-
-
Här är det också en fight för att kunna sova, framförallt på eftermiddagarna. Hon kämpar så hårt för att inte somna. Här är vi inne i en lite dålig cirkel eftersom jag ofta ammar så hon somnar. Inte lätt för maken att söva henne med andra ord. Han har varit själv med henne stora delar av dagen och det är inte helt lätt. Även om vi försöker så blir hon så mammig när hon ska sova eftersom hon vill amma. Tur att han var envis och inte gav upp trots gråt. Nu hade hon somnat när jag kom hem. Hur gör ni andra som ammar med ensamtid med pappan, funkar det bra?
-
Hej på er. Fortsätter att läsa här varje dag.
En fråga: Låter era småttisar mycket? Elsa har börjat skrikprata och gör detta hela tiden. Hon är inte ledsen men man blir ju så sjukt trött i öronen och i huvudet. Hon verkar tycka att det känns skönt att göra starka ljud. -
Skulle behöva lite tips om ni har några. Vi är inne i en ond spiral på kvällarna. Jag helammar fortfarande förutom att vi ger lite ersättning vid åtta på kvällen. Nu är det så att jag måste amma för att Elsa ska komma till ro. Detta är ju såklart frustrerande för mins tackars make som försöker på alla sätt men det funkar bara inte. Hon blir ledsen och det blir liksom bara värre och värre om jag inte tar henne. På dagarna funkar det däremot bra, det är just när hon ska sova det blir problem. Han kan ge henne ersättning men hon somnar ändå inte då, bara amningen som duger. Jag fixar inte riktigt att höra henne panikgråta några timmar. Men jag kanske får åka bort?
Jag blir ledsen av att maken blir ledsen och sådär håller vi på nu. Hur funkar det med era partners och nattning?
Kram på er fina mammor. -
Ska pröva lägga henne tidigare, sedan ska hon kanske få ha sin snuttis under huvudet. Många gånger vaknar hon när vi lägger ner henne isängen, tror att hon känner att kudden är kall. Tack för tipsen.
-
Jag har flugit åtta gånger med Elsa sedan hon föddes. Första gången vid tre veckor och sedan sista gången nu när hon är fyra och en halv månad. Vi har flugit mellan Sthlm och Luleå. Det har gått hur bra som helst! Jag har sett till att bara ha en väska att checka in och sedan skötväskan som handbagage. Elsa hade jag i Babybjörnen bärsele. Har även provatBärsjal men jag tyckte att babybjörnen funkade bättre att göra snabba förflyttnignar i och ur när man är ensam. Under själva flygningen får de sitta framåtvända i bälte men jag har även tjuvammat lite då och då. Om man ger ersättning kanske man kan få ta kokat vatten från deras tevatten eller så. KOmmer att gå bra ska du se!Mama Jessie skrev 2011-04-27 16:41:58 följande:Är ju bara 1 tim flyg till Sthlm och 1 tim till ske-å så det är ju ingen långflygning iaf, blir väl att mata under start och landning. Mamma är med och får hjälpa till att roa honom:).
Ang sovning så sover Anton 3-4 gånger på dagen- morgon, förmiddag och 1 eller 2 gånger på eftermiddan oftast 40-60 min åt gången. Har inte riktigt rutin på dagarna så tiderna varierar lite. Sover sen 19-20 till 6:) -
Hon har inte märkt av start eller landning, var nervös första gången då jag trodde att hon skulle få ont i öronen. Snarare lättare att söva då det låter lite. Men det blir lite svårare nu när hon är större, hon är vaken mer rent´generellt.Mama Jessie skrev 2011-04-27 21:33:30 följande:Oj! åtta gånger, hon är resvan :), Har du familjen i Luleå`? Hon har aldrig haft ont av start och landning?
Ja det ska nog gå bra det här men det blir mycket flygning i helgen, upp på fredag ner på söndag.Vad härligt med Mallis! Men inte kul om man är så flygrädd, lillan kan kanske distrahera dig såpass att du glömmer var du är :)Haligh skrev 2011-04-27 19:23:24 följande:Delfi: hon hade köpt det på Baby Planet, tror att de hänger ihop med Babyproffsen. På hemsidan var det ju mycket dyrare! Ska flyga till Mallorca om 2 veckor - är också nervös. Jag är nämligen jävulskt flygrädd och brukar ladda med lite sprit men det går ju inte riktigt för sig nu...
Jag har familjen i Piteå och maken kommer från Skellefteå och har familjen där så vi är ofta uppe. Flyttar dessutom till Umeå snart. Kommer du från skellefteå? Trevlig resa! -
Vi bor på andra våningen utan hiss och det har gått jättebra. Jag har fått bära upp barnvagnen och Elsa i omgångar men det har resulterad i att jag har blivit stark:) Vissa hyreshus har ju dessutom rum för barnvagnen på bottenplan!Jenni78 skrev 2011-05-13 09:17:08 följande:Nån som bor på andra eller tredje våningen utan hiss? I så fall: Går det?
Har hittat en lägenhet dit vi ska flytta som är väldigt intressant (3:a mitt i smeten för 4400!). Aber är att den är på 3:e våningen utan hiss. -
Jag är en trogen läsare men skriver sällan. Ser att ni pratat om värmen, här var det svårt att få i henne vätska i den mängd hon behövde.
Elsa äter ammas cirka 3 gånger per dag får men det blir allt mindre. Hon äta mat två gånger per dag och något mellanmål däremellan. Jag tycker att hon blivit så hård i magen. Förut var det helt löst, nu är det formad avföring och bara cirka var tredje dag. HOn får en massa plommonpuré och jag försöker att ge vatten ibland men det gillar hon inte så mycket.
Hur bajsar era barn sedan ni börjat ge mat istället för amning och ersättning? -
Christel83 skrev 2011-06-28 22:04:36 följande:Hej!
Hur ser ett matschema ut för era små?
Jag tycker det är så svårt att veta vad och hur mycket osv, man ska ge, verkar som man kan göra lite som man själv vill!
Min son Lukas älskar gröt, fruktpureér, mat lite sisådär ska komma vid rätt tillfälle, har börjat med välling och det går ner vissa kvällar? Har slutat amma nästan helt endast lite på natten nu, så lite ersättning får han med!
Hur länge ska man behöva ge dem ersättning?
Jag tycker också att det är svårt.
Våra dagar ser ut ungefär såhär just nu. Vår dotter är född den 12:e december.
Ammas på morgonen, vaknar ofta vid sju och ammas. Somnar om till nio. Grö vid tio-tiden. Får då även fruktpuré.
Till lunch vid 12-tiden ger jag ofta ekologisk burkmat. Frukt till efterrätt.
Vid 15-tiden gröt och frukt.
Vid 17-18 tiden ekologisk burkmat.
Vid 20-21 ammas samt välling eller ersättning. Ibland gröt istället.
Mellan detta kan något smörgåsrån eller mandarin eller liknande smita ner. Dessutom ammas hon en gång på natten, ofta vid 4-tiden. Jag börjar inte ha så mycket mjölkkvar längre. Dessutom blir det ibland bara ett mål med burkmat om vi är borta/ute. Då kan det bli gröt eller ersättning istället.
Hur gör ni?