet ju inte om det är tillfällighet eller så. Men kör på med Semper ett tag och testa om hon verkar nöjdare. Även om NAN "ska" vara snällare mot magen så betyder ju inte det att det är snällast mot Ellies mage liksom. 
    Elliot 101226 ♥ momalicious.blogg.se/
  • Momalicious

Alltså jag blir tokig! Jag kan verkligen inte sova nu för tiden! Varje gång jag lägger mig ner, hur trött jag än är, så börjar min hjärna tokjobba och tänka på ALLT möjligt som behöver göras, nödvändigt som onödigt. Helt omöjligt att slappna av och somna. Kan ta flera timmar och när jag väl somnar så hinner jag bara sova max en timme för sen ska Elliot ha mat igen och då kan jag inte somna om igen. Skitdumt och verkligen en ond cirkel men jag vet inte vad jag ska göra. Har testat olika avslappningsövningar, att skriva ner allt jag tänker på men det hjälper inte.
    Jag kan seriöst ligga och tänka på att det är stökigt i vårat förråd och att vi verkligen måste organisera någon dag. Puh.

Dessutom känner jag mig typ "otillräcklig" som mamma. Vill liksom "bevara" Elliots bebistid genom t.ex. en avgjutning från lifestone men det är SKITDYRT och man kanske inte prioriterar att lägga över 3000 på en avgjutning när man har FP och inte är skitrik haha. Tycker de borde ge rabatt till oss som bor på Orust ;)  Får hela tiden ångest att jag tar för lite bilder på Elliot fast jag har tagit mängder med bilder. Det är inte riktigt normalt tror jag. Eller ska man känna sig otillräcklig när man är mamma? Han kanske kommer ge blanka fan i om jag har hans hand- och fotavtryck ingjutna i kristall när han blir större liksom. Fy vad onödigt. Någon annan som känner eller känt som jag eller som har några tips så jag kan njuta mer och inte bara känna att jag inte räcker till?

Elliot 101226 ♥ momalicious.blogg.se/
  • mamma smurfen
    Momalicious skrev 2011-01-27 08:08:57 följande:
    Vad härligt! Älskar när dom överraskar en sådär! :) 
    Kan ha varit Semper, kan ha varit dropparna, kan bara ha varit ren och skär tur också. Vissa gånger har vi gett Elliot några fler droppar och så har han varit gladare just då, men man vet ju inte om det är tillfällighet eller så. Men kör på med Semper ett tag och testa om hon verkar nöjdare. Även om NAN "ska" vara snällare mot magen så betyder ju inte det att det är snällast mot Ellies mage liksom. 
    *ler* ja de var verkligen underbart att få SOVA, en hel natt, bara så*S*

Ja, jag funderar oxå på om det var ren å skär "tur"...men som du säger så ska jag nog testa semper någon dag här hemma, för om det är det så märks det ju ganska snart, vore underbart om det är så "enkelt"

Ang din sk "otillräklighet" så är du verkligen inte det!!!

Du finns ju där 24-7 för honom.

Visst kan man ta miljoner kort, å köpa en massa saker, för dyra pengar, men tror nog att det han kommer tänka på är när du återberättar om bebis-tiden, när han är större,
    är  nog kärleken och stoltheten i din röst när du gör det, tror att dina kärleksfulla MINNEN ger honom MER i framtiden, än en kristallpryl.

Jag har ju 2 äldre killar, och det jag ångrar med deras bebis-tid är att jag inte tog mig tid att NJUTA av det som skedde DÄR och DÅ.
    Jag såg hela tiden framåt, mot nästa steg i deras utveckling...när de log för första gången, började jag redan tänka på att det ska bli sååå mysigt när de jollrar...och när DET hände så började jag genast se framemot när han skulle sitta själv, och så höll det på...

NU NJUTER jag av det som händer, HÄR och NU, det andra kommer ju SEDAN, tidsnog så att säga.

Sedan apropå avgjutning av fot/hand...
    Jag gjorde en egen med hjälp av gips
    Man trycker ner en fot i typ trolldeg som man har i en form med kant, låter det stelna något pensla med olja, å sedan häller man på gips, när det stelnat tar man bort "fomen" å målar Handen, funkar finfint å kostar inte massa pengar.
  • AnnaCL
    Momalicious skrev 2011-01-27 08:14:58 följande:
    Alltså jag blir tokig! Jag kan verkligen inte sova nu för tiden! Varje gång jag lägger mig ner, hur trött jag än är, så börjar min hjärna tokjobba och tänka på ALLT möjligt som behöver göras, nödvändigt som onödigt. Helt omöjligt att slappna av och somna. Kan ta flera timmar och när jag väl somnar så hinner jag bara sova max en timme för sen ska Elliot ha mat igen och då kan jag inte somna om igen. Skitdumt och verkligen en ond cirkel men jag vet inte vad jag ska göra. Har testat olika avslappningsövningar, att skriva ner allt jag tänker på men det hjälper inte.
    Jag kan seriöst ligga och tänka på att det är stökigt i vårat förråd och att vi verkligen måste organisera någon dag. Puh.

Dessutom känner jag mig typ "otillräcklig" som mamma. Vill liksom "bevara" Elliots bebistid genom t.ex. en avgjutning från lifestone men det är SKITDYRT och man kanske inte prioriterar att lägga över 3000 på en avgjutning när man har FP och inte är skitrik haha. Tycker de borde ge rabatt till oss som bor på Orust ;)  Får hela tiden ångest att jag tar för lite bilder på Elliot fast jag har tagit mängder med bilder. Det är inte riktigt normalt tror jag. Eller ska man känna sig otillräcklig när man är mamma? Han kanske kommer ge blanka fan i om jag har hans hand- och fotavtryck ingjutna i kristall när han blir större liksom. Fy vad onödigt. Någon annan som känner eller känt som jag eller som har några tips så jag kan njuta mer och inte bara känna att jag inte räcker till?
    Hej fina. Jag tror att du är världens bästa mamma. Jag kan känna igen de där känslorna om att man vill ordna och fixa. Men jag hinner helt enkelt inte. Då försöker jag att tänka att det är tiden tillsammans som är det viktiga. Inte att jag ordnar i garderoben vilket jag tänkt göra länge nu. Tiden när de är små kommer ju inte igen och då vill jag spendera så mycket jag kan bara med att vara nära henne och mysa. Hon kräver inte mer än så. Sedan så får jag påminna mig om det lite då och då när jag blir stressad över allt jag inte gör.

En fråga. HUr ofta bajsar era små? Vet att det kan variera mycket. Tidigare bajsade hon varje dag nu är det mest bruna spår i brallan och sist hon bajsade rejält var i söndags. Har det ändrats för er med. Är bara lite nojig att hon inte ska må bra. Hon knösar och stånkar så mycket och kräks mer än tidigare. Vore skönt om magen kom igång mer. Men hon går upp bra i vikt, nu vid 6 och en halv vecka väger hon cirka 4,5 kg från födseln 3,2 kg.
    Hoppas ni får en fin dag.
  • mamma smurfen
    AnnaCL skrev 2011-01-27 08:56:37 följande:
    En fråga. HUr ofta bajsar era små? Vet att det kan variera mycket. Tidigare bajsade hon varje dag nu är det mest bruna spår i brallan och sist hon bajsade rejält var i söndags. Har det ändrats för er med. Är bara lite nojig att hon inte ska må bra. Hon knösar och stånkar så mycket och kräks mer än tidigare. Vore skönt om magen kom igång mer. Men hon går upp bra i vikt, nu vid 6 och en halv vecka väger hon cirka 4,5 kg från födseln 3,2 kg.
    Ellie bajjar varje dag, hon får ersättning bara.
    men vet att det är normalt att bara göra det en gång i veckan om man hel ammar,
    eftrsom modersmjölken HELT tas upp av kroppen, å "ut" kommer bara "överskottet", så att säga.
  • Karttikeya

Mitt tips är att ta dag för dag.. Njut av hans bebistid och finns till för honom - det är allt han behöver. {#emotions_dlg.flower}

• Karttikeya
    AnnaCL skrev 2011-01-27 08:56:37 följande:
    Tim bajsar ungefär fem gånger om dagen nu när vi kör med nan ha1, på vanliga nan var det varje-varannan dag. Han behöver inte stånka på i timmar före det kommer nu, det måste vara skönt!

Går hon upp i vikt och verkar må bra ska du inte behöva oroa dig, även om jag vet att det är lättare sagt än gjort!
Svar på tråden December Bebis 2010 :)